Skip to main content

¨Mobiilivarmenne

  • December 11, 2014
  • 13 kommenttia
  • 171 katselukertaa

Osku
Faxaaja
Jos kirjaudun omille sivuille mobiilivarmenteella, se vie minut työnantajani yritysliittymän hallintaan. Miten saan kytkettyä se omaan laajakaistaliittymääni?

13 kommenttia

  • July 16, 2012
Hei Osku!

Verkkopankkitunnuksilla voit luoda itsellesi yhdet tunnukset omille sivuillesi ja hallinnoida kaikkia omissa nimissäsi olevia matkapuhelin- ja laajakaistaliittymiäsi sekä tv-palveluitasi. Verkkopankkitunnuksilla et pääse viestikeskukseen etkä sähköpostiin. Näitä palveluita voit käyttää kirjautumalla laajakaistan pääkäyttäjätunnuksella. Lisätietoa Omat Sivut -palvelusta ja sinne kirjautumisesta löydät täältä.

Osku
Faxaaja
  • Aloittaja
  • Faxaaja
  • July 16, 2012
Eipä onnistunut. Edelleen, puhelinliittymä on työantajani kautta otettu vaikka se nimissäni onkin. Eli laskun maksaa työnantaja., työsuhdepuhelin. Haluan liittää mobiilivarmenteen henkilökohtaiseen laajakaistaliittymääni, en työsuhdetiliini.

  • July 17, 2012
Osku:
Tiedustelin, mitä vaihtoehtoja mobiilivarmenteessa on, ja valitettavasti sitä ei saa ainakaan tällä hetkellä liitettyä omaan laajakaistaliittymään. Voit kuitenkin Omat sivut -sovelluksen kautta helposti hallinnoida laajakaistaliittymääsi.

Osku
Faxaaja
  • Aloittaja
  • Faxaaja
  • July 17, 2012
Ok. Kohtuullisen hyödytön tuo hypettämänne mobiilivarmenne jos sitä ei voi käyttää edes oman liittymänsä hallintaan...

  • July 18, 2012
Sonera ID -mobiilivarmenne on sähköinen henkilötodistus, joka liitetään puhelimen sim-korttiin. Varmenteen avulla asiakas voi tunnistautua netissä helposti ja turvallisesti, mutta varmenne on tästä syystä myös hyvin henkilökohtainen.

Jos liittymä on otettu yrityksen nimeen, niin sillä ei ihan tietoturvasyistäkään pääse yksityishenkilön muille tileille.

Osku
Faxaaja
  • Aloittaja
  • Faxaaja
  • July 18, 2012
Henkilökohtainen sähköinen henkilötodistus, mutta liitetty tällä sivustolla yrityksen tiliin? Tämä logiikka vähän ontuu. Kyseessä on minun henkilökohtaisesta sähköisestä tunnistautumisesta, ei yrityksen jossa työskentelen. Siksi on ihmeellistä etten voi käyttää sitä oman henkilökohtaisen liittymäni kanssa asioidessani.

Osku
Faxaaja
  • Aloittaja
  • Faxaaja
  • July 18, 2012
Mobiilivarmenteen saaminenkin oli pieni farssi.

Ensin menin Hyvinkään myymälään, josta ei löytynyt asianmukaisia sim-korteja. "Sun pitää tulla joku toinen kerta"

Sitten menin Jumboon, sieltä löytyi sim kortti, mutta mobiilivarmennetta ei saatu aktivoitua. Myyjä sanoi, että "tää ei nyt onnistu, ei mee läpi, sun pitää mennä johonkin toiseen myymälään kokeilemaan jos ne sais sen läpi."

Noh, meni pari viikko uuden sim kortin kanssa (ilman mobiilivarmennetta), menin uudelleen Jumbon myymälään. Eri myyjä, sama vastaus: "ei tää päästä mua läpi, ei onnistu". Myyjä vaihtoi omaankin puhelimeensa kortin siinä samalla. Tässä vaiheessa alkoi kärsivällisyys loppua ja sanoin että asia on saatava kuntoon, en voi laukata myymälöissä kokeilemassa onneani jatkuvasti.
'
Noh, tämä haki toisen myyjän joka tilitti MINULLE että hän on jo nyt puoli tuntia ylitöissä ilmaiseksi yms yms. Noh, tämä ilmaisia ylitöitä minulle valittanyt myyjä sai kun saikin tämän varmenteen toimimaan.

Oikeasti, en halua olla nipo, mutta nyt asiat kuntoon ennen tällä asialla hypettämistä.

  • July 18, 2012
Osku: Koska ID-korttisi on työliittymässä, et pääse henkilöasiakkaana sillä Omille Sivuille. Näin ollen et pääse työliittymäsi mobiilivarmenteella esimerkiksi pankkipalveluihin, jos pankkitilisi on henkilötunnuksellasi. Laajakaistaliittymäsi Omille Sivuille voit kirjaantua käyttämällä verkkopankkitunnuksiasi. Tunnistautumisen jälkeen voit valita vapaasti käyttäjätunnuksesi ja salasanasi.
Ikävää kuulla, että mobiilivarmenteen saaminen vaati sinulta useamman käynnin Sonera Kaupassa. Asia on uusi meillekin. Operaattorien yhdessä kehittämä varmennepalvelu on uusi kehittyvä tuote. Yhteistyössä kehitetty palvelukonsepti tulee olemaan tulevaisuudessa lähes jokaisen suomalaisen tapa tunnistautua verkossa. Palveluntarjoajia liittyy jatkuvasti lisää, ja sitä mukaa kun käyttäjiä tulee lisää. Olet siis edelläkävijä!

Osku
Faxaaja
  • Aloittaja
  • Faxaaja
  • July 18, 2012
Joakim kirjoitti:
Näin ollen et pääse työliittymäsi mobiilivarmenteella esimerkiksi pankkipalveluihin, jos pankkitilisi on henkilötunnuksellasi.

Ts ainoa mitä voin sillä tehdä, on kirjautua teidän sivuille sillä. Eli ne joilla on työsuhdepuhelin, eivät voi käytännössä käyttää koko palvelua.

  • July 19, 2012
Tässä näyttää menevän käsitteet hieman sekaisin. Koitan tässä vielä selventää kahta eri palvelua eli työsuhdekäyttöön tarkoitettua mobiilivarmennetta ja uutta Sonera ID:tä.

Mobiilivarmenne -palvelu sopii yrityksille, jotka haluavat tarjota työntekijöilleen helppokäyttöiset ja turvalliset etä- ja joustotyömahdollisuudet. Mobiilivarmenteen avulla on mahdollista toteuttaa esimerkiksi työntekijöiden tunnistaminen otettaessa etäyhteys yrityksen lähiverkkoon. Tämä palvelu ei ole meillä enää myynnissä, mutta jos palvelu on jo hankittu niin se on toki edelleen käytössä asiakkaalla.

Sonera ID -mobiilivarmenne on puolestaan ihan uusi tapa tunnistautua verkossa. Kun olet kirjautumassa tunnistautumista vaativaan palveluun, sinun tarvitsee vain näppäillä puhelimeesi henkilökohtainen Sonera ID-tunnuslukusi. Eli Sonera ID toimii kuin henkkarit kännykässäsi.

Lisätietoa tästä operaattoreiden yhteisesti tarjoamasta palvelusta voit lukea Mobiilivarmenne –sivustolta. Sieltä löydät vastaukset myös muihin käytännön kysymyksiin.

Osku
Faxaaja
  • Aloittaja
  • Faxaaja
  • July 19, 2012
Christine kirjoitti:
Tässä näyttää menevän käsitteet hieman sekaisin.

Ei minulla ainakaan. Tuosta työsuhdekäyttöön tarkoitetusta mobiilivarmenteesta en ole kuullutkaan. Mistään työsuhdevarmenteesta ei ole ollut kyse, eikä se ole meillä tietääkseni edes käytössä.

Olen koko ajan puhunut tästä palvelusta http://www.mobiilivarmenne.fi/fi/

Eli omasta henkilökohtaisesta tunnistautumisesta, sähköisestä henkkarista. Sellaista pyysin viime viikolla Soneralta työsuhdekännykkääni ja sellaisen sain. Nyt vaan kävi ilmi, etten k.o palvelulla voi kirjautua omaan Soneran laajakaistaliittymäni hallintaan. Jos palvelu ei pelaa yritysliittymissä = ei siis käy hekilötunnistuksesta, tätä palvelua on mielestäni täysin turha edes "myydä" / asentaa yritysliittymiin.

Sonera ID -mobiilivarmenne on puolestaan ihan uusi tapa tunnistautua verkossa. Kun olet kirjautumassa tunnistautumista vaativaan palveluun, sinun tarvitsee vain näppäillä puhelimeesi henkilökohtainen Sonera ID-tunnuslukusi. Eli Sonera ID toimii kuin henkkarit kännykässäsi.
Yes, tämän pyysin, sen sain, mutta en voi sillä nyt sitten kirjautua oman laajakaistaliittymäni hallintaan vaan se vie yritysliittymän hallintaan joka on yrityksen nimissä. Mielestäni tämä henkilökohtainen Sonera ID siis toimii varsin epäloogisesti.

Ja tiedän toki vaihtoetoisista kirjautumistavoista liittymän hallintaan, siitä ei ole kyse.

  • July 20, 2012
Saamasi Sonera ID toimii tosiaan sähköisenä henkkarina, koska itse palvelu on rekisteröity
henkilötunnuksellesi.

Ongelma tässä tapauksessa on nyt ainoastaan meidän sivuilla. Sisäänkirjautumisen yhteydessä kysyttävä liittymänumero yhdistää aina yritysliittymään, jos liittymän omistajana on yritys, eikä sillä pääse henkilökohtaisiin tietoihin oli sitten kyseessä ID tai tavallinen sim.

Toivotaan että asiaan saadaan jossain vaiheessa muutosta ja pahoittelut mikäli sinulle ei
asiasta kerrottu kortinvaihdon yhteydessä.

Osku
Faxaaja
  • Aloittaja
  • Faxaaja
  • July 20, 2012
Melina kirjoitti:

Ongelma tässä tapauksessa on nyt ainoastaan meidän sivuilla.
Hienoa, sittenhän tämä toimii ihan mainiosti :)