Skip to main content
Miten usein tai mitä vaatii, että vaihdatte asiakkaan laitteet? Pitääkö laitteen olla täysin toimintakyvytön, että tämä on mahdollista? Meillä modeemi katkaisee yhteyden lähes päivittäin, usein pidemmäksikin aikaa. Tarvitsen työhöni luotettavaa internetyhteyttä, joksi meidän yhteyttä ei voi kutsua. Laite on ollut meillä reilut 3 vuotta usean eri liittymän mukana ja viimeinkin tuntuu laitteen kohdanneen elinkaarensa pään. Mitä vaatii uuden laitteen saamiseksi kun liittymän irtisanominenkin on teidän puolesta tehty mahdottomaksi?
Hei Villevee

Laite vaihdetaan mikäli laitteessa on takuu jäljellä ja vika on testaamalla todettu jäävän ko. laitteeseen. Mikä modeemi sinulla on käytössä? Voisitko myös lisätä liittymätunnuksesi asiakasnumerotietoosi ilman väliviivaa (-) esim 346123456 niin voisin vilkaista tilannetta.
Kuinka kauan teidän laitteissa on takuuta? Modeemi on Zyxel P-870HN-51b ja lisäämme liittymätunnuksen.

Tämä netin katkeilu on jatkunut jo useita kuukausia ja on todella rasittavaa, kun monta kertaa päivässä katkeaa yhteys vaikkakin sitten minuutiksi. Oli takuuta tai ei, niin teidän tulee tarjota meille toimiva Internet-yhteys, varsinkin kun pakotetaan määräaikaiseen sopimukseen, jota ei voi purkaa. Hauskinta on, että tästä määräaikaisuudesta ei elokuisen muuton ja Internet-muutoksen yhteydessä ilmoitettu. Moni asia on mennyt vikaan ja se ensimmäinen tapahtui meidän osalta, kun otimme Soneran laajakaistaliittymän. Tosin senkin osin pakotettuna, kun silloisen asunnon taloyhtiön laajakaistan palveluntarjoaja oli Soneran, ja siihenkin sitten tehtiin jostain syystä määräaikainen sopimus. Tässä sitä ollaan oltu Soneran vankina heinäkuusta 2011 ja vankeus loppuu kesällä 2015, koska uuden muuton yhteydessä tietysti alotettiin alusta tämä määräaikaisuus. Nyt tietää, että seuraavan kerran muutetaan sellaiseen paikkaan, johon soneran lonkerot ei yllä....
Hei Villevee

Zyxelissä on meidän puolelta takuuta yksi vuosi. Laite on saapunut ilmeisesti sinulle heinäkuussa 2011 joten laite on yli 2 vuotta vanha.

Oletteko yrittäneet palauttaa modeemille tehdasasetukset pitämällä laitteen reset-nappia pohjassa n. 15s ajan? Vilkaisin yhteyttäsi ja näyttäisi modeemi olevan hieman huonoilla linja-arvoilla kiinni yhteydessä verkkoon. Jos ongelma jatkuu resetoinnista huolimatta, kannattaa asiasta jättää silloin vikailmoitus. Kyseessä on VDSL2 yhteys jolloin testilaitteita ei ole varmasti helposti saatavilla mahdollisen modeemivian rajaamiseksi pois yhtälöstä. Sellaista voisit kuitenkin käydä kysymässä lainaan esim. Sonera kaupalta tai jos naapurilta/ystävällä tälläinen laite löytyy testausta varten.

Määräaikainen sopimus ei ole pakollinen mutta monesti liittymän hinta on edullisempi määräaikaisella sopimuksella kuin toistaiseksi voimassaolevana. Huomasin teidoistasi että tästä asiasta olitkin jo meidän asiakaspalveluun ollut yhteydessä.
Moikka,

Aina kun yhteyden pätkimistä on tapahtunut useammin tai se on katkennut pidemmäksi aikaa olemme palauttaneet modeemin tehdasasetuksiin. Voisitko hieman tarkentaa mitä tarkoittaa "hieman huonoilla linja-arvoilla kiinni yhteydessä verkkoon"? Jos teillä on meidän naapureita asiakkaana, onko heilläkin modeemi "hieman huonoilla linja-arvoilla kiinni yhteydessä verkkoon"? Jos muilla näyttää yhteydet pelaavan kuten tulisi, voimme varmaan suosiolla sanoa vian olevan modeemissa. Minkälaista "huoltoa" tämä on, että kehoitatte asiakasta lainaamaan lähipiiristään modeemia tai menemään Sonera kauppaan kysymään JOS heillä olisi ylimääräisiä laitteita lainaan. Eihän tämä korvaa laitetta pidemmän päälle. Eikö teidän tulisi tarjota meille jatkuvaa ja luotettavaa internet yhteyttä? Muistaakseni sopimuksessa ei lukenut liittymän olevan toistaiseksi päällä oleva.

Jos vika todellakin on modeemissa, onko uuden hankkiminen meidän vai palveluntarjoajan vastuulla? Tarjoatteko uuden modeemin vain uusille asiakkaille, kuten mekin laitteen saimme ensimmäisen sopimuksen yhteydessä? Meillä on ollut teidän kautta, kuten aikaisemmin sanoin, useampia liittymiä eikä modeemin tilasta/uusimisesta ole edes kysytty missään vaiheessa.
Hei Villevee
Villevee kirjoitti:
Voisitko hieman tarkentaa mitä tarkoittaa "hieman huonoilla linja-arvoilla kiinni yhteydessä verkkoon"?


Linjalla näkyy hieman liikaa vaimennusta mikä voi johtua modeemista tai huonosta kaapelista. Vaimennusta voi tulla huonosta puhelinkaapelista, rikkinäisestä puhelinrasiasta, viallisesta kiinteistön sisäverkosta tai meidän viallisesta linjasta / liitäntäpaikasta.

Villevee kirjoitti:
Jos muilla näyttää yhteydet pelaavan kuten tulisi, voimme varmaan suosiolla sanoa vian olevan modeemissa.


Liittyen hieman ylempään tekstiin: Jos naapureiden yhteys toimii OK, ei ongelma silloin rajoitu suoraan sinun modeemiin koska jokaiseen asuntoon nousee aina oma puhelinparikaapeli. Vika voi siis olla vain sinun asuntosi kaapelissa. Tämä ei rajaa modeemivikaa pois liittymästäsi. Tämän takia kaikki viat tutkitaan aina yksittäisinä tapauksina ja tottakai jos selvästi nähdään kaikilla olevan samaa vikaa, viittaa tämä verkon ongelmiin. Näin ei kuitenkaan tapauksessasi ole.

Villevee kirjoitti:
Minkälaista "huoltoa" tämä on, että kehoitatte asiakasta lainaamaan lähipiiristään modeemia tai menemään Sonera kauppaan kysymään JOS heillä olisi ylimääräisiä laitteita lainaan.

Tämä on nimenomaan viankorjauksen nopeutusta varten. Jos testaamalla saadaan selville kumpi on vialla (modeemi vai linja) niin tiedetään hoitaa korjaus suoraan oikeaan paikkaan. Esimerkiksi: jos ei tiedetä kummassa päässä vika on, voi mennä 2 työpäivää uuden modeemin lähetykseen ja vika ei korjaannu + menee taas toiset 2-5työpäivää viankorjaukseen linjan puolesta.

Koska sinun liittymässässi on kyse VDSL2-tekniikasta, modeemeja on hieman vähemmän saatavilla testattavaksi kuin esim. ADSL-modeemeja. Jos et laitetta testiin saa, voisit olla yhteydessä vikapalveluun asian suhteen niin homma lähtisi sitä kautta etenemään.

Villevee kirjoitti:
jos vika todellakin on modeemissa, onko uuden hankkiminen meidän vai palveluntarjoajan vastuulla? Tarjoatteko uuden modeemin vain uusille asiakkaille, kuten mekin laitteen saimme ensimmäisen sopimuksen yhteydessä?

Modeemilaitteet ovat aina käyttäjän vastuulla (poislukien Soneran omistamat Thomson TG789 ja Inteno DG301 modeemit). Mikäli vanha menee rikki ja siinä ei ole takuuta jäljellä, voi meiltä tiedustella uutta laitetta myyntipalvelusta tai hankkia sopivan laitteen itse liikkeestä. Monesti uudet asiakkaat saavat päätelaitteen liittymälahjana ja sopimuksen uusijoille on olemassa myös omia tarjouksia päätelaitteen uusimiseksi jos tarvetta ilmenee.

Vastaa