Skip to main content
Pari päivää sitten modeemi alkoi jäätyä (kaikki valit paloivat eikä reset napista tapahtunut mitään) eikä nettiin päässyt. Vika kuitenkinkin korjaantui jonkun ajan päästä mutta seuraavana päivänä tapahtui sama ja sitten aloin tutkia että mikä olisi vikana.

Meillä on kaksi konetta kytkettynä samaan modeemiin (netgear cg834wg) ja huomasin, että kun toisen ottaa irti niin silloin netti toimii. Johdoissa ei pitäisi olla mitään vikaa koska kummassakin koneessa netti toimii kun vaan toisesta ottaa ensin irti. Välillä netti toimii kummassakin koneessa yhtä aikaa ja langaton netti toimii kyllä ihan normaalisti vaikka olisikin kone kiinni modeemissa.

Onko modeemi menossa rikki vai mikähän mahtaisi olla vikana?
Ongelman kuvauksesesi perusteella kuulosti siltä, että ongelma voi olla jollain tavoin Netgear -modeemiisi liittyvää.

Ensimmäiseksi ongelmassa voi koittaa modeemin asetuksien palauttamista tehdasasetuksille tai modeemin sammuttamista muutaman minuutin ajaksi. Voi kuitenkin olla, että oletkin jo koittanut näitä toimenpiteitä.

Tehdasasetuksien palauttamisessa kannattaa huomioida, että toimenpide hävittää modeemin asetuksiin määritellyt langattoman verkon salausasetukset. Jos modeemi palautetaan tehdasasetuksille, kannattaa langattoman verkon salaus kytkeä toimenpiteen jälkeen uudelleen käyttöön.

Kun yhteys ei toimi tietyllä tietokoneella, palaako modeemissa sen ethernet-porttipaikan numerovalo johon kyseinen tietokone on kytketty? Jos testaat tietokoneen kytkemistä modeemissa eri ethernet-porttipaikkaan, onko tällä mitään vaikutusta ongelmaan?

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Löysin osittain syyn.

Olin puhelimella netissä ja kun laitoin samalla mikron päälle niin netti hävisi ja huomasin että modeemi oli jäätynyt. Testasin sitten saman toisen kerran ja se jäätyi taas joten poistin modeemin langattoman netin käytöstä koska se ei ole välttämätän ja nyt pystyy olemaan kummallakin koneella netissä.

Nyt vielä pitäisi löytää syy miksi langaton netti tekee tämän 🙂
On vaikea sanoa suoraan mistä ongelma voi tarkalleen johtua. Yhtenä vaihtoehtona on testata langattoman verkon määrittelemistä eri suojaustavalla ja kokeilla onko tällä vaikutusta ongelmaan.

Löydät lisätietoa WLAN-verkon suojaamisesta ja eri suojausmuodoista tältä ohjesivultamme.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa