Skip to main content
Terve

Minulla on Soneran Extra 24M/2M ja modeemina TW-EA510 versio 3 (ilmeisesi a-malli) ohjelmistoversiolla 1.30-B009-t0 (pitäisi olla viimeisin). Modeemi käynnistäytyy aina silloin tällöin, monta kertaa päivässä, uudelleen (valot vilkkuvat samalla lailla kuin käynnistettäessä, asetussivuun ei pääse). Kyseessä ei siis ole yhteyden katoaminen. Vaikka tämä ei kestä kauemmin kuin pari minuuttia, on se silti erittäin ärsyttävää, esim. jos pelaa pelejä netissä.

Tuntuu myös siltä että jos latausnopeus on tarpeeksi korkea, laite käynnistyy uudelleen. Varsinkin kun lataan isoja tiedostoja minun pitää rajoittaa nopeuttani ohjelmalla jotta ei yhteys katkeaisi koko ajan.

Latausnopeus on muuten aika pieni (äsken tuli testissä 12 Mbit/s). Tiedän että se on palvelukuvauksen rajoissa, mutta silti hieman ärsyttää. Lähetysnopeus on kunnossa, testi jopa näyttää 2.10 Mbit/s. En tiedä voiko tämä myös johtua modeemista? Modeemi näyttää kyllä että downstream olisi 23769 kbps, eli aika tarkalleen 24 Mbit, mutta en tiedä jos tämä on ainoastaan liittymän nopeus, eikä anna kuvaa todellisesta latausnopeudesta?

Taidan tällä hetkellä käyttää Extra ADSL:ää. Talossa oli alkuvuodella remontti, ja tietääkseni nyt talossa on myös valokuituverkko (voitte varmaan löytää osoitteeni jostain tietokannasta niin ei ole pakko tänne sitä kirjoittaa). Minun mielestä olisi jotenkin loogista että sillä saisin paremmat nopeudet - voinko kesken sopimuskauden (eli nyt heti) vaihtaa (hintahan pitäisi olla sama)?

Tieltä soitti myyjä remontin jälkeen ja tarjosi nopeuden nostoa samalla hinnalla, ja silloin puhuttiin valokuidusta.

Tulipahan paljon tekstiä, kiitos jo etukäteen vastauksista!
Nykyinen 24/2M-nopeusluokan Laajakaista Extra - liittymäsi käyttää taloon kytkettyä Soneran valokuitua ja yhteys talon sisällä on ADSL-tekniikalla.

Modeemisi muodostaa talon ADSL-keskittimen kanssa kaistanleveydeltään hyvän yhteyden (sen näet modeemin hallinnasta), mutta kertomasi perusteella modeemi hyytyy suurta datamäärä käsitellessään. Jos ohjelmistopäivitys ei ole enää vaihtoehtona (valmiiksi uusin firmware), niin ainoa tapa saada yhteys toimimaan paremmin on vaihtaa uusi modeemi. TeleWell-tuotteilla on 12 kk:n takuu loppukuluttajan ostopäivästä lähtien.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa