Skip to main content
Sain eilen ilmoituksen Soneran laajakaistan avauksesta. Yhteys modeemin ja tietokoneen välille syntyi, muttei puhelinverkkoon, DSL-valo ei syttynyt lainkaan. Yirtin muuttaa modeemin asetuksia (VPI/VCI), ja tämä onnistui (mielestäni). Yhteyttä verkkoon ei edelleenkään tullut, joten päätin muuttaa laitteen takaisin tehdasasetuksiin enemmänvahingon välttämiseksi. Vaan enää ei tullut yhteyttä modeemiinkaan, eikä siten modeemin asetuksiinkaan päässyt. Ilmeisesti itse kämmäsin tässä jotain, kun aloin räpeltää asetusten kanssa, vaikken mistään mitään sittenkään tiennyt. Nyt kysymys kuuluu, miten saan ne tehdasasetukset modeemiin takaisin, ja koneelta yhteyden siihen. Vai saanko mitenkään. RESET-nappulaa tekis mieli painaa, mut sitä kielletään tekemästä ilman valmistajan lupaa! Piuhat on kaikki tarkastettu, ja yhteyttä yritetty kahdelta eri koneelta. Modeemi on TleWell TW-EA510.
Kaveri sai nyt koneen ja modeemin välisen yhteyden toimimaan, sekä langattomasti että kaapelilla, asetuksiin ei silti pääse... Resetiä kaikki suosittelee painamaan, vaan kun ei laitevalmistaja sitä suosittele tekemään, käskee etsimään lisätietoa omilta nettisivuiltaan, eikä sieltä löydy sanaakaan asiasta.
TeleWell TW-EA510 - modeemeissa on valmistajan mukaan "automaattinen tuki operaattoreille" eli käyttäjän ei tarvitse määrittää modeemiin ulkoverkon (ADSL-yhteys) asetuksia. Yleensä ainoa itse tehtävä asetus ADSL-modeemilla on langattoman lähiverkon suojauksen asettaminen, jos modeemissa on langaton verkko eli WLAN mukana.

Ellei modeemin hallinta toimi sen jälkeen kun laitetta on pidetty kokonaan virroitta, olisin itsekin ehdottanut laitteen resetointia. Jos resetoinnista ohjekirjassa kuitenkin varoitetaan, voi olla parasta varmistaa asia TeleWellin tuesta.

TeleWellin asiakastuki on nykyään Helpsonilla. Tiedote aiheesta TeleWellin sivuilla.

Vastaa