Skip to main content
Omilla sivuilla nopeuden nosto osiossa on valmiina "plunksi" 8 Mbit/s kohdalla ja teksti perässä"Tarkista, että modeemisi tukee tätä nopeutta".Mutta ei mitään ohjetta mistä sen tarkistan ja miten?

Asun nimittäin alueella,jota nimitetään haja-asutus alueeksi,ja minulla on ADSL laajakaista,joka ilmeisesti lakkautetaan ensi vuoden loppuun mennessä,ja sitten on vissiin saatettava homma Digitan @450 verkkoon,ja mitenhän se tulee nostamaan sitten hintoja?
Tällä hetkellä Digitan @450 peitto mahdollistaa 1 megan nopeuden täällä suunnassa.Mitenkä on tilanne sitten 2011 jälkeen?

Määräaikaissopimuksia Soneralta kuitenkin tehdään vielä tännekin,mutta ei kerrota ostajalle tulevasta muutoksesta.Tiedän sen kun kerroin asiasta täällä eräälle,joka oli juuri tehnyt sopimuksen,ja hän oli nk.huuli pyöreänä,kun ei tiennyt asiasta mitään.
Voisi olla hyvää käytöstä,että myyjä edes kysyisi tietääkö ostaja näistä seikoista.
Eli operaattoreilta päin voidaankin houkutella ihmisiä nostamaan myös kaistanopeuttaan,vaikka nopeus ei edes mahdollistu monilla alueilla,eikä siis ihmiset tietämättöminä älyä tarkistaa asiaa.
Siis onko tuossa minun nopeudennosto osiossa oleva teksti "Tarkista, että modeemisi tukee tätä nopeutta" olemassa vain mahdollisia oikeustoimia varten,niin että operaattorin edustaja voi kertoa tekstin olevan kyllä näkyvillä asiakkaalle?


Soneran tiedotuspolitiikka on oikeastaan kauttaaltaan tosi sekavaa.
Kun esim. alkaa etsiä vastausta sivuilta,saa kulkea linkistä toiseen,kunnes on niin pihalla,että lopettaa koko kahlaamisen hyvän sään aikana.

Ihmisellä kun on kyllä muutakin puuhaa,kuin roikkua mm. Soneran sivuilla tuntikaupalla.

Samaa ajan tuhlaamista tapahtuu kun soittaa asiakaspalveluun:Kertoopa ääni,että paina sitä ja sitä numero nappia,ja jos painat niin eipä reaktiota jos sattuukin painamaan liian heppoisesti,ja välillä ei yhdisty vaikka naputtaisi kaikilla näppien voimilla.
Samoin koneääni ei kuule sille karjuttua vastausta,ja niin roikut siellä langalla ylimääräistä,ja rahat senkun kilisevät taas Soneran kassaan.

Asiakaspalvelunne on tehty niin mutkikkaasti,että varmasti tulee lisämaksuja,kun asiakkaat sekoilevat koittaessaan saada tolkkua toiminnoista.

Tuntuupa siltä jopa,että Soneran "strategit" ovat laskeneet hommien hoituvan juuri niin.

Onhan nykyisin asiakkaina paljon vanhuksia,joilla uudet systeemit eivät astu aivoon ihan heti paikalla.

Ja kilpailuhan on tunnetusti kovaa operaattoreiden kesken.....
Nykypäivänä käytännössä kaikki adsl-modeemit pystyvät kyllä vähintään 8M nopeuksiin. Jos käytössäsi ei ole useaa vuotta vanhaa pci- tai usb-väyläistä modeemia ja se toimii muuten normaalisti, pystyy se kyllä varmasti tuohon nopeuteen, mikäli se vain linjan puolesta on mahdollista. Listan adsl-liittymissämme toimiviksi testatuista modeemeista löydät kuitenkin Ohjeet ja vinkit -sivuiltamme. Oman modeemisi ohjekirjoja löydät todennäköisesti valmistajan sivuilta.

Mitä tulee määräaikaisiin sopimuksiin, niin niillä alueilla, joissa lankalinjojen purku on suunniteltu tietyn ajan sisälle, ei määräaikaisia sopimuksia tehdä ainakaan adsl-liittymiin. Langattomat liittymät ovat sitten asia erikseen. Yleensä tosin näille alueille ei tehdä uusmyyntiä ollenkaan, joten jos omalle alueellesi on laajakaistaliittymä tilattavissa määräaikaisella sopimuksella, ei linjoja todennäköisesti pureta ainakaan kahteen vuoteen.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa