Okei, joulun aikoihin yhteys nostettiin 8/1:stä 24/1:seksi. Nyt muutaman viime viikon on tasaisesti ollut iltapäivä/ilta/aamuyöstä 5~10% packet loss'ia. Vikailmoitus Soneralle ei tuottanut oikein mitään tulosta - ei vikaa Soneralla, ja heiltä päin yhteys näyttää toimivalta.
Aikani sorkin modeemin asetuksia ja päädyin lopputulokseen, että vanha välissä oleva reititin ei kestä perässä.
=> reititin pois välistä, koneet kiinni suoraan modeemiin.
Tämä ratkaisu toimi yön yli; 0% packet loss vaikka latailisi samalla tavaraa.
Mutta nyt päästään siihen mystiseen osuuteen:
Aamulla hain muutaman tiedoston Rapidsharen kautta (palvelimet Saksassa?) ja tiedostot tulivat perille korruptoituneina. Hain samat tiedostot uudelleen, mutta laitoin komentokehoitteen pingaamaan www.sonera.fi:tä tasaisesti taustalla - paketit tulivat kyllä ehjinä tällä kertaa, mutta pingaus näytti latausten ajalta packet lossiksi ~10~15%.
Uteliaisuudesta kokeilin ladata isoja (~1 gigan) paketteja Suomesta ja jättää pingauksen alle - 0% packet loss.
Elikkäs.. missä tässä ny on vikaa? Asiaa liipaten, millaisia VPI&VCI asetuksia modeemin tulisi käyttää? Homelinen ohjekirjan mukaan Soneran liittymälle noiden pitäisi olla VPI 0 ja VCI 100 - jos modeemin antaa kuitenkin itse määrittää arvot, ovat ne VPI 0 ja VCI 33. Itsellä ei ole hajuakaan mihin nuo edes vaikuttavat, enkä muista koskaan nähneeni Soneran papereissa mitä arvoja tulisi käyttää.
Pistetään ny vaikka tähän modeemin antamat arvot linjasta, josko ne kertoisivat jollekin vian mahdollisesta laadusta:
SNR Margin: Down; 7.8 Up; 9.0 db
Line Attentuation: Down; 18.0 Up; 10.3 db
Data Rate: Down; 16710 Up; 935 kbps
8/1 aikaan ko. modeemi toimi ongelmitta. Valmistajan sivun specsien mukaan pitäisi toimi ADSL2+ yhteydellä vaikka ilman säätämistä.
Sivu 1 / 1
VPI/VCI-arvot ovat 0/33. Jos kumpi tahansa arvoista on väärin, ei data liiku ADSL-yhteyden päällä lainkaan, koska ATM-yhteys ei muodostu oikein. Oikeat ADSL-asetukset löytyvät Ohjeet ja vinkit - sivuilta.
Ensimmäisenä tarkistaisin onko ADSL-modeemiin saatavana firmware-päivitystä. Ellei ole tai siitä ei ole apua, seuraavana olisi vuorossa testaus toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla. Modeemin osuus tiedosiirron onnistumisessa on erittäin suuri.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Ensimmäisenä tarkistaisin onko ADSL-modeemiin saatavana firmware-päivitystä. Ellei ole tai siitä ei ole apua, seuraavana olisi vuorossa testaus toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla. Modeemin osuus tiedosiirron onnistumisessa on erittäin suuri.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.