Skip to main content

nelonen HD (kaapeli-tv) ja satunnaiset pakkaushäiriöt

  • December 11, 2014
  • 17 kommenttia
  • 32 katselukertaa

Moi, onko joku muukin törmännyt viime aikoina Nelonen HD:n satunnaisiin pakkaushäriöihin. Välillä koko kuva menee pikselimössöksi, tätä kestää 0,5s-1s ja sitten palautuu takaisin.

Esim. ma 22.8. Good Wifen aikana tuli montakin tuollaista tilannetta. 4 SD kanava oli ok.

17 kommenttia

  • Faxaaja
  • August 28, 2011
Itselläni on tuolla kanavalla vastaavaa ongelmaa esiintynyt n. kuukauden ajan tosin hieman pidemmissä muutaman kymmenen sekunnin pätkissä, ääni pelaa kuitenkin koko ajan eikä signaalissa näytä tapahtuvan heikkenemistä. Viime aikoina vika on esiintynyt säännöllisesti aina mainoskatkojen yhteydessä (ei siis iso vahinko)! Sama vaiva parilla muullakin HD-kanavalla. Ja kyllä, kyllä on tehty vikailmoitukset ja palautettu tehdasasetukset jne...

  • Aloittaja
  • Faxaaja
  • August 29, 2011
Eilen seurasin Mr.&Mrs. Smithiä ja lopputekstien alkaessa tuota esiintyi hyvinkin paljon. Nimenomaan siinä vaiheessa kun ei vielä ollut rullaavaa tekstiä, vaan yksittäisiä valkoisia tekstejä ilmestyi mustalle taustalle. Vähän viittaisi pakkausvirheisiin. Eli aina kun jotain muuttui, niin vanhat tekstit jäivät digimössönä häntimään joksikin aikaa. Ilmiö loppui kun tuli alhaalta ylös vierivät tekstit. Kun taas mainokset alkoi, niin mainosten vaihtokohdassa oli tuota häntivää digimössöä. Samoin Nelosen uutisten alkutunnarissa.

Mikään muu HD kanava (tällä hetkellä referenssinä vain Yle HD ja MTV3 HD, aikaisemmin muitakin) ei ole oireillut (eurosport-hd:tä lukuunottamatta; siellä on satunnaisesti ollut häiriöitä, mutta ei niin toistuvasti kuin nyt nelonen hd:lla)

Pitänee ottaa talteen joskus tuota nelonen HD:n streamia, niin pystyy ainakin todentamaan ettei kyse ole tv:n virittimestä.

Eikös kukaan asiantuntijoista ole tätä havainnut?

  • September 5, 2011
Viikonlopun aikana todella paljon tilanteita joissa kuva pikselöityi useasti Nelonen Pro1/Pro2 HD-, Eurosport 1/2 HD- ja Yle HD-kanavilla. Maanantaiaamupäivällä olen havainnut vastaavaa ainoastaan satunnaisesti Eurosport 1 HD-kanavalla.

  • Faxaaja
  • September 11, 2011
Edelleen jatkuu pikselöityminen (ilmeiseti siis pakkaushäiriöt) Nelonen HD, Eurosport1 HD ja Nat Geo Wild HD-kanavilla. Välillä enemmän joskus vähemmän. Asentajakin kävi ihmettelemässä, mutta eipä löytänyt laitteillaan mitään ongelmaa. Tosin ei heidän laitteilla HD-kanavia edes voi katsellakaan. Ja kuten jossan viestiketjussa mainittiin, niin toivossa on hyvä elää ja joka lieneekin Soneran tapauksessa ainoa vaihtoehto.

  • September 12, 2011
jiiwee kirjoitti:
Edelleen jatkuu pikselöityminen (ilmeiseti siis pakkaushäiriöt) Nelonen HD, Eurosport1 HD ja Nat Geo Wild HD-kanavilla. Välillä enemmän joskus vähemmän. Asentajakin kävi ihmettelemässä, mutta eipä löytänyt laitteillaan mitään ongelmaa. Tosin ei heidän laitteilla HD-kanavia edes voi katsellakaan. Ja kuten jossan viestiketjussa mainittiin, niin toivossa on hyvä elää ja joka lieneekin Soneran tapauksessa ainoa vaihtoehto.


Sama havainto samoilla kanavilla ja lisäksi 4Pro1/Pro2 HD:lla kuva pikselöityy aina mainosten vaihdon yhteydessä.

  • September 14, 2011
Pysyvistä pikselöitymisongelmista kannattaa tehdä vikailmoituksia, jotta viat saadaan tutkintaan. Mikäli laitteet ja johdot ovat kunnossa, syy löytyy tosiaan lähetyspäästä / verkosta. Mitään yleistä ongelmaa ei tällä hetkellä ole pikselöitymisen suhteen tiedossa (pl. ESPN America HD:n häiriöt).

  • Faxaaja
  • September 18, 2011
Veikko hyvä, tokihan vikailmoitus on asiasta osattu ihan itse ja ilman asiantuntijan apuakin tehdä heti kun elokuun alussa (3.8.) alkoi vaivaamaan. Tosin ensimmäisen ilmoituksen onnistuitte hienosti hukkaamaan, joten viikko meni mukavasti tyhjää odotellessa. Toiseen valitukseen jopa reagoitte ja asentaja sitten kävikin säätelemässä pielessä olleita signaalitasoja (kuulemma vieläpä tyyppivika tietyissä vanhemmissa verkkolaitteissanne, kun tahtovat mokomat unohtaa asetuksensa!). Sen jälkeen tulikin sitten hieno tekstiviesti kuittauksena "Asentaja on korjannut vian..." tai jotain sinne päin. No ei noilla säädöillä mitään vaikutusta tähän vaivaan kuitenkaan ollut, joten eikun uusi keikka ja uusi asentaja, mutta eipä löytynyt apuja nytkään. Joten vasta 1,5 kk tässä odoteltu ihmettä tapahtuvaksi.

Mutta ei kuitenkaan hätää - keksin nimittäin hienon, helpon ja halvan ratkaisun tähän ongelmaan: sanoin koko HD-paketin irti. Ja nelostakin katselen vain SD:nä. Samalla häviää toisenlainenkin vika, signaali nimittäin pätkii katselukelvottomasti n. minuutin välein, tosin vain yhdessä kanavanipussa AnimalPalnetHD ja DiscoveryHD:llä.

Silti hauskaa syksyä "kaikkeen tepsivien" tehdasasetusten palautusten, käynnistysten ja hukattujen vikailmoitusten parissa.

  • Faxaaja
  • September 25, 2011
Lisäkommenttina tuohon pikselöitymiseen/pakkausongelmaan, nyt Sonera meni ja sulki keikan taas tekemättä asialle mitään ja pukkasi vielä tekstarin päälle la yöllä klo 01:07 ! Että se niiden vikailmoitusten hyödyistä.

PS. Tuosta edellisestä viestistä jäi tarkentamatta, että signaalin pätkiminen (AnimalPlanet/Discovery) ei johtunut Sonerasta. Syyn selvittämiseen Sony näki jopa vaivaa ja sai väsättyä uuden päivityksen, jolla tuli parannusta kuulemma kortinlukijan häiriönsietoon ja tämä vielä parin vuoden takaiseen malliin. Nyt pätkii vain n. tunnin välein entisen minuutin sijaan. TV tosin piti olla jo edelliselläkin versiolla Cable Ready HD. Pikselöityminen ei kyllä mene enää tähän piikkiin.

  • Aloittaja
  • Faxaaja
  • September 27, 2011
Siirtyikös tuo NelonenHD maksukortin taakse joku aika sitten? Jospa se on nyt se syy, koska en muista että NelonenHD:n alkuaikoina pikselöintiä olisi esiintynyt. Itse asiassa vika alkanut vasta parin kuukauden sisällä, jos oikein muistelen.

  • Faxaaja
  • October 2, 2011
Itselläni tuo pikselöityminen ainakin alkoi 3.8. Edellisenä päivänä näytti kaikki olevan vielä ihan kunnossa kuten pari kuukautta sitä ennenkin.

Tuon epäilemäsi muutoksen ajankohta taisi olla kuitenkin tämä:
"Soneran Kaapeli-TV ja Koti TV -tarjonnassa tapahtuu muutoksia 4.7. alkaen...
...Nelonen HD siirtyy peruskanavista Kaapelikortille. "

Ellei sitten tullut vaikutukset kuukauden viiveellä.

Nyt esim. viime pe tuo pikselöityminen oli yllättäen tosi lyhytkestoista 1-2 s, mutta jo lauantaina olikin sitten palattu "normaaliin" lähetykseen. Vastaavan olen pannut merkille muutaman kerran aiemminkin. Mitähän ruuvia siellä oikein räplätään vai hellepäiväkö korjasi hetkeksi tilannetta?

  • October 4, 2011
jiiwee kirjoitti:
Edelleen jatkuu pikselöityminen (ilmeiseti siis pakkaushäiriöt) Nelonen HD, Eurosport1 HD ja Nat Geo Wild HD-kanavilla. Välillä enemmän joskus vähemmän. Asentajakin kävi ihmettelemässä, mutta eipä löytänyt laitteillaan mitään ongelmaa. Tosin ei heidän laitteilla HD-kanavia edes voi katsellakaan. Ja kuten jossan viestiketjussa mainittiin, niin toivossa on hyvä elää ja joka lieneekin Soneran tapauksessa ainoa vaihtoehto.


Asentajat kävi meilläkin kolme viikoa sitten ja laskivat tulosignaalin tasoja, kun olivat liian korkealla. No pikselöityminen kyllä väheni, muttei loppunut kokonaan. Viime päivinä pikselöityminen on taas lisääntynyt hyvin häiritseväksi ja sitä esiintyy myös SD-kanavilla. Voiskohan johtua säästä? Asentajien mukaan signaali on herkkä säämuutoksille. Minulla on Sony KDL-46W4000 ja ohjelmistoversio on E.G-PQ-BE-C.T.PP-A.C.Y.Z. Ohjelmisto päivitettiin huollon toimesta noin vuosi sitten. Mikä malli ja mikä ohjelmistoversio sinulla on? Kun katsot Sonyn järjestelmätiedoista QAM-AGC tasoja, niin mitkä ne ovat ja mikä on vaihteluväli?

  • Faxaaja
  • October 5, 2011
Mulla on Sonyn W5500 sarjan TV, siinä tuo versiointi menee siten, että uusin päivitys on 1.750EA ja on vain pari viikkoa vanha. Tämä tosiaan korjasi signaalin pätkimisen (kanavanipussa 394MHz) melkein kokonaan, muttei vaikuttanut pikselöitymiseen tuon taivaallista.
Sonyn teknisen tuen saatteet tuohon päivitykseen (kun nyt sinnekin on tullut myös tästä valitettua): "...Jos pikselöitymistä silti esiintyy, on tämä jäljelle jäänyt lähetyksessä olevaa häiriötä, eikä pitäisi olla enää saman ongelman aiheuttamaa."

Tuo QAM-AGC tason vaihtelu on NelonenHD:llä n. -91..-93, mitä yksikköä ikinä lieneekään.

  • October 6, 2011
jiiwee kirjoitti:
Mulla on Sonyn W5500 sarjan TV, siinä tuo versiointi menee siten, että uusin päivitys on 1.750EA ja on vain pari viikkoa vanha. Tämä tosiaan korjasi signaalin pätkimisen (kanavanipussa 394MHz) melkein kokonaan, muttei vaikuttanut pikselöitymiseen tuon taivaallista.
Sonyn teknisen tuen saatteet tuohon päivitykseen (kun nyt sinnekin on tullut myös tästä valitettua): "...Jos pikselöitymistä silti esiintyy, on tämä jäljelle jäänyt lähetyksessä olevaa häiriötä, eikä pitäisi olla enää saman ongelman aiheuttamaa."

Tuo QAM-AGC tason vaihtelu on NelonenHD:llä n. -91..-93, mitä yksikköä ikinä lieneekään.


Olin Sonyn huoltoon yhteydessä ja ohjelmisto on ajan tasalla. Ehdottivat anteenikaapelin vaihtoa. Kävin ostamassa uuden tehdasvalmisteisen anteenikaapelin, ei vaikutusta.

Minulla vaihtelee NelonenHD:n QAM-AGC tasot -113...-120, 4Pro1HD/2HD:n tasot välillä -108...-110, Eurosport1 ja ViasatGolf tasot välillä -102...-104. Näillä kanavilla on minulla kaikkein eniten häiriöitä. Sitä vastoin kanavanipun 2 ja 3 kanavissa (Yle1/2, FST, MTV3, Nelonen, SUB etc.) en muista nähneeni pikselöitymistä.

  • Faxaaja
  • October 16, 2011
Jostain syystä pe ja la nelosen pikselöityminen oli jälleen vähentynyt huomattavasti, ainakin siinä välissä kun sitä tuli taas tesattua. Mutta nyt sunnuntaina säät(!) ei enää suosineetkaan ja taas vanha vauhti päällä. Voisikohan joku Soneralta vaivautua lausumaan tähän ketjuun edes jonkun mielipiteen, valitelkaa vaikka? Taitaa kuitenkin olla lähinnä asiakkaiden terapia- tai viihdekanava, josta kyllä joskus löytyy ihan riemastuttavia helmiäkin!

  • Faxaaja
  • November 6, 2011
Nostetaanpas tämä unhoon jäänyt (jätetty) ketju taas esille. Tuli hankittua n. viikko sitten uusi tv, ja ylläriksi pikselöityminen väheni ongelmakanavilla huomattavasti. Ei siis pidä nuolaista, vika ei voine olla laitteessa, koska vaivaa edelleen ilmenee. Oma tulkinta on että, kun häiriö tulee verkosta ja töllö saa siitä siipeensä, niin uusi Samppa vaan osaa toipua tuosta iskusta nopeammin kuin edellinen Sony eli uusi sukupolvi alkaa lähestymään Cable Ready Sonera -standardia ;)

  • Faxaaja
  • December 1, 2011
Mikähän nyt on vialla, kun Nelonen HD on jo kolme iltaa pelannut ilman yhtään pikselöitymistä? Tätä ihmettä ei ole neljään kuukauteen tapahtunutkaan. Onkohan Soneralla oikeasti tehty jotain vai tullut vaan vahingossa kuntoon (toivottavasti ei nyt ole tilapäistä). Vikailmoituksista korjaus ei ainakaan johdu, ne kun on kuitattu hoidetuiksi tekemättä mitään.

  • Aloittaja
  • Faxaaja
  • December 13, 2011
Jostain toisesta ketjusta bongasin että jollakulla oli nelonen HD:n tallennus ruvennut tökkimään. Oisko sitten jotain muuttunut, koska enää en pikselöintiä ole nähnyt.