Skip to main content
Hei!
Mitä minun kuuluisi tehdä, sillä en saanut nettiyhteyttä toimimaan? Olen muuttamassa opiskelija-asuntoon, jossa on vuokraan sisältyvä laajakaista Extra/Kuitu. Minulle on annettu melko yksinkertaiset ohjeet. Minun kuuluisi vain kytkeä netti päälle ja sen tulisi avautua suoraan soneran nettisivuille. Se ei kuitenkaan yhdistänyt, voiko ongelma olla muussakin kuin liitännässä? (Piuha vääränlainen?)
Onko kyse Hoasnet -opiskelija-asuntoon sisältyvästä liittymästä? Entä onko huoneistossasi valmiina jonkinlainen modeemi- tai päätelaite?

Yleensä Hoasnet-liittymissä ei tarvetta erillisille päätelaitteille vaan, voit vain kytkeä tietokoneesi suoralla ethernet-kaapelilla tietokoneen verkkokortista huoneiston datapistorasiaan, jolloin tietokoneesi selain ohjautuu automaattisesti rekisteröitymissivulle, jolla voit rekisteröidä liittymän käyttöösi. Löydät ohjeita kytkentään myös Ohjeet ja vinkit -sivumme kautta.

Jos yhteydenmuodostus ei kuitenkaan onnistu näiden ohjeiden avulla, kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme 0206 90101 (pvm/mpm) ongelman ratkaisemiseksi.

T. Sami
Sonera Asiakasapalvelu
Kiitos vastauksesta. Mutta kuinka se netin yhdistäminen on ylipäätään mahdollista? Kuinka ilman nettiä pääsee nettiin? Tämän kiinteistön yhtiö ei ottanut kantaa asiaan. Olisi mukava saada selvitettyä tämä, sillä koulu alkaa toisella paikkakunnalla parin päivän päästä ja minun täytyisi selvitä ilman nettiä. Minulta kone kysyi nettiin yhdistäessä jotain IP-osoitetta ja se yritti ottaa yhteyttä johonkin etätietokoneeseen. Ja se sitten epäonnistui.
Tarkista vielä, että käytössäsi on varmasti suoraankytketty ethernet -kaapeli. Tässä ohjeessamme on kuvattu, miten voit erottaa erityyppiset kaapelit toistaan. Tarkista myös, että tietokoneellasi on käytössä oikeat verkkoasetukset tämän ohjeemme avulla.

Kerrotko vielä, että onko opiskelija-asuntosi huoneistossa jo valmiina jokin modeemi-laite vai onko huonessa tämän linkin kuvan mukaiset datarasiat? Nämä tiedot voivat auttaa asian selvittämisessä ja tarkempien ohjeiden antamisessa.

Jos et yllä olevista ohjeista huolimatta pääse liittymän rekisteröitymissivulle, kannattaa olla yhteydessä suoraan vikapalvelumme numeroon 0206 90101 asian selvittämiseksi.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Koneessa pitäisi olla windows xp. Täytyy sitten tarkistaa verkkoasetukset. Ja kaapelin pitäisi olla kuvan mukainen suora ethernet-kaapeli (puhelinkaapeli?). Ja datarasia ei ollut täysin kuvan mukainen. pistokekohtia oli yksi, mutta muuten pistokekohta oli kuvan mukainen. Kaapeli menikin siihen juuri sopivasti. Ja sen yläpuolella oli ilmeisesti lankapuhelimen paikka..
Koneeni on käytetty Acerin kone ja siinä netti toimi ennen langattomana, eihän se vaikuttaisi asiaan?
Onko kyseesä HOAS-asunto? Jos on, mikä osoite on kyseessä? Kadun nimi ja talon numero riittää.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kyseessä olisi Tornion oppilasasuntola. Etappitie 1.
Osoitteessa Etappitie 1 Tornio on Laajakaista Extra ja talossa ethernet-sisäverkko. Tämä tarkoittaa että modeemia ei tarvitse käyttää, vaan yhteys toimii suoraan asunnossa olevasta ethernet-liitännästä (RJ-45). Riittää että tietokoneen verkkokortti kytketään suoraan (ei ristiin) kytketyllä kaapelilla data-pistokkeeseen.

Ohjeet ja vinkit - sivuilla on paljon asiaa ethernet Extran käyttöönotosta. Ohjeet löydät täältä.

Ellet saa yhteyttä ohjeiden avulla toimimaan, soita Vikapalveluun 0206 90101. Ellet tiedä Laajakaista Extra - liittymän numeroa (346-alkuinen), valitse automaatista palveluvika.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa