Skip to main content
Moro!
24/1 MB/s netin nopeus romahtaa monesti kymmenesosaan. Suurimman osan ajasta toimii moitteettomasti. Modeemin reboottaus korjaa ongelman, mutta vain väliaikaisesti. Modeemina ZyXEL P-660HN-T1A v2.

Myös pingit ovat nykyään hieman korkeampia kuin joku aika sitten. Turhat viiveet jos saisi otettua pois päältä.

Kiitoksia.
Hei peikk0,

Tarkistaisitko tiedoissasi näkyvän asiakasnumeron. Asiakasnumeron löydät viimeisimmältä laskulta. Asiakasnumeron lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.
Noniin nytten on oikea asiakasnumero päivitetty. Itseasiassa tätä kirjoittaessa yhteyden nopeus on laskenut johonkin 5%:iin normaalista. ADSL-linja on modeemin diagnostiikan mukaan kunnossa, mutta esim. soneran nopeustesti antaa nopeudeksi vain n. 1700 kbps ja pingit n. 3x normaali.


modeemin diagnostiikoista pastettu:

near-end fast channel bit rate: 19272 kbps

far-end fast channel bit rate: 1021 kbps
Hei peikk0,

Tein liittymäsi asetuksiin hieman muutoksia. Testaatko yhteyttä nyt uudelleen.

Jos tuo ongelma ei poistunut, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.
peikk0 kirjoitti:
Moro!
24/1 MB/s netin nopeus romahtaa monesti kymmenesosaan. Suurimman osan ajasta toimii moitteettomasti. Modeemin reboottaus korjaa ongelman, mutta vain väliaikaisesti. Modeemina ZyXEL P-660HN-T1A v2.

Myös pingit ovat nykyään hieman korkeampia kuin joku aika sitten. Turhat viiveet jos saisi otettua pois päältä.

Kiitoksia.


Minulla myös 24/1 MBit/s ja samainen ZyXELin modeemi jonka ostin Soneralta nettiyhteyden kanssa. Juuri modeemin boottaamisen jälkeen nopeus (speedtest.net) on poikkeuksetta hyvä 13-14 Mbit/s down ja 0.8 Mbit/s up, 13ms ping. Nopeus pysyy hyvänä joitakin tunteja, mutta laskee hiljalleen. Seuraavana päivänä modeemi pitää aina bootata uudelleen koska nopeus on laskenut alas, noin 0.5-1Mbit/s down. Ping nousee myös, mutta ei kovin paljoa.

Viimeisen viikon aikana olen testannut kyseisen toiminnan useampana päivänä. Modeemin boottaminen tosiaan korjaa ongelman poikkeuksetta hetkellisesti, mutta ei sitäkään koko ajan viitsisi tehdä... Puhelinpistokkeen uudelleenkytkemisellä ei ole nopeuteen vaikutusta, joten olisiko pelkästään modeemin ongelma?

Käytössä on langaton yhteys modeemin ja koneen välillä.
minulla on myös samanlainen ongelma.. modeemi on inteno DG301AL ja netin nopeus on yleensä 0,4mb - 3mb /s vaikka netin piti olla 24/1mb? modeemin reboot auttaa hetkellisesti, mutta jo 10min jälkeen tippuu takas jo 2mb/s asti.. mitenhän on mahdollista että suomen nopein netti ei pääse edes omiin lupauksiinsa siitä 10-24mb välistöön? tämä ongelmahan siis on minulla ollut jo sopimuksen alusta asti, eikä soneran korjauslupauksista ja vika-ilmoituksista huolimatta ole parantunut. Tarjosivat kompensaatioksi taivaskanavia ilmaiseksi kuukaudeksi ja laittoivatkin, mutta eipä niitä pahemmin ole pystynyt katsomaan tällä liittymällä. Olisiko mitenkään aikuisten oikeasti jotain jo mahdollisesti TEHDÄ tälle jotain Sonera?
Hei aleksi89 ja Dralace

aleksi89, Tämä ongelma johtuu modeemilaitteestasi. Lähetän täältä sinulle uuden modeemin takuuseen!

Dralace, Muokkaatko asiakasnumeroosi liittymätunnuksen ilman väliviivaa (-) esim. 333123456 niin pääsen vilkaisemaan miltä liittymäsi näyttää.
peikk0 kirjoitti:
Moro!
24/1 MB/s netin nopeus romahtaa monesti kymmenesosaan. Suurimman osan ajasta toimii moitteettomasti. Modeemin reboottaus korjaa ongelman, mutta vain väliaikaisesti. Modeemina ZyXEL P-660HN-T1A v2.

Myös pingit ovat nykyään hieman korkeampia kuin joku aika sitten. Turhat viiveet jos saisi otettua pois päältä.

Kiitoksia.


Meillä täällä tyttöystävän kanssa ihan saman ongelman kanssa painitaan. Epäiltiin että syynä olisi tuo modeemi, mutta saimme modeemin liittymän avauksen yhteydessä. Luulisi sen nyt toimivan, vai olisiko kenties juuri siinä vika?

Kiitoksia etukäteen.
Toimi taas useita päiviä hyvin, kunnes tänään nopeus jälleen hidastui elikkä ei ilmeisesti ollut hyötyä asetuksien muuttamisesta. Olisikohan siis modeemissa vika.
Hei jooppelis

Vilkaisin liittymääsi ja pätkimistä ei kyllä verkon ja modeemin välillä esiinny. Käytätkö yhteyttä mahdollisesti WLAN yhteyden kautta? Kannattaa kokeilla siinä tapauksessa yhteyden toimivuutta myös ihan verkkokaapelilla Wlanin ollessa pois päältä.

Jos ongelma kuitenkin jatkuu, kannattaa lähteä modeemitestauksella liikkeelle. Jos yhteys toimii toisella modeemilla OK, olethan yhteydessä vikapalveluun nykyisen laitteen takuuvaihtoa varten.

peikk0 Sinulle suosittelisin kyllä modeemin testausta tässä vaiheessa myös. Jos ongelma jatkuu toisellakin modeemilla, jätä asiasta silloin vikailmoitus. Vikailmoituksen voit jättää soittamalla vikapalveluun tai jättämällä palvelupyynnön omien sivujen kautta.
Joo eli testasin nettinopeuden ennen modeemin boottausta ja sen jälkeen. Ero on minusta liian suuri toimiakseen normaalisti:

>attachment=0:1qjmqcu1]nopeus.png[/attachment:1qjmqcu1]

Ja kyllä wlan on käytössä, mutta kaikki sitä käyttävät laitteet ovat olleet suljettuna joten enpä usko, että se siitä voisi johtua. Tai outoa, että veisivät niin paljon nopeutta internetistä virta pois päältä...
Hei jooppelis

Wlanin kautta voi nopeudet vaihdella testauksessa melko paljon. Sen takia suosittelen testausta verkkokaapelin kanssa jotta testaukset ovat 100% varmoja. Lähtisin kuitenkin nyt tuolla modeemitestillä liikkeelle jos tuo buuttaaminen aina auttaa ongelmaan tuolla tavalla.
Siis käytetään ihan verkkokaapelilla tietokoneissa. Ja toista modeemia ei ole, niin vaikea on kokeilla toisella modeemilla. Kallis investointi olisi ostaa toinen modeemi tietämättä onko se ratkaisu ongelmaan.

Luulisi kyllä, että sonera lähettäisi kunnollisen modeemin, joka toimii?

Tarkoitin että on kyllä wlan verkko käytettävissä, mutta ei käytetä sitä tietokoneissa lainkaan.

Anteeksi epäselvyyteni.
Hei jooppelis

Välttämättä laitetta ei tarvitse ostaa vaan sitä voisi esimerkiksi lainata ystävältä, sukulaiselta tai vaikka sonera kaupalta. Mikä sarjanumero nykyisessä modeemissasi on ? Voisin tarkistaa onko kyseessä mahdollisesti viallinen laite sen perusteella.

Nykyisessä laitteessasi on takuuta jäljellä joten jos se paljastuukin tuolla testilläkin vialliseksi, vaihdetaan se tottakai veloituksetta takuuseen.
Antti- kirjoitti:
Hei aleksi89 ja Dralace

aleksi89, Tämä ongelma johtuu modeemilaitteestasi. Lähetän täältä sinulle uuden modeemin takuuseen!

Dralace, Muokkaatko asiakasnumeroosi liittymätunnuksen ilman väliviivaa (-) esim. 333123456 niin pääsen vilkaisemaan miltä liittymäsi näyttää.


Kiitos. Omassa tapauksessani modeemin vaihtaminen tosiaan auttoi ongelmaani (vanha oli ZyXEL P-660HN-T1A v2). Nyt muutaman päivän on jo toiminut niin kuin pitääkin! Tai no olishan se mukava saada enemmän kun toi 13-14 Mbit/s, mutta ei taida tämän paikan kaapeloinnilla onnistua...

En tiedä mistä vika vanhassa modeemissa johtuu, mutta voisi olla firmware päivityksellä korjattavissa...? ko. mallille ei ole päivityksiä tullut. Purkin halvan oloinen fyysinen olemus ei tosin herätä luottamusta rautapuoleenkaan...
Hei aleksi89,

Hieno juttu että toisella modeemilla on nyt toiminut paremmin.

13-14 megaa taitaa ikävä kyllä olla maksiminopeus mitä verkko antaa yhteydellesi myöden.
Minulla on täysin sama onglema!

välillä yhteys putoaa jopa 0,4mbs ja välillä tulee 16mbs hiljattain pari päivää yhteys näyttää 16mbs mutta sivustot eivät toimi juuri lainkaan "jäsennetään palvelinta" bootattu on modeemi ja selaimen asetukset..

yhteys 24mbs
modeemi Zyxel P-660HN-T1A v2
Yhteys on kiinni rj45 verkko kaapelilla, wlan päällä ja salattu muttei laitteita jotka sitä käyttäisi.
Hei arstik,

Asiakasnumeron perusteella sinulla on käytössä 100/10 megainen ethernet yhteys. Ongelmat aiheutuvat todennäköisesti juuri tuosta ADSL modeemista. Ethernet yhteyksissä suosittelisin käyttämään reititintä modeemin sijasta.
Marko- kirjoitti:
Hei arstik,

Asiakasnumeron perusteella sinulla on käytössä 100/10 megainen ethernet yhteys. Ongelmat aiheutuvat todennäköisesti juuri tuosta ADSL modeemista. Ethernet yhteyksissä suosittelisin käyttämään reititintä modeemin sijasta.


Asiakasnumerossa on käyny pieni kömmähdys, nyt se on oikea jos viitsisit tarkistaa uudemman kerran, kiitos!
Hei arstik,

Nyt löytyi ADSL modeemille sopivampi yhteys. Laitoin sinulle uuden modeemin matkaan ja lähetin sinulle palautusosoitteen tekstiviestillä puhelimeesi. Kun olet uuden modeemin saanut, niin laitathan vanhan modeemin meille asiakaspalautuksena takaisin.
Marko- kirjoitti:
Hei arstik,

Nyt löytyi ADSL modeemille sopivampi yhteys. Laitoin sinulle uuden modeemin matkaan ja lähetin sinulle palautusosoitteen tekstiviestillä puhelimeesi. Kun olet uuden modeemin saanut, niin laitathan vanhan modeemin meille asiakaspalautuksena takaisin.


Kiitos!
Joo eli malli P-660HN-T1A v2 meilläkin, pitääkö lisätietoja antaa?

Edit: Laitoin nyt kuvan modeemista liitteenä, jonka otin puhelimella. Tuosta varmaan ilmenee kaikki tarpeellinen.

modeemi1.jpg[/attachment:2sx1yvxf]
Hei jooppelis,

Oliko sinulla ongelmana sama, että yhteyden nopeus putoaa ja modeemin bootin jälkeen palautuu takaisin normaaliksi? Ja tämä sama toistuu usein?

Vai oliko jokin muu ongelma?
Jep juuri kyseinen ongelma. Eli nopeus putoaa ja bootin jälkeen se on huomattavasti nopeampi. (jopa 10x nopeampi joskus)
Hei jooppelis,

Lähetin sinulle uuden modeemin ja lähetin yhteystiedoissasi näkyvään numeroon osoitteen johon voit palauttaa vanhan modeemin kun olet uuden vastaanottanut. Modeemin mukaan kannattaa laittaa lapulla lyhyt kuvaus viasta.
Antti- kirjoitti:
Hei aleksi89 ja Dralace

aleksi89, Tämä ongelma johtuu modeemilaitteestasi. Lähetän täältä sinulle uuden modeemin takuuseen!

Dralace, Muokkaatko asiakasnumeroosi liittymätunnuksen ilman väliviivaa (-) esim. 333123456 niin pääsen vilkaisemaan miltä liittymäsi näyttää.



Liittymätunnus lisätty profiiliin. Tosin vika on kyllä jo todettu olevan täysin soneran verkossa ja asentajat ovat jo yli kaksi viikkoa koittanut ilman onnistumista selvitellä mitä vikaa on oikein. Toivottavasti tästä saisi jotain hyvitystä jo tähän liittymään alkaa jo haittaamaan tyttöystävän töitä kun ei toimi ollenkaan tää netti.

Vastaa