Skip to main content
joo eli netti hidastelee, tuon soneran nettimittarinkin mukaan latausnopeutesi 4.45 ja lähetysnopeus 0.76 Mbit/s vaikka ennen ollut aina latausnopeus 15.45 ja lähetysnopeus 0.96. Onko soneran netissä vikaa ?
pcversio: ADSL-liittymästäsi on keskeneräinen vikailmoitus, mutta se vikailmoitus ei liity yhteyden nopeuteen.

ADSL-liittymäsi nopeusluokka on verkossa oiken, mutta modeemisi on tällä hetkellä muodostanut yhteyden melko vaatimattomilla nopeuksilla. Jokin estää kaistanleveydeltään hyvän yhteyden muodostumisen ADSL-modeemin ja -keskittimen välille. Ongelman ratkaisu kannattaa aloittaa tässä järjestyksessä:

1. Sammuta ADSL-modeemi ja irrota & kiinnitä modeemista puhelinpistokkeeseen menevä kaapeli molemmista päistä. Tämän jälkeen virta takaisin modeemiin. ru:1luibts9]Jatkojohtoa ei ADSL-kaapelissa kannata käyttää eli mahdollinen jatkojohto pois käytöstä[/u:1luibts9]. Testaa nopeus.

2. Kytke ADSL-modeemi verkkoon toisella ADSL-kaapelilla ja tarkista yhteys joko ADSL-modeemin hallinnasta tai nopeustestillä

3. Kytke ADSL-modeemi toiseen puhelinpistokkeeseen (jos sellainen asunnosta löytyy) ja testaa nopeus.

4. Testaa yhteyttä toisella ADSL-modeemilla. Testattavaksi kannattaa lainata/ostaa ulkoinen ADSL-modeemi, johon tietokoneen voi kytkeä suoraan tietokoneesi käyttämän lähiverkkoyhteyden (ethernet tai wlan) kautta. USB-kytkentäinen modeemi vaatii aina ajurien asennuksen, joten sellaisella testaaminen saattaa olla työlästä. Jos lainaat ADSL-modeemin testiä varten, on varminta että modeemia käytetään Sonera ADSL-liittymässä jolloin sen ulkoverkon (WAN) asetukset ovat oikeat.

5. Jos yhteys toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla edelleen hidas, tee liittymästä vikailmoitus. Sen voit tehdä puhelimen lisäksi myös Omien sivujen Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella, jonka perusteella Vikapalvelu ottaa sinuun tarvittaessa puhelimitse yhteyttä.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
ei pitäisi olla keskeneräistä vikailmoitusta, koska sain viestin puhelimeeni (14.05.2010) Klo: 10.58 että vika olisi korjattu ja sain tuon nopeuden korjattua kun käynnistin modeemin uudestaan.
Vikailmoitusta aiemmasta pätkimisongelmasta ei ole kuitattu valmiiksi, tämä asia on selvityksessä. Mitä hiadasteluongelmaan tulee, niin modeemisi saa kyllä linjan päälle suhteellisen hyvällä nopeudella. Jos yhteys koneella hidastelee, kannataa kone ja modeemi vielä erikseen resetoida.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
kun tuo modeemi pätkäsee niin sen jälkeen kun tekee nopeus testin nopeudeksi tulee tuo 4.46 mbit/s. Mistäs tämä pätkimis ongelma johtuu ja kauanko vielä menee? oon tän soneran netin kanssa nyt taukkuillut yli kuuakuden eikä sitä vikaa ole vieläkään korjattu.
Liittymäsi vikailmoitus on kuitattu jo selvitetyksi eli nyt liittymässäsi ei ole enää avoimia vikailmoituksia. Avoimena ollut vikailmoitus oli liittynyt vianselvitykseen josta sait kuittauksen 14.5.2010 aikana.

Mikäli liittymässäsi on yhä ilmennyt jonkinlaista hidastelua tai pätkintää, kannattaa käydä läpi aiemmin tässä viestiketjussa neuvomamme toimenpiteet. Jos ongelma ei selviä toimenpiteiden avulla, kannattaa liittymästä jättää vikailmoitus.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa