Skip to main content
Moi

Alkaa pikkuhiljaa pänniä kun meidän Sonera Laajakaista kaapeli 100/5M ei ole toiminut moneen päivään.

Kaapelimodeemi ei anna mitään IP-osoitetta koneelle. Ammattilaisena kokeiltua:

- Linuxilla
- Windowsilla
- Eri koneella
- Palomuuri kytketty pois ja päälle
- Päivitetty ajurit koneeseen
- Kokeiltu eri verkkokorttia
- Kokeiltu eri verkkopiuhaa
- Kokeiltu eri kaapelilla, splitterillä ja kokeiltu suoraan seinään
- Kokeiltu tietenkin buutata modeemia (virrat pois 5 min) ja konetta
- Modeemi resetoitu useaan kertaan (reset-napista)
- Varmistettu tietenkin että DHCP on päällä

Koneille annettu komentoja:

ipconfig /release
ipconfig /renew
Verkkokaapeli irti
Verkkokaapeli takaisin kiinni

Kaapelimodeemi vilkuttaa iloisesti (toisinsanottuna modeemi käyttäytyy aivan normaalisti), kuin siellä kulkisi jotakin. Eli kaikki valot palaa ja yksi valo vilkkuu nopsaan satunnaisesti. Tämä yksi valo kertoo siis tietokoneen ja kaapelimodeemin välisestä yhteydestä, joka ilmeisesti toimii.

Mutta kaapelimodeemi antaa vain semmosen 16*.***.***.*** oletus-IP osoitteen, joka merkitsee sitä että kone ei saanut mitään toimivaa IP-osoitetta ja käyttöjärjestelmä itse määrittelee tommosen sotkun.

Kaapelimodeemi on se, jonka Sonera laittoi kaupan päälle (joku Cisco-merkkinen se oli) ja kaapelimodeemiin menee kone suoraan kiinni verkkokaapelilla. Sonera sanoi että tämä modeemi on yhteensopiva liittymän kanssa.

Tähän mennessä netti on toiminut erinomaisesti ainakin puoli vuotta (sen verran se meillä on ollut 100/5 megasena, sitä ennen 2/2 megasena eri modeemilla niin pitkälle kuin muistan). Ei ole pätkinyt yhtään. Paitsi nyt netti vain hävisi.

Paikkakunta on Imatra.

Ai niin, laskut on maksettu ajallaan :)

Ps. Itseasiassa netti katkesi muutama tunti sen jälkeen kun maksoin laajakaistalaskun.
Jeps, näköjään netti lähti eilen toimimaan itsestään. Nyt se taas toimii erinomaisesti, ei ole pätkinyt yhtään. Pingtestistäkin tulee tulokseksi 0 packet loss, 15ms ping ja jitter vaivaiset 1ms. IP-osoitekin säilyi samana.

Mutta mutta SpeedTestistä ja Sonera Nopeustestistä tulee nyt vaivaiset 50 megaa?? Ennenvanhaan pääsimme jopa 90 megaan. Tosin pari pikku juttua on muuttunut meillä sen jälkeen kun se oli 90 megaa ja se tiputti nopeuden ~70 megaan, joka ei haittaa, mutta 50 megaa on vain puolet mitä ollaan sovittu. Liian vähän.

Testasin toki moneen kertaan.

Onko mitään vinkkejä miten laitteisto pitäisi konffata että saisi mahdollisimman paljon irti 100 megasesta netistä? Verkkokortti on jo giganen, samoin verkkopiuha ja tuon kaapelimodeemin verkkoportti on myös giganen. Siellä verkkokortin asetuksissa olen säätänyt Flow Controlin Rx & Tx päälle. Verkkokorttien led-valojen mukaan piuhoissa kulkee giganen yhteys.

Kone on Intel Core 2 Duo E7200 2,6GHz neljän gigan DDR2 muistilla.

Ja oliko Imatran seudulla joku Soneran huolto kun ei netti toiminut moneen päivään?
Moi! Sonera taitaa ongelma tilanteissa puolittaa npeuden ja kokeilla jos yhteys toimii kunnolla hitaammalla yhteydellä. Näin minulle tehtiin , yhteyden pätkimisen vuoksi. Eivät pahemmin ilmoittele... mutta eikö sinulla näy modeemin hallinta ohjelmassa yhteyden nopeus . jonka modeemi tutkii yhteyden saadessaan?
Nyt kaikki taas toimii ok. Sain SpeedTestistä ennätyslukemat; jopa 93 megaa satasesta. Samoin ulosmenevä oli jopa 4,8 megaa 5 megasta. Olen erityisen tyytyväinen.

Ainoa ihme juttu on, kuten ekassa viestissäni mainitsin, että netti pätkäsee vähäksi aikaa sen jälkeen kun on maksanut laajakaistalaskun. Tämänkertainen pätkäsy kesti jostain syystä monta päivää (jos se edes liittyi maksamiseen). Muuten netti ei ole juuri pätkinyt koskaan, paitsi tietenkin kun Sonera hommaa jotakin.

Soneran kannattaisi ilmoittaa edes sähköpostilla jos meinataan puolittaa yhteysnopeus tai mitä tahansa liittyen laajakaistaan. Ennakkoon tietenkin.

Modeemi ilmoittaa että yhteys on sisäänpäin 100Mbps ja ulospäin 5Mbps. Modeemin ja koneen välinen verkkokaapeliyhteys on tietenkin giganen, joten se ei rajoita, eikä myöskään koneen tehot. Koneen verkkokorttiasetuksissa lukee että on giganen yhteys, joten se toimii oikein.

Kaikki siis on nyt kunnossa. Vielä.
Skw kirjoitti:
Ja oliko Imatran seudulla joku Soneran huolto kun ei netti toiminut moneen päivään?


Tiedossa olevaa verkkovikaa tai muutostyötä ei ole Imatran kaapelilaajakaistaverkossa ollut kuluvan kuukauden aikana, joten arvoitukseksi jäänee mitä liittymäsi yhteydelle on tapahtunut. Yhteydelle ei verkon puolelta ole tehty mitään, ellet ole tehnyt liittymästä vikailmoitusta. Yksittäisen laajakaistaliittymän vikaa tutkitaan Soneran puolelta vasta kun asiakas on liittymän ongelmista ilmoittanut Vikapalveluun.

jukkapeltonen kirjoitti:
Sonera taitaa ongelma tilanteissa puolittaa nopeuden ja kokeilla jos yhteys toimii kunnolla hitaammalla yhteydellä.


Tätä käytetään joskus ADSL-liittymissä, mutta ei kaapelilaajakaistoissa. Näiden kahden liittymätyypin yhteydet on tekniikaltaan täysin erilaiset.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Moi taas

Jälleen kerran netti ei ole toiminut ainakaan pariin vuorokauteen.

Maksoin laskun lauantaina ja maanantai-iltana katkesi netti.

Nyt on jo keskiviikko ja ollaan koetettu buutata, mutta se modeemi vain näyttää että ei yhteyttä ja kovasti näyttää yrittävän korjata sitä.

Ollaan tietenkin irroiteltu piuhoja ja laitettu takaisin ja laitettu modeemi ja tv splitterin eri päihin.

Tästä näkee muutkin että onko meillä netti pystyssä vai ei (jos webbisivu toimii = netti toimii, jos ei = netti ei toimi):

http://nekonpallero.no-ip.org
Skw: Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin sen perusteella tarkistaa laajakaistaliittymäsi tilan. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Netti lähti toimimaan eilen illalla ja ei ole vielä pätkinyt.

Laitan sen asiakasnron kunhan kerkiän.
Jeps, eilen netti oli nurin noin tunnin ja tänään taas ollaan oltu pimeenä melkein koko päivän.

Äsken lähti taas toimimaan. Ei se voi johtua meidän laitteistoista koska kaapelimodeemi on se joka vilkuttelee, eli päättelen siitä että vika on joko modeemissa, seinän ja modeemin välisissä piuhoissa tai splitterissä.

Tein uuden havainnon: Eilen kun netti ei toiminut, kone sai ip-osoitteen 192.168.10.100 (en ole varma noista kahdesta viimeisestä numerosta, mutta kaksi ensimmäistä olivat kuin lähiverkossa?).

Normaalisti IP on tyyliin 80.221.*.*. Näinköhän se vika voisi olla kaapelimodeemin asetuksissa? Tosin reset-napin painaminen ei ole vaikuttanut mihinkään, eli netti yhä pätkii.

Asiakasnumero on nyt lisätty profiiliini.

EDIT

Netti toimii mutta kaapelimodeemin kaikki valot eivät ole vihreitä kuten normaalisti ovat. Kaapelimodeemi on siis Cisco EPC3000. DS-valo palaa oranssina jostain syystä, mutta netti toimii.

Tietoja modeemista: http://www5.sonera.fi/ohjeet/Cisco_EPC3000 ja http://www.cisco.com/web/consumer/pdf/ug-dpc-3000.pdf

En löytänyt manuaalista mitään mainitaa orassista ledistä ainakaan näin pikaisesti etsittynä.

Kummaa?
192-alkuisen IP-osoiteen on tultava modeemilta, koska verkosta se ei voi tulla ja ilmeisesti verkkokortti on kytketty suoraan modeemin ethernet-liittimeen.

Oranssi DS-valo jää ainakin toistaiseksi mysteeriksi, sillä en laitteen manuaalista tai googlettamalla löytänyt mitään selitystä sille. Onko yhteyden nopeudet oranssilla DS-valolla samat kuin valon palaessa vihreänä?

Pitkistä katkoksista kannattaa tehdä vikailmoitus. Jos teet ilmoituksen Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella, voit kirjoittaa itse vikakuvauksen ja laittaa vaikka mukaan linkin tähän ketjuun.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa