Skip to main content

netti ei toimi

  • December 11, 2014
  • 4 kommenttia
  • 38 katselukertaa

Ongelma:
Thomson TG789 ei saa netti yhteyttä. Kaikki (wireless, broadband, power, ethernet) valot on päällä paitsi "internet" kohta pimeänä. dsl yhteys.

Taustatietoja:

Kerrostalossamme tehtiin ihan vasta putki yms remontit minkä aikana asuimme väliaikaisesti eri osoitteessa, netti toimi väliaikaisessa osoitteessa ongelmitta. Muutettuamme takaisin, puhelinpistorasia oli poistettu. Sulakekaapista löytyy nyt ethernet paikkoja joista yritämme ottaa yhteyttä ilman onnistumista.

Asiakaspalvelusta sanottiin että menee vähän aikaa ennen kuin yhteys toimii joulukuun alussa, maksoimme laskun ja lähdimme reissulle. Tultuamme takaisin netti yhteys ei vieläkään toiminut.
Soitettuamme uudestaan asiakaspalveluun sieltä vastattiin että nettiyhteys on yhdistetty, pitäisi toimia ja kaikki on soneran puolelta OK. Käski kysyä isännöitsijältä että missä vika. Arvaattekin varmaan että isännöitsijä ei tiennyt asiasta yhtään mittään, sanoi että tarkistavat kytkennät nyt kumminkin sitten. Vaikea uskoa että urakoitsija olisi tehnyt huonoa työtä sähköjohtojen yms verkkoasennusten suhteen, nämä kumminkin mitataan ja toimitetaan tarkastajille jne. (tällä hetkellä puhelin mokkulana)

Mitä ollaan tehty/kokeiltu:
- Sulakekaapista käytetty paikkoja 1-2 (lukee "nousu", ollaan kokeiltu 3-4 paikkaa myös), meille oli jätetty ethernet/puhelinpistoke palikka mihin ollaan yhistetty meidän johdot normaalisti DSL porttiin. On myös kokeiltu vetää johto suoraan semmosenaan DSL porttiin. Samalla myös ethernet kaapelia WAN porttiin yms.
- Kokeiltu eri modeemia (sekin muistaakseni soneralta, zyxel), sama ongelma siinäkin, ei saa yhteyttä internettiin.
- Resetit ja restartit, virrat pois yms tehdasasetusten palauttaminen kokeiltu.
- Thomsonin asetuksia ollaan yritetty selata mutta se herjaa "your DSL connection is down.."
- Ethernet piuhalla sulakekaapista suoraan läppäriin.

Mitäs nytten? Voisiko vika kumminkin olla jossakin asetuksissa? vai liittymätyyppi väärä? Kukaan ei kumminkaan tunnu tietävän mitään (edes asiakaspalvelussa). Ainoastaan asentajan käyntiä ehotettu joka on ilmainen jos soneran laitteissa/modeemissa vika, nämä kumminkin toimii eli 100€ extraa meidän osalta. Seuraava laskukin on tullut jo, ei tunnu oikealta maksaa netistä jota ei ole.

4 kommenttia

  • January 11, 2013
Hei liti90

Lähdetäämpä liikkeelle Thomsonin kytkennöistä. Sinun pitää käyttää nykyään ethernet-kaapelia, joka kytketään punaiseen WAN-porttiin. Et siis tarvitse enää puhelinjohtoa etkä harmaata DSL-porttia. Näitä käytetään ainoastaan xDSL-tekniikassa. Teillä on käytössä ethernet-tekniikkaa.

Yhteys pitäisi toimia kuitenkin ilman Thomsoniakin suoraan huoneistojakamosta (sulakekaappi). Kokeilitko kytkeä läppäriä sulakekaapin 1-2 nousuun ethernet-kaapelilla? Yhteys tulee todennäköisesti toiseen näistä pistokkeista. Mikäli läppäri ei toimi kummastakaan näistä pistokkeista on erittäin todennäköistä, että kytkennät ovat väärin meidän puolelta. Kannattaa vielä varmistaa, että läppäri on varmasti ehjä. Broadband valon palaminen viittaa siihen, että kytkennät voisivat olla väärän. Meillä ei nimittäin näy mitään laitetta linjalla. Broadband valo palaa, jos laite saa yhteyden johonkin.

100€ maksu tulee ainoastaan siinä tapauksessa, jos vika jää omiin laitteisiin tai kytkentöihin. Sinun tapauksessa nämä voidaan varmistaa kokeilemalla läppäriä ja Thomsonia suoraan sulakekaapin nousu pistokkeista. Tässä vaiheessa kaikista helpoiten asian saa ratkaistua ottamalla yhteyttä Vikapalveluumme. Pystymme ohjeistamaan kytkentöjen kanssa ja kirjaamaan asiasta tarvittaessa työpyynnön asentajalle. Ota vain rohkeasti yhteyttä, mikäli et saa yhteyttä toimimaan!

  • January 11, 2013
Olen laittanut aiemmin identtisen viestin kohtaan "Modeemit", tuumailin, että tämä ketju olisi ehkä oikeampi.

Terve! Tästä on nyt tulossa pitkä ja turhautunut litania koskien Thomsonin reititintäni ja yli viikon viettämääni netitöntä aikaa. Jotta saisi koko käsityksen asiasta, olisi koko stoori hyvä lukea. Olen hämilläni:

Elikkä ongelma alkoi keskiviikko-torstai välisenä yönä/ torstai-aamuna. Torstaina 3.1. tulin iltapäivällä töistä kotiin ja huomasin että ompas netti hidastunut. Kohta vuoden ajan ollut Soneran 10/10 joka muuttui kesällä Thomsonin ja koti-tv:n myötä 100/10:ksi on toiminut täydellisesti, ei mitään moitteita koskaan! Nyt sitten lopulta hidastelujen jälkeen en päässyt nettiin ollenkaan. Huomasin, että Thomsonin Internet-valo ei palanut ollenkaan, ja muutenkin verraten aiempaan toimintaan, välkettä ei näkynyt muualla laitteessa kuin ethernetin ja wirelessin valoissa sekä powerissa tietenkin.

No, tästäpä johtuen tartuin puhelimeen ja yllätyin kun Hra. Puhuva Pää minulle vastasi vianrajausautomaatissa, sitä kun en koskaan ollut joutunut käyttämään. Plaaplaaplaa... ei auttanut automaatti, koska kytkentöihin en tuona ke-to yönä ollut millään tavalla koskenut. En tohtinut vielä jättää vikailmoitusta. Odotin muutaman päivän ajan ihmettä, kun kuulin Fonectan puhelunyhdistäjältä että "aika paljon on linjoilla soittajia, mahtaa olla yleinen ongelma". Ei tapahtunut mitään ja sunnuntaina 6.1. jätin soittopyynnön automaattiin.

Maanantaina sain soiton heti aamulla kahdeksalta; ja lopulta juteltuani Soneran päästä kolmen eri jampan kanssa, joista toinen teki puolestani vikailmoituksen ja kolmas asiantuntija päätyi lähettämään minulle takuuvaihdossa uuden Thomsonin. (Oli kokeiltu modeemia jakamokaapissa, eri piuhoja, sekä eri reitittimiä vaikka ei niiden kuulemma pitäisikään toimia. Mutta toisissakin reitittimissä juuri tuo internet-valo pimeänä.) Kone kuitenkin kuulemma "nousi verkkoon" kun yhdistin sen suoraan lani-piuhalla seinästä. Tästä syystä siis lähetettiin uusi reititin.

No, toiveikkaana sitten sain keskiviikkona 9.1. avata pränikän Thomsonin paketistaan. Laitoin täsmälleen samat kytkennät kuin aikaisemmassa reitittimessä, vain todetakseni saman vian uudessa laitteessa?!?! Nyt internet-valo palaa, mutta punaisena. Laitoin siis kännykälläni pyydetyn "Häiriö 123456" -mallin viestin Soneralle, kun ei lähtenyt toimimaan. Sieltä tuli vastaukseksi eilen 10.1. että resetoippa kone. Näin tein, nyt ei pala punainenkaan valo. Taas on nettivalo pimeänä.

Lopputulema: Thomsonissa palaa tällä hetkellä Power ja Ethernet valot vihreinä. Broadband välkkyy. Välillä takana Wan-portissa välkkyy valo (Silloin vielä, kun internet-valo oli punaisena). Kaikki muut pimeinä. Kaksi häiriöilmoitusta tehty, tekstiviestien kautta ei tunnu homma etenevän, puhuva pää ohjaisi vain kolmanteen vikailmoitukseen. Tämä foorumi taitaa olla viimeisimpiä keinoja. Pikkuhiljaa alkaa turhauttamaan, kun nähtävästi juuri sunnuntaina pitää soittaa saadakseen laittaa pyyntöä että seuraavana päivänä mahdollisesti voisi saada ihmiseltä-ihmiselle henk.koht. apua ongelmaan...

  • January 11, 2013
Hei Jondelli

Kuulostaa hieman merkilliseltä. Aluksi on näyttänyt siltä, että vika jäisi Thomsoniin, mutta en usko että kaksi Thomsonia olisi rikki. Tällä hetkellä vaikuttaisi siltä että verkon puolella olisi jotain vikaa. Hyvä, että vastasit Häiriö viestiin. Vika on meillä edelleen tutkinnassa.

Sait varmaan viestin että vikailmoitus on siirretty asentaja? Thomson on kuitenkin hakenut IP:n hetki sitten. Toimiikohan yhteys tällä hetkellä?

  • January 12, 2013
Kyllä sellainen viesti on tullut, että asentajalle on asia siirtynyt. Tässä useampikin on jo todennut että on merkillinen juttu. Mutta appiukkoni tietokoneista sun muista paljon tietävänä vähän luuli, että voisiko vika olla tässä meidän kerrostalon jakamossa? Tämä ei ole meidän taloyhtiön laajakaista, vaan itseni hankkima, heti kun sonera ilmoitti valokuidun vetävän tähän taloon. Jos Thomson-kerrostalon jakamo-Sonera -välillä ongelma olisi keskimmäisessä? Voisiko näin edes olla? Minulla ei ainakaan ole pääsyä tätä asiaa tutkimaan. Asentaja taitaa olla se viimeinen toivo.

Ja ei, netti ei toimi vieläkään. Minulle soiteltiin eilen, jonka jälkeen toivo heräsi Broadband valon alettua palamaan kiinteästi, tätä ennen se oli vain välkkynyt. Sitten myös internet valo syttyi palamaan punaista. Puhelimessa asiantuntija kertoi, että punaisen valon palaessa resetoimalla laite lähtisi toimimaan. Sitä siis koitin myöhemmin itsekseni ja sama tapahtui kuin ennenkin punaisen valon aikana painettuani resetiä, valo sammui. Takana Wan-portissa kuitenkin koko ajan kova välke.