Skip to main content
Meillä on Soneran ADSL2+ 24/1 liittymä ja nyt netti on alkanut hidastelemaan. Välillä Soneran nopeustesti näyttää latausnopeudeksi alle 2Mb/s ja välillä ei liiku ollenkaan. Ongelma on esiintynyt noin viikon. Tätä kirjoittaessa kulkee taas paremmin ja testi näyttää 13.38 Mb/s. Vianhaku on tehty ohjeiden mukaan ja kaikki liitokset on tarkistettu. Kaapeli päätelaitteen ja seinän välillä on vaihdettu (alle 2m) ja yhteys on myös testattu toisesta pistorasiasta. Ainut asia mitä emme ole voineet testata on toinen ADSL2+ modeemi.

Päätelaite on Telewellin TW-EA513 ja sen linjatesti antoi seuraavat virheet:

near-end FEC error fast: 953
near-end FEC error interleaved: 0
near-end CRC error fast: 2175
near-end CRC error interleaved: 0
near-end HEC error fast: 1688
near-end HEC error interleaved: 0

Telewellillä neuvotaan että jos near-end suunnassa on CRC virheitä niin vikailmoitus operaattorille. Pitääkö tämä paikkansa vai voiko vika silti olla päätelaitteessa?
Nyt on taas hidas netti. Nopeustesti näyttää 3.93 Mbits/s.
Meillä on juuri sama ongelma, välillä näyttää n. 18mb ja puolen tunnin kuluttua saattaa näyttää jopa alle 3mb. Myös latenssit nousevat 300-600 kieppeille.
Telewellin manuaalissa suositellaan huonosti toimivan linjan tapauksessa käyttämään asetusta: ADSL Multimode. Kokeilin käyttää ADSL Multimodea ja ihme kyllä netti on toiminut normaalisti koko päivän. Mutta tästä päättelen että linjassa täytyy olla jotain häikkää.
bgh: Tällä hetkellä (14.10. klo 18:30) modeemisi on linjoilla arvoilla, joilla maksimissaan voisi saavuttaa noin 15/1 Mbit/s nopeudet. Ketjun ensimmäisessä viestissä mainitsemiasi virheitä liikenteessä on niin vähän, että en usko niiden aiheuttavan käytössä havaittavaa hidastelua. Näin siis tilanne nyt.

Ennen ADSL-liittymän vikailmoitusta neuvotaan aina testaamaan toisella ADSL-modeemilla. Tämä saattaa monesti liittymän käyttäjästä tuntua turhalta, mutta fakta on että kaikissa ADSL-yhteyteen liittyvissä ongelmissa vika voi olla modeemissa. ADSL-yhteyden toisessa päässä on Soneran dslam eli DSL-keskitin ja toisessa päässä asiakkaan modeemi. Soneran Verkonhallinta pääsee näkemään oman ADSL-keskittimen toiminnan hyvin tarkasti ja pystyy tarvittaessa tekemään muutoksia liittymän konfiguraatioon, mutta linjan toisessa päässä olevaan ADSL-modeemin ei tällaista mahdollisuutta ole. Laajakaistan vian rajaamisessa toisella päätelaitteella eli modeemilla testaaminen on välttämättömyys, sillä se joko ratkaisee ongelman tai rajaa yhden mahdollisen ongelman aiheuttajan pois.

Siinä oli pitkä alustus seuraavalle neuvolle: testaa yhteyttä vielä varmuuden vuoksi toisella ADSL 2+ modeemilla. Jos ongelmat jatkuvat myös sillä eli nopeus heittelee edelleen, tee liittymästä vikailmoitus Laajakaistan vikailmoituslomakkeella.
Tiedän että yhteys on testattava toisella modeemilla ennen vikailmoituksen tekemistä. Ongelma on vain se mistä noita ADSL modeemeja saisi lainaan testattavaksi.
Joltain tultulta ADSL 2+ modeemi vähäksi aikaa lainaan tai ostettava toinen varalle. Ei taida käytännössä paljon muita vaihtoehtoja olla.
Onko Sonera tehnyt jotain asialle? Netti on toiminut jo useamman päivän ihan normaalisti.
bgh: Laajakaistaliittymällesi ei ole Soneran puolelta tehty viime aikoina mitään muutoksia tai korjauksia, eikä kyseisellä verkostoalueella ole aikanaan kuukauden sisään tehty mitään muutostöitä (sen pidemmälle en tarkistanut).

Vastaa