Netti katkeillut Tampereella Kalevassa eilisestä lähtien. Sitä ennen toiminut monta kuukautta moitteettomasti. Mikään ei ole täällä päässä muuttunut: sama modeemi, sama tietokone. Netti toimii noin 2-15minuuttia, kunnes katkeaa pariksi minuutiksi. Olen kokeillut nettipiuhan kanssa ja ilman, sama ongelma esiintyy molemmilla. Muut valot palavat zyxelin modeemissa, paitsi Internet-valo, joka sammuu tai alkaa vilkuttamaan, kun nettiyhteys katkeaa. Windows ilmoittaa, että "Ei Internet-yhteyttä".
Modeemi on vaihdettu 3kk sitten uuteen, joka korjasi silloin vastaavanlaisen ongelman. Olisiko taas tullut modeemi tiensä päähän..? Laadukkaita ja pitkäikäisiä nämä zyxelit..
Olen resetoinut modeemin, ottanut johdot irti useaan kertaan ym. tuloksetta.
Sivu 2 / 3
Kokeilitko useamman kerran? Jotenkin aika outoa jos tässä ei ole kuin yhdessä kohtaa ongelma, mutta se voi olla että ping pyyntö estetty
Noniin asentaja kävi, vaihtoivat laitepaikkaa koska vanha paikka otti jostain syystä nopeudeksi vain 14mb. Nyt uudella paikalla kättelee yli 20mb ja päivittivät vielä boxinkin, mutta ei vaikutusta. Paketteja putoaa tasaisesti vähän ja välillä oikein pirusti, niin paljon, että windows tulkitsee netin katkenneen kokonaan.
Soitin uudestaan vikapalveluun ja sonera-tädin kanssa sovittiin, että vien tuon boxin sonera-kauppaan ja otan lainalaitteen testattavaksi. Sitä hän ei osannut sanoa, testaako ne sonera-liikkeessä vain linkin nousemista vai myös packet losseja. Jää nähtäväksi.
Soitin uudestaan vikapalveluun ja sonera-tädin kanssa sovittiin, että vien tuon boxin sonera-kauppaan ja otan lainalaitteen testattavaksi. Sitä hän ei osannut sanoa, testaako ne sonera-liikkeessä vain linkin nousemista vai myös packet losseja. Jää nähtäväksi.
Tein hieman lisätutkimuksia eli suoritin trace routen ja sen sain pari kertaa time outtaamaan jo toiseen hoppiin. Aloin siis pingaamaan sitä ja sinne ne ne paketit jo tippuu. Vaikuttaa boxivialta?
olkitu kirjoitti: Kokeilitko useamman kerran? Jotenkin aika outoa jos tässä ei ole kuin yhdessä kohtaa ongelma, mutta se voi olla että ping pyyntö estetty
Juu useampaa kertaan testasin. Joka kerralla samanlainen tulos. Ongelmahan tässä on se, että yhteys kaatuu muutamiksi sekunneiksi 2-3 minutin välein. Reitittimessä valot palavat kuitenkin koko ajan katkeamisen ajan.
Poula, laita se tracert sitten kun paketit alkaa tippumaan. Niin mäkin sain selville mihin ne paketit jäi.
waif kirjoitti: Poula, laita se tracert sitten kun paketit alkaa tippumaan. Niin mäkin sain selville mihin ne paketit jäi.
Hieman hankalampi operaatio, sillä katkeaminen on useimmiten vain muutaman sekunnin pituinen ja tracert ottaa kuitenkin oman aikansa. Yritän kuitenkin!
Sain kuin sainkin kiinni siitä. Pysähtyi heti toiseen hoppiin....
C:WindowsSystem32>tracert 8.8.8.8
Tracing route to google-public-dns-a.google.com m8.8.8.8]
over a maximum of 30 hops:
1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1
2 * dsl-trebrasgw2-54f94a-222.dhcp.inet.fi i84.249.74.222] reports: D
estination host unreachable.
Trace complete.
Nyt näyttäisi siltä että reitittimessäsi vikaa. Mikä reititin sinulla on? Komento pysähtyi suoraan reitittimesi ulkoverkon osoitteeseen
olkitu kirjoitti: Nyt näyttäisi siltä että reitittimessäsi vikaa. Mikä reititin sinulla on? Komento pysähtyi suoraan reitittimesi ulkoverkon osoitteeseen
ASUS DSL-N12U on reititin. Tracerttasin silloin, kun ping katosi google.com -osoitteeseen. Käytännössä siis silloin, kun yhteyttä ei ollut. Eli eikös se ole ihan luonnollista, ettei se kulje reitittimestä eteenpäin?
Kyllä se on, joku vika on siinä reitittimessäsi näillä näkymiin. Onko tämä Soneran toimittama palvelureititin?
Poula kirjoitti: Sain kuin sainkin kiinni siitä. Pysähtyi heti toiseen hoppiin....
Samaan paikkaan täälläkin. Alkoiko sullakin tämä viime maanantaina? Saatko testattua lainalaitteella? Koitan huomenna hakea toisen laitteen tänne.
Reititin on oma. Katkeilu alkoi 23. - 24. välisenä yönä huoltokatkon jälkeen. Alkuviikon olin pois kotoa, mutta luulen, ettei vika häipynyt siksi aikaa pois ja jatkanut olemassaoloaan keskiviikko iltana. Torstaina tein vikailmoituksen. On mahdollista testata toisella laitteella. Ehkäpä jo tänään.
Palaataan asiaan kun olet saanut toisen reitittimen ja kokeillut sitä.
Poula kirjoitti: Reititin on oma. Katkeilu alkoi 23. - 24. välisenä yönä huoltokatkon jälkeen. Alkuviikon olin pois kotoa, mutta luulen, ettei vika häipynyt siksi aikaa pois ja jatkanut olemassaoloaan keskiviikko iltana. Torstaina tein vikailmoituksen. On mahdollista testata toisella laitteella. Ehkäpä jo tänään.
Eli suurinpiirtein samaan aikaan alkoi.
Jännityksellä jäämme odottamaan, mitä toinen laite sanoo..
Mutta jos sinullakin samaan aikaan... sitten joku muu ongelma... ei teillä molemmilla voi olla vikaa... Se on jo melkein mahdottomuus... Enemmänkin sitten Sonerassa....
olkitu kirjoitti: Mutta jos sinullakin samaan aikaan... sitten joku muu ongelma... ei teillä molemmilla voi olla vikaa... Se on jo melkein mahdottomuus... Enemmänkin sitten Sonerassa....
Nyt tuntuu siltä, että alamme olemaan samalla aaltopituudella, ystäväiseni! Mutta katsotaan ensin, mitä toinen laite sanoo.
Lisää samanlaista ongelmaa täältä Turun seudulla (kuten muillakin, alkoi tuossa viikko sitten). Netti toimii joko 5min tai 2h sitten, sitten pätkäsee yhteyden johonkin nimipalvelimeen poikki. Katko kestää puolisen minuuttia tai tuntia. Telewellin ja Zyxelin laatikoilla testattu, sama ongelma. Vikailmoituksen yritin lähettää, saapa nähdä menikö perille koska netti silloin vaihteeksi dööd
Vaihdoit kai nimipalvelinta? Liittymäsi on (kaapeli, kuitu, ADSL)?
Itse asun Pohjois-Turussa kuidulla olen yhteydessä verkkoon, ei ongelmia ainakaan nyt. Käytän omaa nimipalvelinta, joka forwarders Soneran ja Googlen DNS palvelimiin
Itse asun Pohjois-Turussa kuidulla olen yhteydessä verkkoon, ei ongelmia ainakaan nyt. Käytän omaa nimipalvelinta, joka forwarders Soneran ja Googlen DNS palvelimiin
olkitu kirjoitti: Vaihdoit kai nimipalvelinta? Liittymäsi on (kaapeli, kuitu, ADSL)?
Itse asun Pohjois-Turussa kuidulla olen yhteydessä verkkoon, ei ongelmia ainakaan nyt. Käytän omaa nimipalvelinta, joka forwarders Soneran ja Googlen DNS palvelimiin
Kuidulla kanssa kiinni ja pohjoispuolella itsekkin. Riittäkö siis että conffaan boxiin prim.dns--> 8.8.8.8? Tosin eihän tämä varsinaista ongelmaa (soneran puolelta) korjaa. Kiitos kuitenkin avusta.
No on se minusta ongelma, jos Soneran DNS palvelimet eivät toimi... Ei kaikki tiedä edes miten internet toimii tai osaa edes testailla verkkoa.
Mutta joo reitittimeen voi muuttaa, mutta mielummin laitat tietokoneelle ne, koska ehkä helpompi vääntää ne takaisin kuin reitittimestä... Ainakin minulle parempi kun kehno Inteno käytössä Soneran puolelta.
Mutta joo reitittimeen voi muuttaa, mutta mielummin laitat tietokoneelle ne, koska ehkä helpompi vääntää ne takaisin kuin reitittimestä... Ainakin minulle parempi kun kehno Inteno käytössä Soneran puolelta.
Okei elikkäs kokemuksia:
Sain käyttöön vanhan Elisan kotiboksin ja resetoin sen ennen käyttöönottoa. Laitoin automaattiset ip:n hakuasetukset ja DNS-asetukset päälle. Laitoin komentoriviltä ping -t komennolla pingamaan 8.8.8.8 sekä toisesta instanssista google.com. Puolen tunnin testauksen aikana ei pahempia katkeamisia ilmentynyt. Muutaman kerran pakettihäviötä kuitenkin tuli. Tämän jälkeen vaihdoin takasin ASUS DSL-N12U ja windows 8:n automaattiset ip- ja dns-asetukset. Ei pätkimistä ~15 minutin kokeilun aikana. Tämän jälkeen asetin staattisen ip:n ja asetin DNS-palvelimiksi Soneran omat, jotka löysin Soneran sivustolta (193.210.19.19, 193.210.18.18 ja 193.210.19.190). Tässä on tullut pingailtua nyt jo ~20min ja näyttäisi pelittävän. Jatkan testailua vielä pitempään ja raportoin siitä myöhemmin.
Aikaisemmin oli käytössä myöskin staattinen IP, joka ennen huoltokatkosta toiminut moitteettomasti. Mutta testaillaan vielä!
Sain käyttöön vanhan Elisan kotiboksin ja resetoin sen ennen käyttöönottoa. Laitoin automaattiset ip:n hakuasetukset ja DNS-asetukset päälle. Laitoin komentoriviltä ping -t komennolla pingamaan 8.8.8.8 sekä toisesta instanssista google.com. Puolen tunnin testauksen aikana ei pahempia katkeamisia ilmentynyt. Muutaman kerran pakettihäviötä kuitenkin tuli. Tämän jälkeen vaihdoin takasin ASUS DSL-N12U ja windows 8:n automaattiset ip- ja dns-asetukset. Ei pätkimistä ~15 minutin kokeilun aikana. Tämän jälkeen asetin staattisen ip:n ja asetin DNS-palvelimiksi Soneran omat, jotka löysin Soneran sivustolta (193.210.19.19, 193.210.18.18 ja 193.210.19.190). Tässä on tullut pingailtua nyt jo ~20min ja näyttäisi pelittävän. Jatkan testailua vielä pitempään ja raportoin siitä myöhemmin.
Aikaisemmin oli käytössä myöskin staattinen IP, joka ennen huoltokatkosta toiminut moitteettomasti. Mutta testaillaan vielä!
Siis oliko sinulla reitittimeen määritetty staattinen julkinen ip osoite? ... Ei niin voi määrittää ainakaan Soneran kuluttajakaistoihin.. nyt ehkä jo tiedön miksi ei toimi
- Verkossa IP-ristiriita
Jos Sonera ei määritä sinulla dhcp:ltä kiinteää IP-osoitetta, et voi laittaa reititimellä tai voi tulla IP-ristiriita. Toki jos saat sen dhcp:n ulkopuolelle, mutta se on aika hankalaa kai... jos ei tiedä
- Verkossa IP-ristiriita
Jos Sonera ei määritä sinulla dhcp:ltä kiinteää IP-osoitetta, et voi laittaa reititimellä tai voi tulla IP-ristiriita. Toki jos saat sen dhcp:n ulkopuolelle, mutta se on aika hankalaa kai... jos ei tiedä
Ei ollut reitittimeen, vaan ihan konekohtainen. Porttireitityksiä varten on siis määritetty staattinen ip koneelle.
Jahas ja taas katkesi netti muutamaksi sekunniksi. Päällä oli yksi twitch.tv stream, voip-ohjelma sekä Chrome, jossa auki ~30 välilehteä. Katkeamisen lisäksi pakettihäviötä ollut ajoittain.
Jahas ja taas katkesi netti muutamaksi sekunniksi. Päällä oli yksi twitch.tv stream, voip-ohjelma sekä Chrome, jossa auki ~30 välilehteä. Katkeamisen lisäksi pakettihäviötä ollut ajoittain.
No ei muuta kuin odotella Soneraa...................................................
Jos kestää kauan kannattaa pyytää hyvitystä... ei kukaan maksaa toimimattomuudesta
Jos kestää kauan kannattaa pyytää hyvitystä... ei kukaan maksaa toimimattomuudesta
Ongelma jatkuu yhä, lähetin tänään vikailmoituksen. On kyllä aika huono systeemi kun oletetaan että kaikki ihmiset omistavat useamman modeemin ja koneen... Pakkohan nuo oli kaikki ruksata että pääsi ilmoituksessa eteenpäin, vaikka minulla ei toista modeemia ole. Ei tässä nyt neroa tarvita tajutakseen että ei voi näin monella ihmisellä modeemit hajota samana päivänä samalla alueella.
Ja sitten vielä tuo 100€ korjaaja varoitus. Kirjoitin vikailmoitukseeni KAHDESTI että en halua korjaajaa tänne, katsotaan osaavatko lukea... toivotaan parasta.
Ja sitten vielä tuo 100€ korjaaja varoitus. Kirjoitin vikailmoitukseeni KAHDESTI että en halua korjaajaa tänne, katsotaan osaavatko lukea... toivotaan parasta.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.