Skip to main content
Moi onko liittymässäni jotain vikaa kun netti pätkii ja on tosi hidas
Hei Pete101,

Olitkin jo ollut vikapalveluumme yhteydessä ja liittymästä oli vikailmoitus tehty. Toivotaan että ongelma ratkeaa mahdollisimman pian.
joo olin kyllä yhteudessä ja vika luvattiin korjata tuli teksti puhelimeen "vikailmoituksenne on käsitelty jos vika ei poistunut ottakaa yhteyttä asiakaspalveluun", joo todellakin vika ei ole poistunut eikä kukaan ole käynyt ko. osoitteessa jossa vika on joten hienoa palvelua. KIITOS
Hei Pete101

Ensimmäisellä vikailmoituksella oli sinulle ilmoitettu 25.12 että viankorjaus käy asentajalla. Asentaja oli verkosta vikaa löytänyt ja se on nyt korjattu. Vikailmoituksen kuittaus on tosiaan tästä syystä tullut tuossa muodossa kuin olet kirjoittanut.

Uusi vikailmoituksesi on kuitenkin uudestaan käsittelyssä joten toivottavasti ongelma saadaan nyt pysyvästi korjattua!
ja edellenkään netti ei toimi
Moikka!
Netti on nyt ollut kaksi viikkoa toimimaton, aikooko sonera missään vaiheessa korjata vikaa. Asiasta on tehty kaksi vikailmoitusta ja aina luvataan että viiden arkipäivaän päästä vika tullaan korjaamaan, mutta eipä niin ole käynyt joten miten asiassa edetetään?
Hei Pete101,

Pahoittelen viankorjauksen ajasta aihetunutta haittaa mutta ilmoituksesi on yhä käsittelyssä. Joulupyhät sekä uusivuosi ovat olleet tässä välissä myös hidasteena mutta ensimmäinen ilmoituksesi oli käsitelty 23-27.12 välisellä ajalla. Toinen ilmoitus oli jätetty nyt 27.12 joten sen tulisi olla valmis 3.1.2014.

Kannattaa odotella meidän puolesta vielä vikailmoitukselle kuittaus niin tiedetään paremmin asian suhteen sen jälkeen toimia.
No niin nyt on 04.01.2014 eikä vieläkään toimi eikä asiasta ole mitään teiltäpäin kuulunut , miten toimitaan??????????
Meilläkin yhteys on pätkinyt ja katkeillut samalla tavalla. Silloin kun yhteys toimii, sen nopeus on oikealla tasolla. Ongelma liittyykin nimenomaan yhteyden satunnaiseen katkeiluun, jolloin esim. pingit eivät mene läpi.

Olen testaillut verkkoyhteyttä jo pitkän aikaa monin eri tavoin, jolloin olen voinut poissulkea tietokoneesta johtuvat ongelmat. Jäljellä on oikeastaan enää modeemi ja kaikki netin ja sen välillä oleva.

Yhteyttä on testattu pöytäkoneilla, läppäreillä ja kännyköillä, joilla kaikilla ilmenee samanlaisia katkeiluita. Laitteissa on erilaisia käyttöjärjestelmiä (linuxeja, windows vista, OSX ja android), joten katkeilua ei voida enää laittaa softan piikkiin.

Käytin wlan-tukiasemaa myös tiedostojen varastointiin ja huomasin, että lähiverkossa tapahtuva tiedonsiirto toimii ilman minkäänlaisia katkeiluja. Pätkiminen näyttääkin koskenvan vain modeemin ja internetin välistä liikennettä. Yhteyttä on myös käytetty wlanin kautta ja ethernet-piuhalla ja molemmilla ilmenee samaa katkeilua, jolloin ei voida syyttää piuhaa taikka wlaniakaan.

Yhteyden testaamiseen olen käyttänyt mm. ping-ohjelmaa. Laitoin sen pingaamaan soneran serveriä kymmenen sekunnin välein muutaman tunnin ajan. Tuloksista ilmeni, että testijakson aikana katkoksia tuli vaikka kuinka monta kertaa ja ne kestivät muutaman minutin kerrallaan. Katkoksia myös ilmeni noin 5 min välein. Pisin yhtäjaksoinen yhteys kesti peräti 30 min. Videoita katsoessa tämän huomaa erityisen selvästi, koska yhtäkään videota ei voi katsoa ilman että jossain välissä yhteys katkeaa ja video pysähtyy.

Ongelmien ilmettyä kävin tarkastamassa vikatiedotteet ja kuinka ollakaan, pääkaupunkiseudullahan oli yhteysongelmia juuri silloin. En siis raportoinut asiasta, vaan annoin firman korjata ongelmiaan kaikessa rauhassa. Nyt tästäkin on jo yli kuukausi aikaa, joten alkaa olla korkea aika ilmoittaa asiasta.
Meillä on ollut ihan samaa ongelmaa nyt tässä. Pätkii noin 2-3min välein välillä. Todella ärsyttävää koittaa pelata nettipelejä kun pätkii. Myös tuttavapiirillä ollut samaa vikaa. Koska sonera saa juhlapyhänettinsä vakaaksi? Eikö osata tehdä kaistaa vakaaksi käyttäjäpiikkien ajaksi, kenties dna:lta oppimaan? Mitä sanoo sonera?
Samaa ongelmaa täälläkin, alkoi jo ennen joulua ja olin yhteydessä tekniseen aspaan. Sieltä ei keksitty mitään vikaa, mutta samalla mainitsin hidastelevasta netistä niin ajateltiin kokeilla toisella reitittimellä Soneran modeemin 4-portista (muutettiin siltaavaksi), mutta tämä vain harvensi ongelmaa. Varmaan tiistaina pitää olla uudestaan yhteydessä aspaan.
Moikka.
joo olen itsekin kokeillut vaihtaa modeemia (kolmea erilaista/erivalmistajan ), mutta ei vaan toimi, netti katkeilee n. 2 minuutin välein ja sillä aikaa kun se toimii on nopeus 0,2 mbit/s eli ei sillä mitään tee,
vika ilmenee niin että modeemista sammuu DSL sekä internet valo ja kun yhteys palaa (jos palaa) takaisin niin DSL valo vilkkuu tosi kauan ja internet valo palaa punaisena hetken. tällä hetkellä liittymässä on kiinni soneran tarjoama modeemi Zyxel 6660HN-T1A.
Tuo on ihan normaalia Soneran verkon toimintaa ja Sonera ei sitä toimimaan saa, asiakkaan pitää itse selvitellä asioita, ostaa modeemeja, kokeilla naapurin tai kaverin modeemia, käydä naapurissa tai kaverilla kokeilemassa modeemia, tehdä erillisiä vikailmoituksia mikäli uskaltaa ottaa riskin että ei joudu itse maksumieheksi kuten Soneralla uhataan kun vikailmoitusta tehdään.

Millään muulla ei ole mitään merkitystä kuin sillä että Sonera saa määräaikaisia sopimuksia tehtyä ja sen jälkeen ei tarvitse välittää asiakkaasta minkään vertaa.

Itselläni toimi nettiliittymä usean vuoden hyvin, mutta kun siihen tuli ongelma niin sen jälkeen ei homma enää toimi, vikailmoitusta ei voinut tehdä joten otin toisen operaattorin liittymän tilalle ja se toimii hyvin, ei ole pätkäissyt kertaakaan, ongelmana on se että Sonera ei suostu purkamaan tuota määräaikaista sopimusta minun kanssani vaikka en sitä liittymää enää käytä ja liittymässä ei ole mitään laitteita edes kiinni, ei edes modemiia, silti joudun tuosta maksamaan vielä yli 16 kuukautta.

Jos nyt saisin päättää niin en koskisi Soneraan edes pitkällä tikulla ja niin neuvon kaikkia tekemään, vielä seuraavat 16 kuukautta joka päivä, eli niin kauna kunnes tuo sopimus on lopppunut.
Hei Pete101,

Viankorjaus on siirtynyt paikallisen operaattorin asentajalle. Emme ole vielä saaneet kuittausta viankorjauksen tilanteesta. Toivotaan että ongelma saadaan kuitenkin kuntoon mahdollisimman pian.
Hei Anguis,

Ikävä kuulla että yhteyden kanssa on ongelmaa edelleen. Oletko testannut jo modeemia liittymässäsi? Jos et niin se kannattaa vielä testata. Tarvittaessa Sonera kaupasta on mahdollista saada modeemi testattavaksi. Modeemeita on kaupoissamme rajallinen määrä, mutta kannattaa käydä liikkeestä kysymässä, niin voisit sellaisen kanssa yhteyden vielä testata.

Ja mikäli yhteyden ongelma siis edelleen jatkuu, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.
Hei Riku91,

Vieläkö yhteyden ongelma jatkuu? Mikäli ongelmaa on edelleen, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä, niin voimme selvittää ongelmaa tarkemmin.
Hei Onik,

Tapahtuuko pätkimistä tai hidastelua silloin kun olet yhdistänyt koneen kaapelilla suoraan Thomsoniin? Jos yhteydessä esiintyy pätkimistä, niin tapahtuuko Viihdepalvelussa samaa?

Mikäli yhteydessä on edelleen ongelmaa niin olethan vikapalveluumme yhteydessä, niin selvitetään asiaa vielä tarkemmin.
Marko- kirjoitti:
Tapahtuuko pätkimistä tai hidastelua silloin kun olet yhdistänyt koneen kaapelilla suoraan Thomsoniin? Jos yhteydessä esiintyy pätkimistä, niin tapahtuuko Viihdepalvelussa samaa?


Hei,

Tarkastelin asiaa juuri eilen, ja näyttäisi siltä että jostain syystä Windows-koneelta piuhallinen yhteys pääsee tuonne 80Mbps ja <30ms ping, mutta muut laitteet (PS4, AppleTV, Xbox360) eivät saa piuhallakaan yli 20Mbps nopeutta aikaan. Pääasiallisesti käytän uutta MacBookia, jossa ei ole Ethernet-paikkaa, joten sillä en pääse testaamaan langallista nopeutta, mutta langaton jää aina tuohon 20Mbps, vaikka langattoman linkin nopeus on 135Mbps.

Pätkiminen on sitten asia erikseen, sitä tapahtuu kaikilla laitteilla, yhteystavasta riippumatta.

Viihteen puolella pätkimistä ei kovin usein tapahdu, mutta satunnaisesti tulee noin sekunnin katkoja.
Hei onik,

Yhteyden pätkimisestä suosittelisin tekemään vikailmoitusta, niin sen osalta asiaa voidaan selvittää tarkemmin.

Langattoman verkon hidastelu voi johtua monesta eri asiasta. Langattoman verkon kanavakin voi tähän vaikuttaa. Olitko kokeillut kanavia vaihtaa jo?
Marko- kirjoitti:
Langattoman verkon hidastelu voi johtua monesta eri asiasta. Langattoman verkon kanavakin voi tähän vaikuttaa. Olitko kokeillut kanavia vaihtaa jo?


Hei,

Langaton verkko itsessään ei hidastele, vaan langattomasta verkosta internetiin kulkeva data. Koneiden välillä (langallinen -> langaton) ilman kummempia tweakkeja saa 70Mbps vauhdin. Vain ulkoverkkoon kulkeva data hidastelee 20-25Mbps välillä.

Kanavat on kyllä käyty läpi, WiFi scannerilla etsitty optimaaliset ja muitakin kokeiltu, ei suurempaa vaikutusta. 5Ghz taajuutta en ole vielä laitteistopulan vuoksi testannut, voisi olla seuraava vaihe testeissä.

EDIT: Kokeilin Bootcampin kautta Windows 7:n wlan-nopeuden, ja sillä antoi 30-36Mbps, mielenkiintoinen tulos...

Vastaa