Skip to main content
Netti on pätkinyt ainakin viimeisen vuoden. Välillä saattaa olla pystyssä vähän pitempään ja välillä kaatuu muutaman päivän välein. Minulla oli ennen käytössä Zyxel P-870HN-51b, mutta vaihdoin TW-EAV510v2 modeemiin tiistaina. Otin samalla käyttöön uuden puhelinjohdon joka tuli modeemin mukana (~1.8m). Päivitin myös modeemin uusimpaan versioon 2.32c7-13.

Nyt sitten taas kaatui netti 17.00 että ei pitäisi ainakaan modeemista johtua tämä ongelma. Aina kun tämä ongelma tulee ja modeemi saa uuden linkin pystyyn niin kättelynopeus on eri kuin ennen kaatumista. Kun otin tiistaina uuden modeemin käyttöön niin se kätteli noin 100000 kbps nopeudella. Nyt kaatumisen jälkeen kättelee 82944 kbps nopeudella ja attainable rate on 82756. Kun netti katkeaa niin modeemin webbisivulta näkyy että ei linkkiä. Alkaisee tympästä pikkuhiljaa kun ei voi luottaa siihen että netti pysyy pystyssä silloin kun pitäisi. SNR margin on vain 6.1 db. Eikö se ole aika huono ja voiko se olla syy tähän yhteyden katkeiluun? Onko SNR:n säätö käyttäjän puolelta pois päältä kun sen säätö modeemista ei vaikuta mitään?

Tässä vielä xDSL tiedot modeemista:
Tila VDSL2
Liikenteen tyyppi PTM
Tila Up
Link Power State L0
Downstream Upstream
Line Coding (Trellis) On Off
SNR Margin (dB) 6.1 14.6
Attenuation (dB) 0.0 0.0
Output Power (dBm) 11.6 -23.3
Attainable Rate (Kbps) 82756 23160
Rate (Kbps) 82944 12787
B (# of bytes in Mux Data Frame) 247 237
M (# of Mux Data Frames in an RS codeword) 1 1
T (# of Mux Data Frames in an OH sub-frame) 22 13
R (# of redundancy bytes in the RS codeword) 6 14
S (# of data symbols over which the RS code word spans) 0.0952 0.5915
L (# of bits transmitted in each data symbol) 21352 3408
D (interleaver depth) 43 47
I (interleaver block size in bytes) 254 36
N (RS codeword size) 254 252
Delay (msec) 1 1
INP (DMT symbol) 0.00 0.00
OH Frames 141442886 18842589
OH Frame Errors 23452 152
RS Words 61127203 1289779
RS Correctable Errors 3 7
RS Uncorrectable Errors 0 0
HEC Errors 39297 0
OCD Errors 0 0
LCD Errors 0 0
Total Cells 233041026 0
Data Cells 10985725 0
Bit Errors 0 0
Total ES 122 142
Total SES 37 0
Total UAS 256 256
Onko reititin yhteydessä verkkoon (status valot???)

Kokeile koneelta pingata 8.8.8.8 ja www.google.com


jos ei www.google.com pingaus onnistu vaihda DNS palvelimen osoitetta

Tässä siihen ohje https://sites.google.com/site/jasunsivu/dns-nimipalvelimet

Ja jos myös ping 8.8.8.8 ei toimi niin, käynnistä reititin uudelleen, tarkista sen asetukset ja ota yhteyttä Soneraan.
Reititin on yhteydessä verkkoon. Se ei ole ongelma, vaan se että yhteys katkeilee. Juuri äskön SNR marginaali hyppeli 1.7 ja 12 db:n välillä jonka jälkeen yhteys katkesi taas.
No ei muuta kuin valita Soneralle... Jos ne joskus korjaisivat verkkonsa kunnolla.

Tarkistitko tracert komennolla missä kohtaa yhteys katkeilee?
Kyllä se tracert perille asti menee. En kyllä silloin testannu kun yhteys katkesi. Katkeilu ei kuitenkaan koskaan kauan kestä. Kestää ehkä 10-15 sekunttia. Pitää seuraavalla kerralla testata kun yhteys katkeaa. Kun en ole niin perehtynyt näihin asioihin ni voiko se tracert modeemia pitemmälle mennä edes jos dsl linkki kaatuu? Joo, en tiedä mitä taas uuden vikailmoituksen tekeminen auttaa kun olen semmoisen aikasemmin tehnyt eikä kuulema löytyny mitään vikaa. Pitää vielä yrittää jonkin aikaa tai vaihtaa liittymää jos ongelmaa ei saada korjatuksi. Kiitoksia sinulle neuvoista olkitu.
Kyllä tracert komennolla voi saada pidemmälle, riippuu missä se on kaatunut. Siksi on hyvä testata sitä että tietää kaatuuko se omassa modeemissa vai operaattorin reitittimissä.

Jos äkillinen SNR arvon vaihtelu on, tarkista ettei vikaa ole omissa kaapeleissa.

Se vikailmoitus on vähän turha jos ns. Soneran mukaan ei ole vikaa.
Vaihdoin puhelinpiuhan uuden modeemin yhteydessä että omat piuhat pitäisi olla kunnossa. Mutta joo, pitää ajaa se tracert sitten kun netti katkeaa taas.
Katkes taas yhteys ja tein sen tracert:n.
1 * Telewell.home.gateway [192.168.0.254] reports: Destination net unreachable.

Aina kun modeemi kättelee 100000 kbps:n nopeudella yhteys kaatuu aika nopeaa. 82000 kbps:n kättelyllä pysyy kauemmin pystyssä, mutta kaatuu silloinkin lopulta kun attainable rate tippuu esim 70000 kbps:tiin.
Hei huba81,

Kannattaa melkein uusi vikailmoitus tehdä jos yhteys edelleen oireilee. Olethan siis vikapalveluumme yhteydessä tai tee vikailmoitus omien sivujen kautta.

Vastaa