Skip to main content
Aluksi netti oli poissa käytöstä viikon ennen joulua. Se korjattiin, mutta uutta vikaa pukkaa.
Pelikäytössä (Bad company 2 PC versio) netti ilmeisesti pätkii, jonka takia peliserverit sekä kotimaassa että ulkomailla heittävät ulos. Yhteys menee poikki pari kertaa tunnissa. Netti palautuu kyllä muutamassa sekunnissa, mutta nuo servut ehtivät heittää ulos. Kaikki on tarkistettu Soneran ja esim http://www.siilisoftware.com/smf/index.php?topic=566.0 ohjeiden mukaan. Parilla eri modeemilla kokeiltu. Vika johtunee taloverkon päivityksestä ADSL -> VDSL2. Vika alkoi tuon päivityksen myötä eli Sonera päässä vika. Myös PS3 nettikäytössä ongelmia, modeemi pitää buutata pari kertaa ennekuin ottaa nettiyhteyden. Pariin vuoteen ei netin kanssa ole ongelmia ollut, mutta näiden uusien tekniikoiden myötä alkaa kaikki mennä päin mäntyä. Onneksi itsellä mahdollisuus valita 3 eri operaattorin välillä.

Edit: Kyseessä siis Thomsonin modeemit (2 eri mallia)
Edit: Näyttää toimivan paremmin vanhalla Telewell 510 modeemilla. Tällä taas ei toimi Koti-TV?
Laajakaistaliittymästäsi on avoin vikailmoitus. Toivottavasti katkosten syy selviää.

Koti TV toimii liittymässäsi vain Thomson-palvelureitittimen kautta.
Tapio kirjoitti:
Laajakaistaliittymästäsi on avoin vikailmoitus. Toivottavasti katkosten syy selviää.

Koti TV toimii liittymässäsi vain Thomson-palvelureitittimen kautta.


Muiden samoista ongelmista kärsivien (erityisesti PS3 nettipelaajien) kirjoitusten perusteella, syy on Thomsonin boksissa. Koska tuo boksi toimii Soneran asettaman konfiguraation mukaan, niin tämä on vika, jonka Soneran (ja Thomsonin) pitäisi selvittää. Thomsonin Koti TV boksi ei selvästi toimi nettipeli käytössä pätkimättä. Tämän pitäisi olla jo Soneran tiedossa. Toivottavasti asialle tehdään jotain.

Telewellin boksilla ei katkoksia ole pariin päivään tullut (PC+PS3) eli ADSL linja lienee kunnossa.

Edit: 3 päivää meni Telewellin boksilla pätkimättä, tänään meni linja vähäksi aikaa poikki. ADSL linjavalo sammui vähäksi aikaa, meni pari minuuttia ennekuin netti palautui. Vikapalveluilmoitukseen ei ole vielä reagoitu asentajakäynnillä.
Juks kirjoitti:
3 päivää meni Telewellin boksilla pätkimättä, tänään meni linja vähäksi aikaa poikki. ADSL linjavalo sammui vähäksi aikaa, meni pari minuuttia ennekuin netti palautui.


Lisäsin tämän tiedon liittymästäsi avoimena olevaan vikailmoituksen.

Juks kirjoitti:
Muiden samoista ongelmista kärsivien (erityisesti PS3 nettipelaajien) kirjoitusten perusteella, syy on Thomsonin boksissa.


Luen lähes kaikki laajakaistaliittymiä koskevat ketjut läpi ja en muista että yhteyden katkomisesta olisi PS3 + Thomson TG789 - yhdistelmällä valitettu. Enemmän ongelmat vaikuttavat olevan sellaisia, että tietty peli ei saa serverille yhteyttä lainkaan, vaikka netti toimii muuten hyvin.
Olen melko varma, että tuo netin pätkiminen johtuu DHCP serveristä. Netti menee poikki pariksi sekunniksi 2 kertaa tunnissa. Tällä hetkellä lease time on 1 tunti eli DHCP hake ilmeisesti puolen(?) tunnin välein uuden IP-osoitteen. Miksei Thomsonin boksista tuota lease time ei voi asettaa muuttaa? Boksi ei anna muuttaa sitä.
Juks kirjoitti:
Netti menee poikki pariksi sekunniksi 2 kertaa tunnissa. Tällä hetkellä lease time on 1 tunti eli DHCP hake ilmeisesti puolen(?) tunnin välein uuden IP-osoitteen. Miksei Thomsonin boksista tuota lease time ei voi asettaa muuttaa? Boksi ei anna muuttaa sitä.


Tämä ongelma on helppo kiertää sisäverkossa määrittämällä tietokoneen verkkokortille kiinteä IP-osoite. Tässä sopivat asetukset:

IP-osoite = 192.168.1.100*
Aliverkon peite = 255.255.255.0
Oletusyhdyskäytävä = 192.168.1.254

Ensisijainen DNS-palvelin = 192.168.1.254

Kiinteällä sisäverkon IP-osoitteella tietokoneen verkkosovitin ei enää tee DHCP-kyselyjä. Eri käyttöjärjestelmien IP-asetuksiin on kuvalliset ohjeet artikkelissa Verkkoasetukset.

*IP-osoite voi olla jotain väliltä 192.168.1.65 - 192.168.1.252
Tapio kirjoitti:
[quote="Juks":2jsz8rz8]Netti menee poikki pariksi sekunniksi 2 kertaa tunnissa. Tällä hetkellä lease time on 1 tunti eli DHCP hake ilmeisesti puolen(?) tunnin välein uuden IP-osoitteen. Miksei Thomsonin boksista tuota lease time ei voi asettaa muuttaa? Boksi ei anna muuttaa sitä.


Tämä ongelma on helppo kiertää sisäverkossa määrittämällä tietokoneen verkkokortille kiinteä IP-osoite. Tässä sopivat asetukset:

IP-osoite = 192.168.1.100*
Aliverkon peite = 255.255.255.0
Oletusyhdyskäytävä = 192.168.1.254

Ensisijainen DNS-palvelin = 192.168.1.254

Kiinteällä sisäverkon IP-osoitteella tietokoneen verkkosovitin ei enää tee DHCP-kyselyjä. Eri käyttöjärjestelmien IP-asetuksiin on kuvalliset ohjeet artikkelissa Verkkoasetukset.

*IP-osoite voi olla jotain väliltä 192.168.1.65 - 192.168.1.252[/quote:2jsz8rz8]

Kokeilin tuota ja näytti toimivan! Kiitos!
Perjantai-iltana ei ole pätkinyt kertaakaan. On parin viikon aikana tullut käytettyä aika monta tuntia ratkaisun etsimiseen netin kautta, mutta täältähän löytyi kysymällä vastaus. Kiitos vielä kerran ja toivotaan, ettei tarvitse tälle palstalle enää tulla. 😉
Juks kirjoitti:
Kiitos vielä kerran ja toivotaan, ettei tarvitse tälle palstalle enää tulla. ;-)


Ole hyvä, ja olet tervetullut takaisin heti kun tulee kysyttävää tai kommentoitavaa 🙂

Vastaa