Skip to main content

Netti pätkii Salon Perniössä

  • December 11, 2014
  • 3 kommenttia
  • 3 katselukertaa

Mikä mättää kun ADSL yhtyes on kuin jojo. Ylös, alas, ylös, alas...?
20131009T0606 toimi ja kun ihmettelin 20131009T0655 niin ei mitään. Käytin modemista virrat poissa ja taas toimi, melkein kymmenen minuuttia ja sitten taas pätkäisi. Nyt 20131009T0713 tuntuu taas toimivan.
Tätä on ollut aikaisemminkin usein.
ADSL purkki on soneran kytkymyymä, joten jos se on viallinen niin saa laittaa toisen toimivan.
Ja asentaja saa tulla tarkistamaan sisäverkon kunhan ajankohdasta sovitaan (kun ei asennuksen aikaan paikalle tullut).

3 kommenttia

  • October 9, 2013
Hei MarkusStrand

Vilkaisin liittymääsi ja pätkimistä on tosiaan esiintynyt. Onko sinulla käytössä jokin muu puhelinjohto alkuperäisen (~2m) sijaan tai onko sitä jatkettu? Linjassa näkyy aika paljon vaimennusta mikä voisi johtua pitkästä puhelinjohdosta. Löytyykö asunnosta muita puhelinpistokkeita? Voisit kokeilla yhteyttä myös niistä mikäli niitä on useampia.

Modeemilaite on sinulle annettu liittymälahjana 9€ hintaan eli siinä ei ole mitään kytkysopimusta. Laite on kuitenkin ilman muuta takuunalainen mikäli ongelma siihen jää.

  • October 9, 2013
Alkuperäinen johto on käytössä.
Talossa on kai tusinan verran puhelinpistokkeita, ei oikein houkuttelisi alkaa kokeilemaan niitä kaikkia.
Miten näen linjan vaimennuksen?

  • October 9, 2013
Hei MarkusStrand

Vaimennuksen näkee modeemihallinnasta. Hallintaan pääsee kirjautumaan internet-selaimen avulla modeemin ohjekirjan ohjeiden mukaan. Yleensä Zyxelin hallintasivun osoite on 192.168.1.1 ja oletussalasana on 1234. Vaimennusarvot uskoisin löytyvän WAN-valikosta "dsl-attentuation".

Onko kyseessä omakotitalo? Löytyykö asunnon eteisestä oma puhelinrasia? Yleensä eteisen pistoke on lähimpänä nousua mistä yhteys parhaiten toimii. Voisitko testata toimintaa tästä tai ilmoita kun modeemisi on eteisen rasiassa kiinni, niin tarkistan tilanteen täältä.