Skip to main content

Netti toimi muutaman viikon ja taas pätkii

  • December 11, 2014
  • 9 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Näyttää tämä Soneran laajakaista olevan kuin pahanlaatuinen syöpä. Näyttää parantuvan, mutta iskee kohta takaisin pahempana.

Edelliinen pätkminen näytti korjaantuvan muutama viikko sitten. Mutta taas tiistai-iltana 8.2 alkoi pätkivän, niin pahasti että ADSL-linja pätkii välillä 10 minuutin välein. Telewellin 510 boskissa ADSL-linja menee poikii, mutta boksi osaa paluttaa netin noin minuutissa. Thomsonin koti-tv boksilla menee interent valo punaiseksi ja näytää palautuvan, muttei netti toimi ilman että käy itse ajamassa koneella ipconfig release ja renew optioiden kanssa.Sama homma myös läppärillä. Vika näyttää olevan siis muualla kuin omissa laitteissa.

Vikanumeron 'robotti' ilmoittaa, että kaiken olevan kunnossa.

Menisi tämä Sonera vaihtoon, mutta kun tuli tehtyä Koti-tv kanavapakettitilaus vuoden loppuun, joutuu tästä 'syövästä' kärsiä loppuvuosi.

9 kommenttia

  • February 12, 2011
Juks kirjoitti:
Näyttää tämä Soneran laajakaista olevan kuin pahanlaatuinen syöpä. Näyttää parantuvan, mutta iskee kohta takaisin pahempana.

Edelliinen pätkminen näytti korjaantuvan muutama viikko sitten. Mutta taas tiistai-iltana 8.2 alkoi pätkivän, niin pahasti että ADSL-linja pätkii välillä 10 minuutin välein. Telewellin 510 boskissa ADSL-linja menee poikii, mutta boksi osaa paluttaa netin noin minuutissa. Thomsonin koti-tv boksilla menee interent valo punaiseksi ja näytää palautuvan, muttei netti toimi ilman että käy itse ajamassa koneella ipconfig release ja renew optioiden kanssa.Sama homma myös läppärillä. Vika näyttää olevan siis muualla kuin omissa laitteissa.

Vikanumeron 'robotti' ilmoittaa, että kaiken olevan kunnossa.

Menisi tämä Sonera vaihtoon, mutta kun tuli tehtyä Koti-tv kanavapakettitilaus vuoden loppuun, joutuu tästä 'syövästä' kärsiä loppuvuosi.


Tässä linjan arvot
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 3,1 / 4,0
SN Margin (Up/Down) [dB]: 8,2 / 10,1

eli nämä pitäisi olla kunnossa.

Kaikki ongelmat alkoivat viime joulukuun puolessavälissä kun kerrostalon nettiyhteydet "uudistuivat" eli tarjolle tuli myös VDSL2. Onneksi en ottanut tuota, kun monilla keskustelupalstoilla on raportotiu sen kanssa olevan eritysesti nettipelien kanssa isoja ongelmia.Jokin tässä uudistuksessa meni pahasti pieleen. Tekniikka ei ole kunnossa tai Soneran henkilöstö tai ne asentajat eivät osaa konffata laitteita oikein. Kolme vuotta netti toimi erinomaisesti, pätkimiset olivat hyvin harvinaisia sitten tuli nämä VDSL 2 systeemit sotkemaan asioita.

Pitää jutella myös naapureiden kanssa ja pyytää porukalla tarjous DNA:lta. Viime syksynä hylkäsimme jo Soneran kaapeli TV tarjouksen, DNA tarjoutui tulemaan kaapeli-tv:n hinnan kanssa vastaan.
Pitää ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen koti-tv:n kanavapaketti tilauksesta. Jos Sonera ei kykene toimittamaan toimivaa nettiä, niin on perusteltua, että asiakas voi peruttaa tilauksen.

  • February 14, 2011
Ei kai ne Thomson- ja TeleWell-modeemit yhtäaikaa ole kytkettynä verkkoon? Ei saisi olla, ei edes siten että toisesta modeemista on virta pois päältä.

Juks: Hieman voi myös miettiä mitä tänne kirjoittelee, vaikka yhteyden katkominen harmittaakin. Viittaan tällä ketjun ensimmäiseen viestiin.

  • February 14, 2011
Tapio kirjoitti:
Ei kai ne Thomson- ja TeleWell-modeemit yhtäaikaa ole kytkettynä verkkoon? Ei saisi olla, ei edes siten että toisesta modeemista on virta pois päältä.

Juks: Hieman voi myös miettiä mitä tänne kirjoittelee, vaikka yhteyden katkominen harmittaakin. Viittaan tällä ketjun ensimmäiseen viestiin.


Ei ole modeemit samaan aikaan päällä tai kytkettynä. Sen verran on kokemusta näistä tietoliikenneasioista, että tiedän miten näiden hommien pitäisi toimia ja osaan kyllä selvittää miten itse yrittää korjata tai etsiä näitä vikoja. Kokeiltu on 3 modeemilla (1 Telewell, 2 Thomson), 3 kaapelilla sekä 2 eri puhelinpistokesovittemella. Lisäksi testattu läppärilla ja asunnon eri puhelinpistorasioissa. Myös koti-tv pätkii vaikkei muita laitteita ole Thomsonin boksiin kytkettynä. Eli vika on täysin asunnon ulkopuolella. Telewellin boksin loki ilmoittaa, että linesync lost eli ADSL linja katoaa.

Mitä tulee tuohon jälkimmäiseen kommenttiisi, niin maksan tällä hetkellä Soneralle noin 60 euroa kuussa nettiyhteydestä, joka pätkii, sekä koti-tv kanava paketista. On se mukava katsoa koti-tv, kun menee kuva poikki noin minuutiksi 3-4 kertaa tunnissa! Tällä hetkellä en saa rahoilleni vastinetta. Lisäksi jätin omien sivujen kautta vika-ilmoituksen viime torstaina. Tänään sain soiton, että vasta tänään menee vika-ilmoitus jonoon! Ja kestää yhdestä viiteen päivään ennekuin vikaa edes yritetään korjata! Viimeiset kaksi kuukautta on nettiyhteydet pätkineet vähemmän tai enemmän. Viimeisen viikon aikana pahiten. Vikojen alkulähde on nimenomaan tuo talotekniikan uudistuminen, jonka Sonera teki. Silloin nämä pätkimiset alkoi. Ensin oli netti täysin poikki viikon. On tässä aika monta tuntia käytetty näiden vikojen selvittämisessä. Toivon, että myös Soneralta tai siitä asennusfirmasta perehdytään eli käytetään myös aikaa ongelman selvittämiseen, eikä todeta vain, että Soneran laitteissa ei ole vikaa. Minä olen kuitenkin Soneran maksava asiakas.

Uskon, että asiakaspalvelu tekee parhaansa. Muta kun julkisuudessa uutisoidaan Soneran vähentävän väkeä, tuon tuosta, niin asiakaspalvelussa tod.näk toimitaan entistä pienemmin resurssein. On selvää että asiakas tästä kärsii kaikenlaisten jonottamisten ja viivästyksien muodossa. Kritiikkini kohdistuu nimenomaan Soneraan yhtiönä.

Tämäkin viestin aikana netti meni 2 kertaa poikki. (3 kerran kun yritin painaa lähetä nappia)

  • February 16, 2011
Liittymän vikailmoituksen käsittely on edelleen kesken. Vikailmoituksen käsittelijällä on nyt mahdollisuus lukea liittymän toimimman oireilusta tästä ketjusta.

  • February 16, 2011
Tapio kirjoitti:
Liittymän vikailmoituksen käsittely on edelleen kesken. Vikailmoituksen käsittelijällä on nyt mahdollisuus lukea liittymän toimimman oireilusta tästä ketjusta.


Päivitystä:

Eilen tiistaina pätki (ADSL linja) noin ilta seitsemään asti. Tämä jälkeen Thomsonin boski on pysnyt päällä jopa kolme tuntia (katsottu Urho Tv ).

Samaten tiistaina on pätkinyt iltapäivään asti (ADSL linja poikki) (Thomsonin boksi). Kokeilin laittaa Telewellin boksi päälle iltapäivällä ja se on pysynyt nyt päällä tähän asti (klo 20:05) eli ei linesync lost ilmoituksia klo 17:30 jälkeen. Viime viikolla pätkiminen oli jatkuvaa päivästä iltaan (yöhön) (8.2 -14.2) Testaan vielä illalla pysyykö Thomson päällä.

Edit: Ei pysynyt Thomson päällä, ADSL linja pätki 2 kertaa tunnin aikana. Kokeilin tämän jälkeen Telewellin boksi kanssa, alkoi myös ADSL linja pätkimään. Telewell yritti käynnistää linjaa mutta linja katkesi 3 kertaa noin minuutin välein. Tämän jälkeen pysyi päällä 10 min ja linja poikki taas.


Juttelin parin naapurin kanssa myös asiasta. Toinen kertoi, että myös heillä on pätkinyt viimeisen viikon aikana. Tosin eivät ole tehneet vikailmoitusta. Toinen kertoi, ettei ole havainnut pätkintää

Voiko talon tai alueen muu liikenne tukkia verkon ja siten tiputtaa linjoja ? Tai voiko peräti toisen operaattorin (DNA) liittymät häiritä? Entäs VDSL2 liikenteen vaikutus? kun kerta tulevat samoja linjojen ja laitteiden kautta.

  • February 17, 2011
Vikapalvelu pyysi välittämään sellaisen viestin, että pidä Thomson-modeemi verkossa jatkuvasti, kunnes liittymäsi vikailmoitus on käsitelty loppuun. Modeemissa tulisi olla virta päällä ja kaapeli kiinni puhelinpistokkeessa koko vianselvityksen ajan.

  • February 17, 2011
Tapio kirjoitti:
Vikapalvelu pyysi välittämään sellaisen viestin, että pidä Thomson-modeemi verkossa jatkuvasti, kunnes liittymäsi vikailmoitus on käsitelty loppuun. Modeemissa tulisi olla virta päällä ja kaapeli kiinni puhelinpistokkeessa koko vianselvityksen ajan.


Joku hemmo aspasta soitti päivällä ja sanoi saman. Lupasi huomenna selvittää vikaa. Thomson on nyt 24/7 päällä. Ootetaan huomenna jännityksellä miten tässä käy...

Edit. Thomsonin musta laatikko pätki jatkuvasti. Tämä Thomsonin valkoinen boksi näytttä vakaammalta

  • February 21, 2011
Tapio kirjoitti:
Vikapalvelu pyysi välittämään sellaisen viestin, että pidä Thomson-modeemi verkossa jatkuvasti, kunnes liittymäsi vikailmoitus on käsitelty loppuun. Modeemissa tulisi olla virta päällä ja kaapeli kiinni puhelinpistokkeessa koko vianselvityksen ajan.


ADSL linja on pysnyt päällä pe-aamusta su-iltaan yhtäjaksoisesti! Eli korjaus auttoi. Olisi myös kiva tietää missä vika oli, jos joskus ilmenisi sama ongelma.

Vielä kuitenkin nurisisin tuosta Thomson boksista kun se pelikäytössä kadottaa nettiyhteyden pariksi sekunniksi (2 kertaa tunnissa), jolloin yhteys peliservereille katoaa sekä Suomessa että ulkomailla. Telewellin boksi ei tuota tee, joten Thomsoin boksin jostakin asetuksista tämän johtuu. ...
...
tästä editoitu tekstiä pois by Juks
...

Porttiohjaus ja Assign a game or application to a local networking device asetukset on kokeiltu, mutta eivät auta.

Tällä hetkellä jos haluan pelata pätkimättä niin joudun vaihtamaan boksia ja taas tuona aikana ei voi katsoa koti-tv:tä.

Edit:Thomsonista, kun otti pois UPnP pois päältä, niin näyttää siltä ettei pelit enää pätki. Toivotaan ettei tämän poisto estä sitten jonkin toisen palvelun käyttöä. Mutta nyt näyttää hyvältä!

  • February 23, 2011
Yhteyden kaistanleveyttä on hieman rajoitettu ja se vakautti toiminnan.

Meinasin ehdottaa pelaamista haittaavaan 30 minuutin välein esiintyvään parin sekunnin katkokseen lääkkeenä kiinteän IP-osoitteen määrittämistä tietokoneen verkkokortille tai pelikonsoliin, mutta se ei liene enää tarpeen. Säännöllisesti esiintyvä lyhyt katkos voi johtua verkkosovittimen ja modeemin välisestä DHCP-liikenteestä. Verkkosovittimelle kiinteäksi määritetyt IP-osoite, aliverkon peite (subnet mask) ja oletusyhdyskäytävä (default gateway) lopettavat sisäverkon IP-kyselyt kyseiseltä verkkosovittimelta.