Skip to main content

Nettiarkisto hidas

  • December 11, 2014
  • 11 kommenttia
  • 4 katselukertaa

Hei,
Jostain syystä Nettiarkisto siirtää tiedostoja todella hitaasti.
Puolen megan tiedoston siirtoon menee 30-60 sek. Asetuksissa olen
laittanut tiedonsiirtonopeudeksi "Unlimited" ja käytössä on 100/10
megainen kuituliittymä (speedtest.netillä katsoin ja bitti liikkuu
tuolla vauhdilla).

Kun katson nettiarkiston käyttöliittymästä, tiedoston käsittely pysyy
0%:ssa kauan, jonka jälkeen se muutamassa sekunnissa menee 100%:iin
(tuona aikana myös näkyy verkkoliikenteestä, että tiedosto todellakin
siirtyy). Itse tiedoston siirto palvelimelle menee siis nopeasti.
Tiedostoa kryptataan oletettavasti client-päässä, mutta CPU-kuormaa ei
ole lainkaan noina 30 sekunttina kun tiedoston tila on 0%. Työasemalla
ei niinikään ole mitään muita prosesseja syömässä CPU:ta.

Aiemmin en ole vastaavaan törmännyt. Mikä avuksi, tällaisellaan joudun
siirtämään tiedostoja ensimmäisellä kerralla n. 4 kk kun tuon pitäisi
hoitua n. 24 h:ssa.

11 kommenttia

  • July 27, 2012
Hei! Nyt ongelma näyttäisi olevan sitä luokkaa, että jos jatkuu, niin pyytäisin sinua olemaan yhteydessä Tekniseen Asiakaspalveluumme tarkempaa selvittelyä varten. Vikailmoituksen voi jättää soittamalla puh. 0206 90101 tai jättämällä asiasta palvelupyynnön Omien Sivujen kautta.

  • July 27, 2012
Laitoin tukeen viestiä.

Näyttäisi siltä, että mitä ikinä Nettiarkisto tekeekin, se kestää lähestulkoon yhtä kauan oli tiedosto sitten 50 kB tai 5 MB. Itse tiedoston siirtäminen menee tosiaan hujauksessa.

Esim. pienillä tiedostoilla:
2012-07-25 13:22:15 ok    "/D:/Pictures/2008_02_25/Picasa.ini" 20
2012-07-25 13:22:56 ok "/D:/Pictures/2008_02_06/Picasa.ini" 20
2012-07-25 13:23:28 ok "/D:/Pictures/2008_02_03/Picasa.ini" 20
2012-07-25 13:24:02 ok "/D:/Pictures/2008_08_14/Picasa.ini" 85


ja toisaalta isoilla tiedostoilla:
2012-07-27 15:39:57 ok    "/D:/Pictures/2012_02_02/P1020175.JPG" 1312936
2012-07-27 15:40:48 ok "/D:/Pictures/2005_07_18/IMG_2566.JPG" 1314069
2012-07-27 15:41:39 ok "/D:/Pictures/2004_08_28/IMG_0445.JPG" 1314519
2012-07-27 15:42:29 ok "/D:/Pictures/2004_07_25/IMG_0167.JPG" 1314533

  • August 19, 2012
Mielenkiintoista. Soneran asiakaspalvelu sanoo, että F-Securen palvelussa on palvelinpäässä vika, jonka selvityksen ja korjauksen ajaksi F-Secure on laittanut keinotekoisen 30 sekunnin viiveen per siirrettävä tiedosto. Korjaus tapahtuu kuulemma joskus. F-Secure kuitenkin sanoo, että kaikki on palvelinpäässä kunnossa ja tiedostojen siirto kestää "tarkistusten takia". https://twitter.com/FSecureCares/status/235305265057128448

Kumma vaan, että tarkistukset menivät aiemmin nopeasti läpi, ja tuossa viikko pari sitten hetkellisesti todella nopeasti läpi.

Ottaako Sonera vastuun vajavaisesti toimivasta palvelustaan? En hyväksy Soneran asiakaspalvelun vastausta, että "tilannetta selvitellään" kun F-Secure sanoo, että kaikki mukamas toimii, eli eivät ole edes selvittelemässä mitään.

  • August 22, 2012
Hei jpalo,
Nettiarkiston ominaisuuksiin kuuluu se, että palvelu tarkistaa onko palvelimella ruuhkaa.Jos on, viivästyttää se latausta. Viiveen pituus ei ole kiinteä.
Normaalitilanteessa, kun ruuhkaa ei ole, tiedostojen lataus tapahtuu välittömästi palvelimelle. Tilanteita, joissa latausta viivästytetään runsaasti, ei pitäisi esiintyä kovin usein, mutta jos tällaista kuitenkin ilmenee, on syytä selvittää tarkemmin mistä se johtuu. Olit ilmeisesti ollutkin yhteydessä Soneran Tekniseen asiakaspalveluun, jotta voimme tarkemmin selvittää juurisyyt hidastelulle.

  • August 23, 2012
Olin yhteydessä asiakaspalveluun ja sain vastauksen 7.8.: "F-Secure on analysoinut lähettämäsi tukitiedoston. Nettiarkiston hidastelu johtuu F-Securella meneilään olevasta huoltotyöstä. Tiedostojen välillä on 30 s delay. F-Securen mukaan nopeus palautuu normaaliksi,kunhan huoltotyö on valmis. Tarkkaa aikaa eivät osanneet sanoa, mutta "hyvin pian" oli arvio. T:Sonera"

F-Securen tuki taas sanoo: "Soneran Nettiarkisto on hieman erilainen tuote kuin suoraan F-Securen kautta ostettava Online Backup. Kyseiseen tuotteeseen liittyvissä tiedusteluissa/ongelmissa tulisi ottaa suoraan yhteyttä Soneraan."

Yli kaksi viikkoa ei ole mielestäni "hyvin pian". Minne olen yhteydessä, että saan kiinni jonkun, jota oikeasti kiinnostaa tämän asian ratkaisu?

  • August 23, 2012
jpalo: Lisäätkö profiiliin asiakasnumerosi, niin kurkataan missä ollaan menossa tämän asian kanssa.

  • August 24, 2012
Asiakasnumero lisätty.

Nyt F-Secure sanoi, että ongelma korjaantuu kun uusi Online Backup 3.0 julkaistaan loppukesästä/alkusyksystä. En näe kohtuulliseksi, että tarjoamanne palvelu ei toimi kunnolla muutamaan kuukauteen, olettaen, että tuo uusi Online Backup tulee heti Sonerankin asiakkaille käyttöön.

  • August 27, 2012
Hei jpalo,

selvitämme sinun asiaasi vielä F-Securen kanssa yhteistyössä. Olemme sinuun yhteydessä puhelimitse tämän viikon aikana.

  • November 17, 2012
Loppukesä ja alkusyksy tuli ja meni, ja sama ongelma on edelleen.

En voi käsittää miten kukaan Soneralla voi olettaa, että asiat hoituvat antamalla asiakkaalle virheellisiä tietoja.

Huvittavinta on, että Soneralta joku soitti kuukausi sitten ja yritti saada minua luopumaan Nettiarkistosta ja vaihtamaan nettitelevisioon (valitettavasti ko. soittaja ei osannut vastata yhteenkään kysymykseeni tuotteesta, joten se siitä).

Sitä ennen elokuussa keskustelin jonkun asiakaspalvelijan kanssa ja pyysin häntä palaamaan asiaan kun keksii miten ratkaistaan se yhtälö, että laajakaistaliittymään kuuluu lisäpalvelu, joka toimii vajavaisesti. Odottelen vielä soittoa, ellei tuo nettitelevisiovedätysyritys sitten ollut se tarkoitettu soitto. (ei ollut)

  • November 19, 2012
Tunnen valtavaa myötäelämistä... En ole MILLOINKAAN saanut Soneran asiakaspalvelusta sellaista tietoa, jolla se tai tämä ongelmani olisi ratkaistavissa. Vastaukset ongelmatilanteisiin ovat sitä luokkaa, että minäkin osaan/olen jo kokeillut -ratkaisuja. Aina ne asiakasneuvojat suosittelevat kääntymään Helpsonin puoleen ja jaarittelevat sitä sun tätä. Ja eurot juoksee. Helpsonilla taas pelkkä "hyvää päivää" maksaa monta euroa. En olisi ikinä vaihtanut Soneraan Welhosta, jos olisin itse saanut päättää. Nyt vaan asunto-osakeyhtiö suuressa viisaudessaan on katsonut parhaaksi vaihtaa Soneraan. Mitäköhän etuja as-oy:n vallassapitävät ovat k.o. vaihdosta saaneet??????? Welho toimi hyvin, ja heidän tekniikkapuolen yhteistyökumppaninsa osasi hoitaa hommansa asiantuntemuksella.

  • November 19, 2012
jpalo, Meiltä on yritetty soitella sinulle useamman kerran nettiarkistoon liittyen, mutta puhelu on ohjautunut vastaajaan. Olisimme kysyneet, oletko kokeillut pitää konetta päällä ympäri vuorokauden, jolloin suuren määrän varmuuskopiointi onnistuisi nopeammin? Suuria tiedostoja kopioitaessa tämän pitäisi auttaa. Jos et vielä ole tätä kokeillut, niin testaa josko homma siitä iloksi muuttuisi!