Skip to main content
Käytössäni on noin vuoden ikäinen Soneran nettitikku jossa on myös 4G -valmius, joka tosin ei ole aktivoitu. Tikku on Telewellin reitittimessä, joka on saman ikäinen kuin nettitikku. Mistä johtuu, että silloin tällöin, ei joka päivä mutta noin kerran viikossa, tikku kadottaa yhteyden verkkoon? Tätä on jatkunut kuukausien ajan. Ainoa tapa korjata tilanne on sammuttaa virta reitittimestä noin minuutiksi ja sitten kytkeä uudelleen. Soneran asiakaspalvelusta soitettiin ja kysyttiin mm. olenko tyytyväinen liittymään. Kun kerroin edellä olevasta häiriöstä, minua pyydettiin olemaan teihin yhteydessä. Toivon tietysti, että vikaa ei aleta pompottelemaan Soneran ja reitittimen valmistajan välillä.
Hei luminpe1!

Kiitos viestistäsi.

Katkeileeko yhteys silloinkin, kun nettitikku on kytketty tietokoneesi USB-porttiin, ei siis reitittimeen?

Onko Huawein tikku kytketty suoraan Telewellin reitittimeen ilman USB-johtoa? Koska kyseessä on kaksi erillistä radiosignaalia käyttävää laitetta, saattavat lähekkäin olevat laitteet aiheuttaa ajoittaisia häiriöitä toimivuudessa. Mikäli sinulla on USB-johto, voit kokeilla kytkeä tikku johdolla reitittimeen, jotta laitteet ovat vähän kauempana toisistaan.

Katkeamisongelma voi johtua myös siitä, että yhteys saattaa katketa automaattisesti 6 tunnin kuluttua, mikäli yhteyttä ei ole käytetty 6 tuntiin.

Telewellin reitittimessä on ajastusmahdollisuus, joka saattaisi auttaa ongelmaan. Ohjeet ajastukseen löytyvät laitteen ohjekirjasta. Toinen ratkaisu voisi olla asettaa reititin pingaamaan esim. Googlen nimipalvelimeen 5 tunnin välein.

Tietenkin ongelman syynä voi olla myös Soneran matkapuhelinverkko eli häiriötilanteen tai verkon huoltotöiden yhteydessä verkossa tapahtuva katkos aiheuttaa kuvaamasi ongelman.


Ystävällisin terveisin

Tapani V
En oikeastaan lainkaan käytä nettitikkua suoraan tietokoneeseen kytkettynä, joten en osaa antaa varmaa vastausta ensimmäiseen kysymykseen.
Yhteys on yleensä katkennut esimerkiksi yön aikana. Tämä ei kuitenkaan ole säännöllistä, vaan ehkä kerran viikossa. Kahden hengen taloudessa yli kuuden tunnin käyttökatkokset ovat aivan jokapäiväisiä, joten ajastetusta katkaisusta ei tässä tapauksessa voi olla kysymys.
Reitittimen ja nettitikun välissä on n. 10 cm:n johdonpätkä, joka tuli tikun tai reitittimen mukana. Siihen voisi toki kokeilla pidempää letkua. Tikku on kiinnitetty seinään ja tikkuun on liitetty myös lisäantenni, jonka vaikutusta en ole kylläkään todennut.
Koska yhteys on pätkinyt kuukausien ajan, epäilen ettei huoltotöitäkään lähistöllä kaiken aikaa tehtäisi.
Tuo ajatus automaattisesta pingauksesta voisi ehkä auttaa, sen mahdollisuutta en ole tiennyt.

Vastaa