Skip to main content

Nettiyhteyden laadun törkeä huononeminen uuden modeemi myötä

  • December 11, 2014
  • 3 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Terve! Vaihdoin viimeksi sopimusta uusiessani vanhan ADSL-modeemini uuteen Intenon malliin. Langaton yhteys onkin toimiessaan järjettömän hyvä ja verkko toimii paremmin sekä täppäriini, läppäriini, Wii U:huni, Wiihini ja kännykkääni. Ongelmana kuitenkin on se, että yhteys katkeilee jatkuvasti, kaikista pahiten pöytäkoneellani, joka on verkkopiuhalla kiinni ADSL-modeemissa. Tähän ongelmaan auttaa verkkopiuhan irroittaminen ADSL-modeemista ja sen uudelleenkiinnittäminen uuteen paikkaan. Usein aloitankin aamuni käynnistämällä koneen ja ronklaamalla verkkopiuhaa eri portteihin, kunnes yhteys lopulta alkaa toimia. Koneessa ja piuhassa ei ole vikaa, yhteys toimii hyvin muualla.

Samoin modeemi samalla vaan sytyttää pelkän punaisen valon ja lähtee hakemaan yhteyttä uudelleen, ja välillä yhteys on vain niin järjettömän hidas sekä langallisena että langattomana, että boksi on pakko buutata ja senkään jälkeen ei voi olla varma siitä, että netti alkaa toimia.

Tykkään hirveän paljon mahdollisuudesta käyttää täppäriä ja kännykkää digiboksin kaukosäätimenä ja Intenon langaton lähetys on paljon parempi kuin edesmennyt (oliko se nyt TeleWell TW-EA510), mutta kaipaan kovasti sen modeemin toimintavarmuutta. Silloin kun WLAN kuului tai piuha oli kiinni modeemissa, yhteys toimi kunhan modeemi oli päällä.

Näkyykö teidän päässänne jotain toimintavikoja, vai mikä mahtaa olla syynä tähän katastrofimaiseen yhteyden laadun heikkenemiseen?

3 kommenttia

  • September 26, 2013
Hei Pix

Käsitin viestistäsi että ongelma on siis jokapäiväinen? Meillepäin näkyy yhdeltä päivältä muutamia erikoisia katkoksia mutta syy voi olla esim. jos olet käynnistellyt modeemia uudestaan.

Kun yhteys katkeaa pöytäkoneelta niin katkeaako yhteys myös langattomista laitteista? Jos katkeaa, tulisi Inteno laitteen internet valon sammua tai palaa punaisena. Broadband vilkkuu kun yhteyttä muodostetaan uudestaan. Onhan puhelinjohtosi alkuperäinen intenon mukana tullut lyhyt (2m) piuha, ilman lisälaitteita esim. ylijännitesuojaa?

Mikäli yhteyden katketessa modeemin internet valo palaa punaisena + broadband vilkkuu ja yllämainituista kohteista ei vikaa löydy / ei vaikuta ongelmaan, suosittelen jättämään asiasta vikailmoituksen.

Vikailmoituksen voit jättää soittamalla vikapalveluun tai jättämällä palvelupyynnön omien sivujen kautta.

  • September 27, 2013
No niin, eli nyt taas aamulla kävi sama ongelma pöytätietokoneella. Kone oli kiinni portissa 3, aamuyhdestätoista lähtien. Internetnopeustesti näytti tällaista, eikä mikään sivu latautunut kokonaan: http://i.imgur.com/ilrAaVs.png Testikin jämähti tuohon kohtaan eikä odottelusta huolimatta enää edennyt mihinkään.

Kokeilin samaan aikaan tabletilla samalla sivustolla nopeustestiä, tässä tulokset. http://i.imgur.com/KUVuMje.png

Tämän jälkeen vaihdoin verkkopiuhaa portista 3 porttiin 2, ei auttanut ollenkaan. Vieläkään mikään nettisivu ei latautunut. Tämän jälkeen otin verkkopiuhan muutamaksi sekunniksi irti portista kaksi ja laitoin sen samaan porttiin kiinni. Tämän jälkeen nopeus singahti suhteellisen normaaleihin lukemiin http://i.imgur.com/Vk6fP23.png

Eli vika tuntuisi olevan Intenon langallisten yhteyksien muodostamisessa. Nyt kello 11:36 netti toimii kuin unelma!

  • September 27, 2013
Hei Pix

Voisitko kokeilla vielä toistuuko ongelma toisella koneella verkkokaapelin kanssa? Jos sama toistuu, on vika joko verkkokaapelissa tai modeemissa Voisit siinä tapauksessa olla yhteydessä suoraan vikapalveluun niin saadaan asiasta vikailmoitus ja tarvittaessa modeemin takuuvaihto.