Nettiyhteys alkoi takuta liittymän käyttöönoton yhteydessä

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Siirryin jokin aika sitten Soneran valokuituyhteyden käyttäjäksi (nopeus 10 MB). Samoihin aikoihin (ehkä juuri samassa yhteydessä) huomasin, ettei Mozilla enää löytänyt mihinkään, PeerGuardian ei latautunut PC:n käynnistyessä, eikä myöskään Sygaten palomuuri enää latautunut (palomuuri ei myöskään käynnisty, vaikka koettaa avata sen Windowsin valikoista käsin). Windowsin oma palomuuri on kuitenkin edelleen päällä.

Yllätyksekseni huomasin, että Internet Explorer toimii edelleen. Sen avulla netin käyttö on onnistunut.

Asensin Soneran nettiavustajan, ja se kertoo vain, että nettiyhteyteni ei toimi. 🙂 En onnistunut vian selvittämisessä sen avulla, vaikka kokeilin erilaisia juttuja.

Mulla oli aiemmin Elisan 2-megainen yhteys. Vaatisikohan tämä kymppimegainen ADSL-modeemin päivittämistä? Se on jokin Roadrunner-tyyppinen laite.

Kiitos neuvoista jo etukäteen!

3 kommenttia

Jos kirjoitit tämän viestin omalla koneellasi uudessa extra-liittymässäsi, voidaan todeta että yhteys tällöin toimii. Mystistä toki on, miksi vain Internet Explorer toimii, mutta muut ohjelmat eivät saa yhteyttä. Ongelma voi toki olla Sygaten palomuurissakin, joka kannattaa ainakin ottaa pois päältä, tarvittaessa poistaa koneelta kokonaan.

Jos modeemi on vanha eikä sitä ole päivitetty viime aikoina, kannattaa modeemin ohjelmisto päivittää varmuuden vuoksi. Löydät päivityksiä eri A-Linkin modeemeihin heidän ftp-palvelimeltaan.

Modeemista kannattaa lisäksi laittaa adsl2+ sekä Annex M päälle, jos modeemi vain näitä tukee. Tällöin nopea yhteys toimii aina varmemmin.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Jos kirjoitit tämän viestin omalla koneellasi uudessa extra-liittymässäsi, voidaan todeta että yhteys tällöin toimii. Mystistä toki on, miksi vain Internet Explorer toimii, mutta muut ohjelmat eivät saa yhteyttä. Ongelma voi toki olla Sygaten palomuurissakin, joka kannattaa ainakin ottaa pois päältä, tarvittaessa poistaa koneelta kokonaan.


Äsken kun avasin Mozillaa, avustaja huomasi ongelman ja kehotti tarkistamaan kaapelit. Seuraavaksi se kehotti poistamaan reitittimen. 🙂 Tätä kirjoitan tosiaan IE:llä.

Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Jos modeemi on vanha eikä sitä ole päivitetty viime aikoina, kannattaa modeemin ohjelmisto päivittää varmuuden vuoksi. Löydät päivityksiä eri A-Linkin modeemeihin heidän ftp-palvelimeltaan.


Roadrunnerini on mallia 44B - siihen ei näyttäisi olevan päivitystä.

Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Modeemista kannattaa lisäksi laittaa adsl2+ sekä Annex M päälle, jos modeemi vain näitä tukee. Tällöin nopea yhteys toimii aina varmemmin.

Miten tuollaisia komentoja annetaan modeemille?
Veskuliini kirjoitti:

[quote="Sonera-asiantuntija":qhzaoy1j]Modeemista kannattaa lisäksi laittaa adsl2+ sekä Annex M päälle, jos modeemi vain näitä tukee. Tällöin nopea yhteys toimii aina varmemmin.

Miten tuollaisia komentoja annetaan modeemille?[/quote:qhzaoy1j]

Muuttaaksesi tai tarkistaaksesi modeemin asetuksia, sinun täytyy ensin muodostaa yhteys tietokoneeneeltasi modeemin hallintaan. Yleensä tämä yhteys on mahdollista muodostaa jonkin Internet-selaimen kautta, kun kirjoitat selaimen osoitekenttään tietyn IP-osoitteen ja kirjaudut sisään modeemin hallintasivulle.

Modeemin ohjekirjassa on todennäköisesti neuvottu tarkkaan millä IP-osoitteella modeemisi on mahdollista muodostaa yhteys, joten asia kannattaa tarkistaa sen kautta. Voit löytää modeemin ohjekirjan myös laitevalmistajan ftp-sivujen kautta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa