Skip to main content
Elikkäs mulla on tommonen Thomson tg789 modeemi, nyt parin päivän ajan nettiyhteys katkeilee ja palautuu n. 5minutin välein, mutta aina joskus 8 aikoihin netti toimii normaalisti ilma katkoksia? Olen soittanut Soneran vikapalveluun siellä he eka sanoivat että täällä ei näy että olisi mitään häikkää, noh pyysin että voitko päivittää Firmwaren. No sitten hän päivitti sen, ongelma silti jatkui... Noh soitin uudestaan ja nyt he sanoivat että kyllä se vika näkyy nytten mutta he eivät osannut auttaa minua..
MITÄ TEEN ??

- Huolestunut netinkäyttäjä

EDIT: 10.5.1.Q päivitetty siis eilen mutta ongelma ei ratkennut.
Moi tommmi!

Jos tuossa kahdella laitteella ongelmaa ilmenee ja puhelinjohdot on vaihdettu, en usko että se sen pään viaksi silloin jäisi. Viakailmoituksen myötä tutkimme liittymän ja korjaamme löytämämme viat.
Sieltä on kuulemma uusi modeemi tulossa. Tällaista Telewellillä tällä hetkellä..

Jun 27 23:02:32 kernel: Linesync lost
Jun 27 23:03:35 kernel: Linesync achieved
Jun 27 23:04:40 kernel: Linesync lost
Jun 27 23:05:42 kernel: Linesync achieved
Jun 27 23:06:15 kernel: Linesync lost
Jun 27 23:07:17 kernel: Linesync achieved
Jun 27 23:07:40 kernel: Linesync lost
Jun 27 23:08:43 kernel: Linesync achieved
Jun 27 23:09:10 kernel: Linesync lost
Jun 27 23:10:12 kernel: Linesync achieved
Jun 27 23:10:27 kernel: Linesync lost
Jun 27 23:11:30 kernel: Linesync achieved
Jun 27 23:12:19 kernel: Linesync lost
Jun 27 23:13:22 kernel: Linesync achieved
Jun 27 23:19:18 kernel: Linesync lost
Jun 27 23:20:21 kernel: Linesync achieved
Jun 27 23:21:01 kernel: Linesync lost
Jun 27 23:22:03 kernel: Linesync achieved
Jun 27 23:22:51 kernel: Linesync lost
Summaanpa vähän.

Line Attenuation ~20dB ja SN Margin ~10dB sekä Up että Down näyttävät minusta hyviltä. Yhteys kättelee noin 10/2 nopeudella.

"Internetin" status on 'päällä' ja saa ip:n, mutta "DSL" katkeaa. Tulee paljon FEC, CRC sekä HEC erroria. Joskus pelkästään downiin, yleensä sekä downiin että uppiin. Intenosta en löydä varsinaista lokia ja time-codeja, mutta puhutaan sekunteista minkä yhteys pysyy auki. Telewellin lokiin kirjautuu puolen minuutin viiva viiden minuutin välein "Linesync lost".

Kumpaakin purkkia on resetoitu takaisin tehdasasetuksiin. Asunnossa on yhteensä 4 puhelinpistoketta, modeemeja kierrätetty kaikissa käyttäen kahta ADSL-suodinta ja kahta puhelinkaapelia (Intenon mukana tullutta ja Telewellin mukana tullutta) kaikkia ristiin.

Tätä on jatkunut nyt viikon ja tilanne on pahentunut aikaisemmasta muutamia tunteja kerralla toimineesta yhteydestä Telewellillä siihen, että kumpikaan modeemi ei saa enää pidettyä linjaa yllä. Parhaillaankin kirjoitan tätä viestiä käyttäen iPhonea modeemina usb-kaapelin kautta.

Sitä uutta modeemia tässä odottelen, mutta pelkäänpä ettei se tuo autuutta ja onnea tähän nettiin.

En vain ymmärrä mistä tämä voi johtua, jos nettini toimi suurin piirtein ongelmitta noin kuukauden ajan, ja sitten yhtäkkiä tämä?
Moi tommmi!

Kyllä tuossa on syytä jo tarkempaan vianselvitykseen, jos tuolla uudella laitteellakaan ongelma ei korjaannu, suosittelen jättämään vikailmoituksen ongelmasta.
Vikari tehty. Toivottavasti ymppäsin tarpeeksi detaljeja.
Aamulla tuli viestejä, että vikarin käsittely aloitettu. DSL-linja on nyt pysynyt auki puolitoista tuntia. Jotakin erroria tänne silti kertyy yhä:

Loss of Framing (Local/Remote): 1.476 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 184 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): -
Error Seconds (Local/Remote): 5.001 / 433
FEC Errors (Up/Down): 0 / 0
CRC Errors (Up/Down): 0 / 14.911
HEC Errors (Up/Down): 0 / 2.890

Näistä huolimatta netti on nyt kestänyt satunnaista surffailua. Mutta tarkkaillaan tilannetta.
Moi tommmi,

Hyvä homma, että pätkiminen on jo rauhoittunut! Lisäilen nuo tiedot vikailmoitukselle niin jatketaan seuraamista ja korjataan tarvittaessa lisää.
Linja oli näköjään katkennut, kun en ollut kotona, mutta nyt siis pysynyt taas kaksi tuntia pystyssä.

Nämä ovat näköjään vähän muuttuneet:
Output Power (Up/Down) edBm]: 12,4 / 18,7
Line Attenuation (Up/Down) odB]: 21,9 / 18,0
SN Margin (Up/Down) idB]: 6,1 / 13,2

Mutta nyt ei tule enää noita losseja:
Loss of Framing (Local/Remote): 9 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 1 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): -

Vaikka erroreita kyllä:
Error Seconds (Local/Remote): 2.138 / 21
FEC Errors (Up/Down): 0 / 0
CRC Errors (Up/Down): 384 / 2.746
HEC Errors (Up/Down): 2.794 / 21.335

Yhteys kättelee vähän tavallista/aiempaa hitaammaksi (Bandwidth (Up/Down) akbps/kbps]: 883 / 12.797). Paperilla liittymä on ns. "Valokuitu Perus" kymppimeganen. Kuuluuko tämän muuten olla ITU-T G.992.5 Annex A eikä Annex M?

Näyttää siis vähän paremmalta, mutta vissiin jotain on yhä vialla?
Nyt ne tavoittelee mua Empowerilta tämän laajakaistavian suhteen. Kaipaisin jonkinlaista selkeää vikailmoituksen seurantajärjestelmää.. Olen koko ajan ihan pihalla, että tehdäänkö nyt jossakin päässä jotakin minun liittymälleni/linjalleni, kun viestit ovat automaatista lähetettyjä valmiita viestipohjia ja toisaalta toisinaan saan kuittauksia ja toisinaan en (?)

Torstaina tehdään mittauksia verkosta, raportoinen silloin sitten lisää tästä.
Moi tommmi!

Katsoin vikailmoitustasi ja se oli mennyt asentajalle hoidettavaksi kun vikaa ei etänä pystytty korjaamaan.
Toivottavasti asentajakäynnin jälkeen saadaan pätkiminen kuriin.

Tiedän että nämä saamasi viestit vaikuttavat olevan automaatista lähettämiä valmiita pohjia, mutta niiden tarkoitus on pitää asiakas tietoinen siitä, missä kohti vian korjaaminen menee. Ennen kuin tulee viesti että työ on mennyt asentajalle, voit olla varma että sitä yritetään etänä korjata 🙂
Laita vain raporttia kunhan asentaja on käynyt.
Asentajan ei tarvinnut tulla kotiin asti mittaamaan. Hän soitti, että tuolta ilmeisesti taloyhtiön kytkinkaapista (tms.) oli hajonnut jokin laitepaikka (tms.) ja jotakin muutakin ja ne on nyt vaihdettu kokonaan uusiin. Nyt yhteys kätteleekin Annex M:nä täydellä 2/10 nopeudella.

Output Power (Up/Down) /dBm]: 0,9 / -16
Line Attenuation (Up/Down) /dB]: 5,9 / 1,0
SN Margin (Up/Down) /dB]: 7,9 / 12,4

Lukemat ovatkin hieman muuttuneet. Tarkkailen nyt vielä noita eri losseja ja erroreja, mutta toivottavasti niistä on päästy eroon.

Linjan uptime on vasta vajaa puolituntia, joten ei nyt nuolaista vielä.. 🙂
Terve Tommi!

Mahtava juttu! Pidetään peukkuja, että yhteys toimii normaalisti 🙂
Tahkoan edelleen boksin itsekseen buuttailun kanssa. Nyt tuonne DSL Connectioniin tulee noita

Loss of Framing (Local/Remote): 42 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 6 / 0

Ja error secondseja.


Kyllästyttää pikkuhiljaa..
Moi tommmi,

Kuinka usein modeemi tekee tuota buuttailua? Olitko nyt korjauksen jälkeen testaillut myös toisella modeemillasi, että miten yhteys toimii?
Reilun kuukauden olen tätä nyt tarkkaillut tässä, ukkosten takia modeemi on ollut paljon piuhat irti pois päältä, ja ehkä 2 tai 3 kertaa mennyt sillä tavalla hassusti solmuun, että kun laittaa takaisin johdot kiinni, niin se ei vain sitä yhteyttä saa, eikä edes WLANia pystyyn, että voisin katsoa tuota status-ikkunaa.

Mutta asentajakäynnin jälkeen käyttö on ollut melkein huoletonta. Noita losseja ja error secondseja tuonne tulee silloin tällöin, mutta netti ei ole ollut varsinaisesti pitkiä aikoja katki enää.
Hei tommmi,

Jos tuossa yhteydessä tuntuu edelleen olevan jotain hidastelua tai pientä pätkimistä, niin kannattaa tuosta tehdä vikailmoitus, niin voidaan katsastaa asiaa tarkemmin. Voit tehdä ilmoituksen myös Omien sivujen kautta.

Vastaa