Skip to main content
Olen 24Mbit/2Mbit extra-liittymän tilaaja. Muuttaessamme heinäkuussa 2009 uuteen asuntoon, netti käytiin kytkemässä melko pikaisesti (seur. pvänä), mutta ilo oli lyhyt kun parisen päivää siitä, yhteys alkoi hidastella, siis todella pahasti. Tein monia nopeustestejä, jotka antoivat arvoja 300-500kbit/s. Tästä huolestuneena kävin katsomassa modeemin asetuksista yhteysarvot, jotka olivat 512/252. mitkään buutit, kaapelien vaihdot yms. toimineet joten otin yhteyttä aspaan josta toisella yrittämällä (puhelimitse) sain tehtyä vikailmoituksen. Hetki (päivä-pari) tästä ja sain viesti että vika on korjattu.
NYT helmikuuta 5.pvä elellään ja sama on toistunut! KUKA käy sössimässä kytkentöjä/yhteysasetuksia niin että nopeudet laskevat dramaattisesti?! Tein vikailmoituksen jollekin kökköiselle automaatille. Nyt on vkonloppu ja olisi todellista käyttöä nopealle netille; tällä hidastelijalla ei katella matseja livenä eikä kyllä muutenkaan, ei päivitellä omia nettisivuja tms. Turha kai toivoa korjaustakaan? 40€ liittymä ja tällaista toimintaa..ei kiva. Millainen mahtaa olla Soneran vastuu?
Onneksi en näemmä ole yksin kyseisen ongelman kanssa. Itselläni yhteys hitautui lauantaina ja testit näyttävät 512kb vaikka laajakaistani on 24mb, aivan uskomaton nopeuden tippuminen ja tästä vielä maksaa... Sonerallakin sopivasti vikapalvelut kiinni näin lauantai iltana ja sunnuntaina.
Sain nyt ma-aamuna viestin, että yhteys on nyt korjattu. Näyttäisi taas pelittävän normaalisti. Mutta mitä korjattiin ja mistä? Tämä olisi erittäin hyvä tietää, varsinkin kun tämä tapahtui toistamiseen, puolen vuoden sisällä.
Minulla edelleen uskomattoman hidas 512. Tuo Soneran vikapalvelukin on täysin naurettava kun ei saa yhteyttä edes oikeaan ihmiseen.
Vikailmoituksen voi jättää vianrajausautomaatin kautta myös asiakaspalvelun palveluaikojen ulkopuolella.
Volnah: Voit jättää vikailmoituksen Omien Sivujen lomakkeen kautta, jolloin viesti välittyy suoraan tekniselle asiakasneuvojalle, joka on sinuun yhteydessä.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Sama ongelma tuli takaisin, samat arvot ja sama hitaus. Aamulla vikakorjausviestin jälkeen toimi, mutta töistä tullessani sain todeta saman kurjuuden palanneen. Mitä ihmettä ja missä ihmeessä on vika?! Nyt on aivan naurettavaa touhua jossakin!
yahrox: Kun Laajakaista Extrasta on kyse, niin todennäköisesti viassa on kyse yhteyden konfiguraatiosta. Fyysisen verkon viat Extra-liittymissä ovat harvinaisia, varsinkin jos talon kaapelointi on kunnossa.

Jos yhteyden nopeus edelleen väärä, tee liittymästä uusi vikailmoitus. Puhelimella Vikapalvelun numeroon 0206 90101 tehty ja loppuun asti viety vikailmoitus menee nopeammin käsittelyyn, kun taas Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeen lähettämällä saat yhteydenoton Vikapalvelusta ja varsinainen vikailmoitus tehdään puhelimessa. Tässä tapauksessa tosin Vikapalvelun ei välttämättä tarvitsee soittaa sinulle, koska kyseinen vika ei tarvinne lisätietoja tai testausta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Näköjään ongelmia muillakin nopeudessa. Itseäni rupeaa ärsyttämään se, että kun ilmoittaa eri paikkoihin,
että nopeuteni on liian alhainen koko ajan, niin sieltä otetaan yhteyttä ja sanotaan, että kyllä se normaalia täällä näyttää. Sanotaan, että älä sillä nettimittarilla mittaa, ei ole luotettava. No kyllä se nyt vaan on ennen ollut luotettava, huomaa sen nyt käytössä, jos mittari ilmottaa mun nopeudeksi sen normaalin 6,8 tai vaihtoehtoisesti nyt viime aikoina näytetyn 3,88-4,23.

Automaattiin kun tekee vikailmoitusta sieltä ilmotetaan, että yhteytesi on kunnossa. No se on ehkä kunnossa sillä hetkellä juuri, mutta useimmiten hidas ja poikkikin. Ja joka kerta samat litaniat liian pitkistä puhelinjohdoista ja muista, ei kaikki asiakkaat ehkä ole eilen alottaneet tätä netin käyttöä. Kyllä ne kotikonstit on jo kokeiltu ennen yhteydenottoa.
Ongelma kohdistui niihin konfeihin ja puhelu tekniseen tukeen toi kohtuu nopean ratkaisun (parin biisin jonotuksen jälkeen). Mietityttään vain mikä saa ne sitten sekoamaan/muuttumaan niin, että nopeudet hupenee noin radikaalisti? Toivottavaa tässä olisi se, ettei tästä tulisi mitään jatkuvaa ongelmaa.

Vastaa