Skip to main content
Terve,
minulla on 100 megan kaapelinetti kotona joka pätkii turhauttavan paljon päivittäin. Tämä ei ole oikeastaan lainkaan toiminut sitten vaihdon ADSLstä (kuukausi sitten). Laite on Ciscon EPC3825. Siihen päivitettiin firmware pari viikkoa sitten. Ei auttanut.

Laite on kiinni ethernet kaapelilla pari kuukautta vanhaan iMaciin, sekä WLANin yli uuteen MacBook Pro koneeseen. Yhteys toimii yhtä huonosti molemmilla.

Väliaikaisesti toimii kyllä nopeasti, sitten taas tavalliset nettisivut kuten sonera.fi eivät lataudu moneen minuuttiin.

Torulf
Hei torulf,

Suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä, mikäli ongelma jatkuu edelleen.
Yhteys katkeilee satunnaisesti, mutta silti häiritsevän usein. Yhteyttä on testattu langattomassa verkossa ja suoraan ethernet-kaapelilla. Sitä on myös testattu useilla erilaisilla laitteilla ja käyttöjärjestelmillä. Kaikki kuvioon kuuluvat laitteet on myös käynnistetty muutaman kerran ongelmanlähteiden poissulkemiseksi.

Yhteyden nopeus on kuitenkin luvatuissa rajoissa, joten sen osalta ei ole mitään ongelmaa. Sen sijaan itse ongelma liittyy nimenomaan yhteyden vakauteen, eli tarkemmin sanottuna sen satunnaiseen pätkimiseen. Muutama kuukausi sitten pätkiminen oli hyvin aggressiivista, mutta nyt viimeaikoina sitä ei ole nää ilmennyt... paitsi että tänään ongelma ilmeni uudelleen.

Testasin yhteyden vakautta pigaamalla http://www.sonera.fi osoitetta 10 s välein liki tunnin ajan seuraavalla komennolla:
ping -i 10 -D http://www.sonera.fi > pingaukset.txt

Toistin kokeen erilaisissa olosuhteissa, mutta tulos oli silti hyvin samanlainen.

olohuoneen pistorasia, ethernet
testin kesto: 42 min
katkoksia 12 kpl
keskimääräinen katkoksen kesto: 63,5 s
kestojen hajonta: 63,4 s
max: 210 s

makuuhuoneen pistorasia, wlan
testin kesto: 78 min
katkoksia 50 kpl
keskimääräinen katkoksen kesto: 51,86 s
kestojen hajonta: 59,5 s
max: 360 s

Olen toteuttanut samanlaisen pingauskokeen myös joulukuussa, jolloin ongelmia ilmeni huomattavan paljon. Silloinkin tulokset olivat samankaltaiset kuin tänään.

Olisin lähettänyt jo virheilmoituksen, mutta siinä pyydettiin testamaan yhtä sun toista. Minulla ei ollut toista modeemia enkä tuntenut ketään jolla olisi ollut soneran liittymä, joten en voinut poissulkea modeemia tästä kuviosta. Se pitäisi poissulkea jollain tavalla ennen kuin voisin rehellisesti raksittaa kaikki vikailmoituksen boksit. En haluaisi soittaa asiakaspalveluun, koska se maksaa liikaa. Mikä siis neuvoksi? Lähettäisikö Sonera minulle toisen modeemin, jotta voisin kokeilla ilmeneekö ongelma molemmilla laitteilla?
Hei punainankapula,

Modeemi tosiaan on hyvä varmuuden vuoksi testailla. Kannattaa käydä lähimmästä Sonera Kaupasta kysäisemässä olisiko lainamodeemia saatavilla, niin sillä voisit yhteyden testailla. Noita modeemeita pitäisi kaupassa olla saatavilla, elleivät ole juuri kaikki lainassa.

Vastaa