Skip to main content

Nettiyhteys pätkii jatkuvasti illalla!

  • December 11, 2014
  • 9 kommenttia
  • 351 katselukertaa

Morjesta vaan.
Mistähän mahtaa johtua että meidän ( 8M/1M) laajakaistayhteys on alkanut pätkiä aina myöhään illalla?
Modeemina on TeleWell TW-EA 510 ADSL & 3G/4G, pätkiminen alkaa aina melkein aina klo 21.00 jälkeen ja on pahimmillaan puolen yön aikaan. Yhteys katkeaa kun esim. klikkaa jotakin tiedostoa,
, DSL ja Internet valo sammuvat, sitten taas jonkun ajan kuluttua n. puoli minuuttia, valot syttyvät ja yhteys palaa takaisin, katkeamisen sykli vaihtelee joskus on niin tiheää että netissä olosta ei tule mitään, toisinaan taas pelaa puolikin tuntia. Alkuun luultiin että modeemi on viallinen ja vaihdettiin uuteen samanlaiseen, mutta ei auttanut, poikamme lainasi modeemia ja heillä se toimi normaalisti (asuu rivitalossa, nettiyhteys ei ole Soneran). Aikaisemmin meillä ollut modeemina Zyxell 660 joka minun mielestäni ei pätkinyt. Olen muutellut modeemin asetuksia, netin ohjeitten mukaan, ei apua, meillä ei ole liitoksia tai jatkojohtoja talossa, yhteys tulee yhtenäisellä kuparipiuhalla(2 lankaa) tolpasta suoraan sisälle puhelinpistorasiaan. Ihmettelen että miksi toimii päivällä, muttei illalla? Missähän mahtaa olla vikaa onko modeemi kelvoton vai onko linjoissa/lähetyksessä ongelmia?

9 kommenttia

  • August 30, 2013
Tänään resetoin modeemin tehdasasetuksille, n. 50 min toimi (olin hetken aikaa tyytyväinen!) ja sitten taas pätkäisi yhteyden poikki, ensiksi sammuu DSL valo modeemista ja ja hetken päästä sammuu Internet valo, mikä ihme näitä vaivaa? eletään 2013 lukua ja ei edes netti toimi kunnolla, voisiko olla että ei toimi kun on vanhat puhelijohdot tolpissa? jos vika johdoissa eikös Soneran kuuluisi tsekata vika ja mahdollisesti uusia johtoja tai jotain? kun kuitenkin myydään kiinteää laajakaistaa, ja onko 8M nopeus liikaa piuhoille? Mutta sitten taas mietityttää miksei pätki aamulla tai päivällä? onko kuormitusta linjoilla vai mitä?

  • August 31, 2013
Odotan myös tähän vastausta. Meillä samat oireet, tosin yhteys saattaa pätkiä päivälläkin. Modeemin asetuksissa en usko olevan ongelmaa, sillä kiinteä yhteys kuitenkin ajoittain toimii. Lisäksi langatonta yhteyttä käyttää läppärin lisäksi satunnaisesti myös tabletti ja kolme älypuhelinta (useimmiten yksi kerrallaan), ja kun vika on päällä, se on kaikkien päätelaitteilla. Langattoman signaali on ihan tapissaan, eli vaikuttaisi siltä että vika on verkossa. Tässä osoitteessa olemme asuneet jo 8v, mutta vika on mielestäni ilmaantunut viimeisen vuoden aikana. Vikatestit kuitenkin lähes poikkeuksetta osoittaneen yhteyden (muka) toimivan.
Olen myös ostanut uuden modeemin, jos vika olisi ollut vanhassa, mutta turha ostos oli, ei mitään parannusta käyttöön. Pistää vihaksi joutua maksamaan tästä yhteydestä, mutta muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Soneran mobiiliverkko ei toimi edes 3G nopeudella missä asun, sitä ei voi käyttää datan siirtoon. Operaattori menee näillä näkymin vaihtoon, kunhan saan testattua kilpailijan tarjonnan. Tosin, Sonera taitaa olla vuokralla DNAn kiinteässä verkossa, taitaa toimimaton verkko jäädä, vaikka laskun lähettäjä muuttuisikin.

  • August 31, 2013
Kun lukee näitä palstoja, näkyy yhteyksien pätkimistä olevan aika lailla, ympäri Suomea, onko Suomen puhelinverkosto niin vanhaa,ettei kestä suuria nopeuksia? vaikka eihän 8M yhteys, joka ei edes ole lähelläkään sitä, ole mikään nopea tämän päivän mittapuun mukaan. Miksi sitten myydään kiinteää laajakaistaa kaikkii osoitteisiin? eri juttu varmaa uudet asutuskeskukset joissa uusi tekniikka. Huvittaa Soneran mainos, HYVÄSTI PÄTKIVÄ NETTI, hanki kiinteä laajakaista.

  • September 2, 2013
Hei Haviju ja Sande79

Haviju: Teimme liittymääsi hieman muutoksia. Testaa toimiiko yhteys nyt yhtään paremmin.

Mikäli yhteydessä esiintyy edelleen pätkimistä, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.


Sande79: Mikäli yhteydessäsi esiintyy edelleen ongelmaa, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

  • September 6, 2013
sain toimimaan

  • September 6, 2013
Moi Marko

Kiitoksia, nyt on yhteys pelannut mielestäni paremmin, itse en ole huomannut yhteyden katkeamista, mutta jälkikasvu enemmän koneella olevana on sitä mieltä, että kuitenkin pari kolme kertaa pätkäissyt yhteyden poikki myöhään illalla, mutta yleisesti ottaen paremmin toimii nyt kuin aiemmin.

  • September 9, 2013
Hei haviju

Hienoa kuulla että yhteys on alkanut toimimaan paremmin. Muista kuitenkin ongelman toistuessa (vaikka muutaman kerran pätkäisee juuri iltaisin) olla yhteydessä suoraan vikapalveluun niin voidaan tutkia asiaa tarkemmin!

  • September 9, 2013
Yhteys pelasikin mielestäni parina iltana hyvin, nyt kun katselin viikonloppuna yle areenasta Suomi-Ruotsi yleisurheilumaaottelua, pätki yhteys muutaman kerran, yhden kerran pätkäsi niin että minulla oli auki yleareena ja sitten avasin uuden lehden ja klikkasin tiedostoa niin yhteys sammui? Mutta nyt minusta tuntuu että tiedostojen lataus kestää kauemmin kuin aikaisemmin, tein nopeustestiä Soneran sivuilta, alkuun ei lähtenyt päälle ollenkaan, näytti vain että lataa, noin minuutin päästä sammutin. Sammutin koneen ja otin virrat pois myös modeemista, sitten sai nopeustesti toimimaan, lataus oli jotain vähän yli 6mM ja lähetys nopeus 0,6M.

  • September 9, 2013
Hei haviju

Nopeustestin tulos kuulostaa kohtuulliselta, lähetysnopeuden tulisi olla n. 0,5-0,8mbit välillä ja latausnopeus jää aina n. 10-20% liittymän maksiminopeudesta vajaaksi . Auttoiko modeemin uudelleenkäynnistys tuohon yhteyden toimintaan yle-areenan kanssa? Esiintyykö yhteyden hidastelua tai tökkimistä myös muissa videopalveluissa (esim. Youtube) koska ongelma voi olla myös videopalvelun tuottajan kapasiteetissa (tässä tapauksessa yle-areena).

Loppujen lopuksi, alkoiko yhteys siis toimimaan paremmin kun koneen ja modeemin käynnisti uudestaan? Jos auttoi, voi yhteysongelmat johtua ihan modeemistakin. Jos saisit toista modeemia liittymään testiin, voisit tutkia toistuuko sama ongelma myös sillä. Jos yhteytesi toimii nyt kuitenkin taas moitteetta, on mahdollisesti kyseessä ollut vain joko linjan tai laitteen tilapäinen häiriö jonka uudelleenkäynnistys on korjannut.