Skip to main content
Hei!

Yritin ottaa teihin yhteyttä myös Facebookin kautta, mutta en ole saanut vastausta. Olen kärsinyt viimeisen 10 päivän aikana useista n.1-20 sekunnin katkoksista, joiden jälkeen yhteys on palautunut ja toiminut normaalisti. Pätkiminen on melko satunnaista, välin vaihdellessa 4-30 minuuttiin, testasin mm. pe-la yön pitää konetta päällä, eikä pätkimistä kirjautunut lokeihin laisinkaan. Sopimuksemme alussa, n. 1kk sitten, en huomannut mitään vikoja, joten vika lienee aika uusi.

En löytänyt alueelta häiriökartoista mitään, mikä voisi vikaa aiheuttaa. Tietokoneeni ja modeemin välillä ei pitäisi olla häiriöitä, sillä katkoksen aikana pääsen modeemin asetuksiin (192.168.1.1) ja muuttamaan niitä. Netti katkeaa yhtäaikaa myös tyttöystäväni koneelta. Myöskään "nettikuvake" tehtäväpalkissa ei ehdi muuttua "vajaaksi tai puuttuvaksi liitettävyydeksi" kuten monesti ongelmatilanteissa tekee. Ongelma ilmenee sekä WLAN että ethernet-kaapelin yli. En siis usko kyseessä olevan ajuriongelma. Pätkiminen haittaa erityisesti nettipelaamista, ei niinkään normaalia netinselaamista. Nettipelaaminen oli kuitenkin suurin syy kiinteän yhteyden hankkimiseen, joten vika on erittäin kiusallinen, varsinkin kun mainostatte vielä yhteyttä pätkimättömäksi.

Internet-valo modeemissani (p-660hn-t1a v2) vilkkuu näiden katkosten aikana, mutta sen sijaan, että se vilkkuisi satunnaisesti eli liikenteen mukaan, se vilkkuu tasaisin väliajoin, kun yhteys katkeaa. Modeemissa on uusin firmware (v.2.0) ainakin jos on uskominen teidän keskustelupalstojenne aiempia keskusteluita. (http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=53&t=15212) Modeemin buuttaus ja siirto eri pistokkeeseen eivät ole auttaneet ongelmiin, kun niitä on ilmaantunut. Käytän konettani yleensä klo 17-23 välisenä aikana, jolloin myös katkot ovat viime aikana alkaneet. Kartoitin sunnuntaina (17.11.2013) katkoksia ja niitä oli esim. klo 18:53, 18:45, 18.33, 18.29, 18:01, 17:45, 17:41 ja 17:37. Katkot ovat jatkuneet myös tänään yhtä tiheinä. Olen yrittänyt muuttaa modeemini asetuksia myös poistamalla palomuurin ja DoS:n (Denial of Services) käytöstä, tosin verkossa ei niin paljoa pitäisi olla liikennettä, että se aiheuttaisi sen kaatumisen.

Voisitteko auttaa miestä mäessä, sillä vika on todella rasittava juurikin nettipelaamisen aikana? Soneran Omat Sivut-kohdassa on muuten väärän modeemin kuva, vaikkakin kyseessä on toki ADSL2+ - yhteys. Liekö tällä mitään merkitystä, mutta ajattelimpas vain ilmoittaa. 😃 Voisitteko siis yrittää muuttaa jotain asetuksia etänä? Ajattelin kokeilla eri modeemilla, ja tehdä sitten vikailmoituksen, mutta toisen modeemin hankkimisessahan menee aikansa. Jotenkin on vain sellainen kutina itsellä ettei vika voi olla uudessa modeemissa (1,5kk vanha) eikä kummassakin tietokoneessa.
Hei vaatka-18

Vilkaisin liittymääsi ja linja-arvot näyttivät todella hyvältä eikä pätkimistä ole ainakaan modeemin ja verkon välillä tapahtunut. Olitko saanut lainaksi toista modeemia millä testata yhteyttä? Ongelma voi olla myös kohtuu tuoreessa modeemissa joten se olisi hyvä testata. Mikäli ongelma jatkuu modeemilaitteen testauksesta huolimatta, kannattaa asiasta jättää suoraan vikailmoitus.

Vikailmoituksen voit jättää soittamalla vikapalveluun tai jättämällä palvelupyynnön omien sivujen kautta.

Vastaa