Skip to main content
Runsaan viikon ajan (ainakin 21.7.2010 alkaen) laajakaista extra (10M/10M) on pätkinyt postinroalueella 01520. Yhteys katkeaa 20-60 sekunniksi useita kertoja tunnissa. Ongelma näyttäisi olevan sekä reitittimen että käyttöjärjestelmän mukaan siinä, että nimipalvelimeen 192.89.123.231 ei saa välillä yhteyttä. Reitittimen aktiivisten yhteyksien listassa on usein useita kymmeniä ellei melkein sata UDP-yhteyttä tuon nimipalvelimen porttiin 53 odottamassa.

Ongelma esiintyy sekä WLANilla että piuhalla. Järjestelminä on testattu Windows Vista ja 7 sekä RHEL 5 linux. Nettiyhteys haetaan kussakin DHCP:llä.

Voisikohan tuon oletusnimipalvelimen osoitteen vaihtaa toimivaan (tai korjata)? Kesäkuusta tuohon viime viikkoon asti verkko toimi moitteettomasti. Sitä ennen oli kolme vuotta Elisan liittymä, jossa ei ollut kertaakaan ongelmaa.
NS(x).INET.FI ollee lista nimipalvelimista (X) on numero 1-n (n tuntematon).

Olisiko kenties nimipalvelimissa ongelmia juuri nyt myös ? Allekirjoittaneen netti ollut alhaalla jo yli vuorokauden... Windows sanoo, että ei löydä 192.210.19.19 DNS:ää, joka ollee NS7.INET.FI
.....
Sain puhelimen päähän jonkun asiantuntijan, joka ehdotti käyttää DNS:nä:
193.210.18.18
193.210.19.19
Minulla noiden asettaminen ei helpottanut ongelmaa. Otin reitittimenkin pois välistä ja kokeilin kahdella eri koneella. Edelleen pätkii ja nyt vielä entistä useammin. Soneran asiakaspalvelusta on tullut kahden päivän aikana sellainen kuva, että ei jaksa kauheasti kiinnostaa.
Ilmeisesti sama ongelma täälläkin. Windowsin diagnose connection problem ehdottaa: "Domain name server may be down". Tosin yhteys ei pätki, vaan on totaalisen poikki. Ihmeellisen kauan tuntuu ongelman korjaaminen kestävän. Alkanee olla aika ruveta katsastamaan muita palveluntarjoajia.
Jahas olisikohan siinä syy myös meikäläisen yhteyden pätkimiseen.
Taasko ne olivat alhaalla juuri hetki sitten?
Soneran verkossa ei ole ollut ainakaan tiedossa olevaa DNS-vikaa. Nimipalvelimen toimimattomuus on hyvin harvinainen tilanne ja poikii nopeasti suuren määrän vikailmoituksia.

Asiakasnumeron perusteella ainakin nimimerkkien webfault ja RP76 laajakaistaliittymät ovat kuuluneet saman paikallisen verkkovian piiriin, muilla ei ole asiakasnumeroa määritettynä käyttäjätunnuksen profiiliin. Kyseinen vika ei liity DNS-palvelimiin, vaan oireena on ollut ettei mikään liikenne toimi yhteyden yli.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Mitähän asialle olisi tehtävissä? Olen testannut kahdella koneella reitittimen kanssa ja ilman. Sama ongelma kaikissa tapauksissa. Teidän vikapalvelunne ei toimi lainkaan tällaisessa tilanteessa - katsoo muutaman sekunnin ajan toimiiko yhteys ja jos sattuu juuri sillä hetkellä toimimaan niin arvaa että eihän siellä mitään vikaa olekaan.

Katkojen määrä on lisääntynyt koko ajan edellisten kahden viikon aikana. Esim. eilen illalla ja tänä aamuna n. 30 % ping-paketeista aikakatkaistiin. Skype yms. nettisovellukset ovat mahdottomia käyttää työn teosta puhumattakaan. Kun pingaan primääristä DNS:ää ja yhteys sattuu toimimaan, huomaan, että pingaamiseen menevä aika on tyypillisesti 1-2 ms, mutta nousee säännöllisesti n. 10-20 ms:iin. Tämä toistuu jaksollisesti n. 80-90 s:n välein.
Meikäläisellä on ollut samanlaista ongelmaa Extra 10/10 -liittymän kanssa, asun myös 01520 alueella. Yhteys katkeaa minuutiksi pariksi silloin tällöin. Soitin vian esiintyessä vika-automaattiin (la 31.7. klo 12.42) ja sekin totesi, että vika on raportoitu ja asiantuntija laitettu asialle. Kuitenkin eilen sunnuntaina 1.8. klo 21.48 tuli tekstiviesti "Hei, verkonhallintamme on tutkinut ilmoittamanne vian. Vikaa verkosta ei löytynyt. " jne.

Ongelma on siinä, että yhteys pätkii satunnaisesti, eikä vikaa välttämättä näy koko ajan. Olen ollut kesälomilla juhannuksen jälkeen, joten en osaa sanoa milloin tuo vika on alkanut, mutta ainakin viime viikon se on häirinnyt. Olen myös kokeillut viikon aikana eri johdoilla ja koneilla sekä ilman hubia suoralla yhteydellä huoneistojakamoon, joten en usko vian olevan omissa koneissa. Windows 7:ssa verkkoliitännän kuvakkeen päälle tulee huutomerkki katkenneen yhteyden merkiksi kun vika ilmenee.
Kaksi virheilmoitusta olen tähän mennessä tehnyt. Sama tilanne kuin jannemm:llä vikailmoituksissa: perjantaina ensimmäinen ja sunnuntaina siihen vastaus; sitten uudestaan sunnuntaina ja maanantaina vastaus. Ei sattunut juuri sillä hetkellä olemaan yhteys poikki, niin automaatin ilmeisesti olettaa, että vika on korjattu. Perjantaina puhelinautomaatti sattui arpomaan langanpäähän jonkun ihmisenkin, mutta puhelinkeskustelusta jäi sellainen tuntu, että hän ei ottanut minua vakavasti, kun en ollut ennen puhelua kokeillut yhteyttä ilman reititintä.

Voisitko sonera-asiantuntija tai joku asioista perilläoleva antaa jonkinlaisia väliaikatietoja mitä näiden Vantaa/Espoo -pätkimisten korjaustilanne on?

Siltä varalta että asiaan vaikuttaa mainittakoon, että liittymäni on 24 kk määräaikainen 10/10. Tästä huolimatta sain kaksi kirjettä ja yhden sähköpostin, jossa sanottiin että liittymä olisi nostettu nopeuteen 24/?. speedtest.net antaa nopeudeksi 27/61 Mb/s (download/upload), mikä kuulostaa oudolta. Isommilla tiedostoilla näyttäisi kyllä tuo sopimuksen 10 Mb/s ylittyvän reilusti (en sinänsä valita siitä, mutta en odota sopimuksesta poikkeavaa lisämaksua 🙂 odotan lähinnä että yhteys toimisi luotettavasti).
Olen kokeillut eri tietokoneilla (winxp miniläppäri, iMac G5/MacOS X ja win7 pöytäkone), ja tuolla miniläppärillä suoralla yhteydellä huonejakamosta. iMac on kiinni wlan-reitittimessä ja win7-kone suoralla ethernet-piuhalla (kokeilin myös ilman hubia ja suoralla piuhanvedolla koneesta huonejakamoon). Kaikilla yhdistelmillä esiintyy sama satunnainen yhteyden tippuminen reiluksi minuutiksi ja esim. tiedostosiirtojen katkeaminen. Silloin kun yhteys toimii, data liikkuu mukavan vikkelästi. Mutta esim. Skype-puheluita ei paljoa tämmöisellä yhteydellä tohdi ajatella.

Vaikuttaisi siltä, että jossakin reitin varrella on joku kytkin/reititin/muu laite, joka buuttailee itsekseen. En tiedä miten vaikea moista vikaa on löytää, mutta veikkaisin (=toivoisin), että Soneralla on tällä hetkellä vain tarve kerätä vikailmoituksia, että saavat paikallistettua viallisen laitteen.
law: Lisää laajakaistaliittymän laskusta löytyvä asiakanumero käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin sen perusteella tarkistaa mitä liittymäsi vikailmoitukselle kuuluu. Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 346123456.

Ilmoita tähän ketjuun kun olet asiakas- tai liittymänumerosi lisännyt.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
jannemm: Voit tehdä uuden vikailmoituksen Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella. Lomakkeen viimeisellä sivulla olevaan Lisätiedot-kenttään voit kertoa saman kuin tässä ketjussa eli mitkä ovat vian oireet ja miten olet yhteyttä testannut. Vianrajausautomaatin kanssa liittymän käyttäjän oma tarkempi viankuvaus ei ole mahdollista.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Tapio: Korjasin laajakaistanumeroni profiiliin; nyt sen pitäisi olla oikein. Tänään pätkimiset ovat jatkuneet n. 5-20 kertaa tunnissa ja pitentyneet jonkin verran. Pisin katko, minkä olen huomannut oli tänään klo 17:44-17:49.
law: Laajakaista Extra - liittymäsi nopeusluokka on nostettu automaattisen nopeuden noston yhteydessä arvoon 24/10 Mbit/s. Muutos on tehty 7.7.2010.

Liittymäsi viimeisin vikailmoitus on edelleen kesken. Kirjasin vikailmoitukseen tässä ketjussa kertomasi asiat yhteyden katkomiseen liittyen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Edelleen pätkii, nyt vielä tiuhemmin kuin alussa (useamman kerran tunnissa). Lieneekö ukkosilla osuutta asiaan?
jannemm: Liittymäsi vikailmoitus edelleen käsiteltävänä. Laajakaista Extraan ei ukkonen vaikuta kuten esimerkiksi ADSL-liittymään, mutta vannomaan ei voi mennä etteikö ukkonen voisi häiritä myös Extran toimintaa.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Täälläkin jatkuvaa nimipalvelinongelmaa eli samalla sivustolla jotkin osoitteet jää selvittämättä tai kestää selvittää ikuisuuksia ja joutuu painaan realoadia parhaimmillaan kolme kertaa, että saa kaikki tiedot näkyviin.
Liittymä Sonera Extra päivittynyt 1.7 24/2 vauhdille. Ongelmaa ollut ennen päivitystäkin - viime kesänä tehty vikailmoitus automaatin kautta ja saatu ainoastaan lasku, kun vika on kuulemma as. laitteissa. Vika on samanlainen kaikilla kolmella ADSL-modeemilla jotka omistan (TP-LINK TD-8840, Zyxel P-660HW-D1, Telewell TW-EA510v3 b). Eri Sonera nimipalvelimien (http://www5.sonera.fi/ohjeet/DNS) laittaminen arpomalle koneelle (tai reitittimelle) kiinteästi auttaa hetkeksi, kunnes jumittaa taas. Käytössä kaksi pöytäkonetta Windows 7 Pro 64-bit ja läppäri xp:llä ja SIP puhelin. Nopeus verkosta on ok eikä linja muuten käsittääkseni pätki (vaikka pingit ainakin nopeustesteissä on pidentyneet kyllä). Mites tässä nyt sitten pitäis toimia ?
laitju kirjoitti:
Mites tässä nyt sitten pitäis toimia ?


Tee vikailmoitus kirjallisesti Omien sivujen kautta, jolloin voit kirjoittaa Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeen Lisätiedot-kenttään tarkan vikakuvauksen.

Oleellinen tieto kertomillasi oireilla on tapahtuuko sivujen avautumisen jumittuminen kaikilla sivuilla vai vain jollain tietyillä. Tiedossa ei ole nimipalvelinongelmaa Soneran verkossa.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Nyt tuntuisi netti toimineen paremmin (joskin käyttö on ollut vähemmällä) ja tänään tuli jopa tekstiviesti, että vika olisi korjattu. Hyvä näin! 🙂
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
[quote="laitju":3ijpmych]Mites tässä nyt sitten pitäis toimia ?


Tee vikailmoitus kirjallisesti Omien sivujen kautta, jolloin voit kirjoittaa Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeen Lisätiedot-kenttään tarkan vikakuvauksen.

Oleellinen tieto kertomillasi oireilla on tapahtuuko sivujen avautumisen jumittuminen kaikilla sivuilla vai vain jollain tietyillä. Tiedossa ei ole nimipalvelinongelmaa Soneran verkossa.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu[/quote:3ijpmych]

Päätin nyt tehdä ensin vaihdoksen 24/10 VDSL:een, kun taloyhtiö on siihen siirretty, mutta mitään ilmoitusta ei ole tullut silloin heinäkuussa, kun vaihtui (paitsi että yhteys katkesi). Nyt on modeemi Soneralta tilauksessa ja teen vikailmoituksen, jos ongelmat jatkuu samanlaisina. Kuka muuten päivittää niitä osoitteen perusteella löytyviä saatavuustietoja, kun ne ovat tämän yhtiön kohdalla olleet väärät jo 2 kk, niin voisi jo korjata ne sinne. Viasta: Jos pingillä testaa nimipalvelimia, niin välillä noin joka viidennellä testauskerralla näyttää viivettä (norm. 9-20ms) 100 - 1000ms tai aikakatkaistaan, joten siitäpä se hidastelu varmaan johtuu.
laitju: Johtuuko yhteyden hidastelu Soneran nimipalvelimista vai ei? Sen voi testata määrittämällä verkkosovittimen TCP/IP-asetuksiin kiinteästi jotkut muut kuin Soneran verkon DNS- eli nimipalvelimet.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Käytin namebench:iä ja sain tulokseksi, että Soneran DNS palvelu oletuksena on nopein, mutta miten lienee selitettävissä, että selailu sujuu paremmin opendns palvelimen ollessa käytössä.
208.67.220.220 SYS-208.67.220.220 resolver2.opendns.com3.ams 115.81 -42.9% 52.2 1896.2 0 0
192.89.123.231 Sonera-2 FI ns.inet.fik12 k8 k6 81.45 -18.8% 21.3 2271.9 0 0
Eikä tuossa nyt ole keskinopeudessakaan eroa kuin reilu 30 ms. Enemmän olisin kiinnostunut siitä viiveen pitenemisestä satunnaisesti , koska sitä tapahtuu myös muilla kuin Soneran DNS palvelimella (joskin harvemmin).

Vastaa