Skip to main content

Nopeuden nosto netitse ilman Facebookia

  • December 11, 2014
  • 5 kommenttia
  • 1 katselukerta

Herkullista päivää!

Laittelin vähän kysymystä näistä nopeuden nostoon ja laskutukseen liittyvistä asioista tuolla aiemmin, mutta infoa sain aika nirkosesti, ja sitten vastaaminen minulle lopetettiin tyystin, odottelin kyllä reilusti yli kuukauden päivät, jos oikein muistan. Mutta sitten editoin hieman viestejäni, koska halusinkin tietää hieman eri asioita, ja koko juttu meni vähän sekavaksi, eikä kukaan silti vastannut editoituihiin viesteihinikään.

Niinpä ajattelin laittaa tämän nopeusasiakysymyksen nyt ihan erikseen tänne toivottavasti oikealle foorumialueelle. Joskopa nyt tärppäisi vastauksen kanssa.

Taustaa:

Minullahan oli joskus kesän vielä paistaessa suunnitelmana, että hommaan ensin tämän 'ilmaisen' nettiyhteyden, ja nostan sitten nopeutta, kun budjettini alkaa vääntyä sellaiseen muotoon lähikuukausien aikana, jotta moinen mahdollistuu kätevästi. Siinä välissä piti hoidella hieman ankaria taloudellisia mätkäytyksiä, niin että vasta niistä vapauduttuani nopeuden nosto saattoi ylipäätänsä olla mahdollinen.

Nyt tuo aikakausi rupeaa olemaan pikkuhiljaa käsillä, jolloin rahavuon iloinen soljunta alkaisi jo mahdollistaa nopeuksien porttien suurimittaisen avaamisen!

Tätä juhlallista, kauan odotettua tapahtuman mahdollisuutta kuitenkin estää ja varjostaa epäkätevyyden ja toimimattomuuden pilvi; nopeuden nosto EI ONNISTUKAAN tuolta "Omat Sivut"-valikosta, vaikka siellä sellainen vaihtoehto selvästi killuu.

Minä en Facebookiin kajoa, ja olen sitä mieltä, että nykyaikana pitäisi onnistua netitse kaikki tällaiset asiat - etenkin nettiyhteyksiin liittyvät, yksiselitteiset jutut, kuten nopeuden nosto (muilla ISP:illä se onnistuu hyvinkin kätevästi).

Mutta kas, ainoat mahdollisuudet, joista olen tähän mennessä tietoinen, ovat

- Soittaminen (kivikautista ja aikaan sidottua, hankalaa ja epäkätevää toimintaa, jota en mielelläni tue)
- Facebook (jota en myöskään tue)
- Chatti (jota nettiyhteysasiakkaille ei jostain syystä tarjota, kuten ei ilmaisia SMS-viestejäkään, vaikka
muilla palveluntarjoajilla ainakin jälkimmäinen on itsestäänselvyys)

Että voisiko nopeuden nostaminen onnistua vaikkapa tällä tavalla täällä foorumilla asiasta ilmoittamalla/kyselemällä?

Kysymykseni siis kuuluu: KUINKA voisin nostaa nopeuttani netitse (ilman Facebookia ja chattia)? Haluaisin nostaa sen tuonne noin vähän yli 20 euron (per kk) hintaiseen 100/10-nopeuteen, alkaen niin pian, kuin suinkin mahdollista.

Vaihtoehtoinen kysymys: MILLOIN tuo 'nopeuden nosto'-funktionaalisuus (tärkeä juttu mielestäni) palautuu "Omat Sivut"-osastolle käyttökelpoiseksi ja toimivaksi mahdollisuudeksi?

Bonuskysymys: KAUANKO yleensä nopeuden nostamisessa kestää?

Arvostaisin suhteellisen pikaisia ja informatiivisia vastauksia. Kiitän jo etukäteen.

Kiitoksia joka tapauksessa kysymysteni lukemisesta, ja toivon, ettei tästä ollut liikaa vaivaa.

Hauskat ja mieltäylentävät päivät joka tapauksessa!

Ystävällisesti ja kunnioituksella,

sekä without prejudice or ill will,

- Inquirer
Tällä hetkellä ilmaisuudella matelija

5 kommenttia

  • October 23, 2013
Hei Inquirer

Laajakaistasi nopeudennosto tulisi onnistua Sonera Tunnuksilla omien sivujen kautta. Täältä palstan kautta auttaisin sinua mielelläni mutta en voi varmistaa henkilötunnustasi näin julkisesti :) Jos nopeudennosto ei jostain syystä onnistu Sonera Tunnuksilla (Liittymän kohdalta --> hallitse --> nopeudennosto) niin voit jättää sitä kautta meille myös palvelupyynnön millä asia saadaan hoidettua eteenpäin!

  • October 23, 2013
Antti- kirjoitti:
Hei Inquirer

Laajakaistasi nopeudennosto tulisi onnistua Sonera Tunnuksilla omien sivujen kautta.


Terve vaan!

Mukavaa, että Vastasitte.

Niin kai sen pitäisi onnistua, mutta ongelma on se, että nimenomaan SONERAtunnuksilla ei siellä edes ole missään moista vaihtoehtoa, mutta jos kirjautuu LAAJAKAISTAtunnuksilla (miksi näitä tunnuksia on niin monta, eikö yksi riittäisi?), niin se vaihtoehto on siellä, mutta sitä klikkaamalla päätyy vain sinne tavalliseen "lihaweb/main.do"-sivustoon, josta ei voi mitään nopeuksia nostella.

Kokeilin eri koneilla ja eri versioilla firefoxista - pitäisikö vielä kokeilla jollain toisella selaimella..?


Täältä palstan kautta auttaisin sinua mielelläni mutta en voi varmistaa henkilötunnustasi näin julkisesti


Mihin Te sitä tarvitsette, kun täällä keskusteleminen vaatii kuitenkin Soneratunnusten käyttöä, joka vaatii taas pankin kautta kirjautumista, joka taas ei onnistuisi ilman niitä?

Eihän tämä siis kovin julkista sinänsä ole, kun tänne ei pääse kuka tahansa kirjoittelemaan.

Ja muutenkin, miksi ihmeessä kukaan haluaisi nostaa jonkun TOISEN ihmisen nopeutta - pilailumielessäkö? Toisekseen, kuka näkisi moista vaivaa, ja miten hemmetisti sitä vaivaa pitäisi nähdä voidakseen feikata kaikenmaailman järjestelyt, joita Sonera vaatii, että kukaan pääsee edes tänne keskustelemaan asti - onko tällaista tapahtunut paljonkin, vai miksi tuota henkilön tunnusta halutaan tällaisessa asiassa?

Sehän on selvää, että minä olen minä, ja minä haluan sitä nopeuden nostoa, niin ei siihen mitään henkilöitä tai tunnuksia tarvita.


Jos nopeudennosto ei jostain syystä onnistu Sonera Tunnuksilla (Liittymän kohdalta --> hallitse --> nopeudennosto) niin voit jättää sitä kautta meille myös palvelupyynnön millä asia saadaan hoidettua eteenpäin!


No ensinnäkin siellä on pari eri "hallitsemis"vaihtoehtoa;

1) Sähköposteille erikseen sana "Hallitse", jota voi klikata, ja josta vain päätyy siihen tavanomaiseen sivuun, josta ei voi nopeutta nostaa

2) "Lisäpalvelut"-kohdan alapuolella "Liittymänhallinta", josta pääsee tuohon ihan samaan sivuun, josta ei voi nopeutta nostaa.

Että mitäköhän "hallitse"-nappulaa mahdoitte tarkoittaa, ja mitä tarkoitatte sanoessanne "Liittymän kohdalta"? Kun ei siellä ole pelkkää "liittymää", mutta on siellä kylläkin "Laajakaistaliittymä", josta ei pääse yhtään mihinkään sen kummoisempaan.

Soneratunnuksilla ei nähdäkseni edes OLE mitään "nopeuden nosto"-vaihtoehtoa. Sain kyllä lisättyä itselleni lisäsähköpostilaatikon sitä kautta, mutta nopeuden noston suhteen en ole ollut yhtä onnekas.

Täällä keskustelupalstallahan on jossain threadissa myönnettykin, että se funktionaalisuus on rikki, eikä siis toimi, eikä nopeutta voi siis itse nostaa Omien Sivujen kautta yhtään mitenkään - mutta ilmeisesti se on ollut rikki jo melko kauan aikaa. Onko se siis kuitenkin korjattu, mutta se ei vain jostain syystä meikäläisellä toimi?

Mahtaako tuo palvelupyyntö muuten maksaa jotain ylimääräistä, vai onko se ilmaista toimintaa?

Kiitosta joka tapauksessa vastauksesta, mutta kuten viimeksikin, se jätti aika paljon enemmän kysymysmerkkejä kuin tarjosi varsinaisia vastauksia - vaikka tuo palvelupyyntöidea on kyllä ehkä hyvä, että kiitos siitä!

Ystävällisesti ja without prejudice, ill will or frivolity,

- Inquirer

p.s. Miksi nosto ei onnistu pelkän asiakasnumeron jne. perusteella, joka pitäisi profiilissani komeasti paistaa? Miksi ihmeessä siihen vaadittaisiin henkilön tunnuksia? Eikö ihminen voi nostaa nopeutta, vaan vain 'henkilöt'?

p.p.s. Lisäksi, en näin pikaisella silmäyksellä huomannut mitään "palvelupyyntö"-kohtaa, mutta kosolti "Jätä vikailmoitus"-linkkejä - eli onko kyseessä kenties sama asia? Kyseessähän ei ole varsinainen vika, paitsi omien sivujen toimivuudessa - vaan ennemminkin aikomus nostaa nopeutta.

  • October 24, 2013
Hei Inquirer

Inquirer kirjoitti:
nimenomaan SONERAtunnuksilla ei siellä edes ole missään moista vaihtoehtoa

Nimenomaan näillä tunnuksilla se vaihtoehto siellä tulisi olla koska maksullisia lisäpalveluita voi tilata ainoastaan Sonera Tunnuksilla. Nyt tämän vaihtoehdon sinulta puuttuessa (syynä voi olla vika tai omat sivut ei tunnista sinun osoitteeseesi olevia saatavuuksia tai tarjouksia) kannattaa tosiaan se palvelupyyntö asiakaspalveluun jättää.

Palvelupyynnön osalta huomasin kuitenkin että tilaus tyssää kahteen vaihtoehtoon. Joko soitat asiakaspalveluun tai varaat soittoajan (joita on rajoitetusti). Nopeudennosto ei kuitenkaan sinulle onnistu tämän vikatilanteen takia, joten jätä asiasta vikailmoitus.

Valitse vikailmoituksesta liittymätyyppisi ja täytä tarvittavat tiedot, vian tyypiksi voit valita vaikka yhteys hidastelee :). Vastaa laitetestauksiin myönteisesti jotta pääset lomakkeella eteenpäin. Jätä lisätieto kentään kommentti asiasta, että ilmoituksesi koskee nopeudennostoa kaistassasi ja ilmoitus on tehty tätä kautta, koska omien sivujen nopeudennosto ei toimi. Turhasta asentajakäynnistä on tässä tapauksessa turha huolestua koska sitä ei tämän perusteella tule.

  • October 24, 2013
Ja vielä vastaukset muihin kysymyksiin :)

Inquirer kirjoitti:
Mihin Te sitä tarvitsette, kun täällä keskusteleminen vaatii kuitenkin Soneratunnusten käyttöä, joka vaatii taas pankin kautta kirjautumista, joka taas ei onnistuisi ilman niitä?

Eihän tämä siis kovin julkista sinänsä ole, kun tänne ei pääse kuka tahansa kirjoittelemaan.


Foorumille voi luoda myös omat käyttäjätunnukset ilman Tupas-tunnistusta. Sen vuoksi ei voida varmistua käyttäjästä tunnuksen perusteella. Nopeudennostoihin ja tarjouksiin liittyy usein myös 24kk määräaikaisuus ja kauppatilanteissa meidän täytyy pystyä varmistamaan henkilöllisyytesi.

Inquirer kirjoitti:
Ja muutenkin, miksi ihmeessä kukaan haluaisi nostaa jonkun TOISEN ihmisen nopeutta - pilailumielessäkö?

Kyllä, tällaisia yrityksiä ikävä kyllä tapahtuu. Toinen henkilö voisi kiusallaan nostaa / tilata toiselle ihmiselle palveluita ilman lupaa --> laskun määrä kasvaa ja sitten liittymän omistaja joutuu asian selvittelemään.

Inquirer kirjoitti:
No ensinnäkin siellä on pari eri "hallitsemis"vaihtoehtoa;

1) Sähköposteille erikseen sana "Hallitse", jota voi klikata, ja josta vain päätyy siihen tavanomaiseen sivuun, josta ei voi nopeutta nostaa
2) "Lisäpalvelut"-kohdan alapuolella "Liittymänhallinta", josta pääsee tuohon ihan samaan sivuun, josta ei voi nopeutta nostaa.


Sonera tunnuksilla kirjautuessa voit valita joko "liittymänhallinta" jolloin pääset hallitsemaan kaikkia liittymiäsi tai valitsemalla laajakaistaliittymäsi kohdalta "hallitse" joka vie kyseisen tuotteen hallintaan. Valitse "hallitse" aina sen kyseisen tuotteen kohdalta jolle haluat muutoksia tehdä. Liittymähallinnasta näet kaikki omat tuotteesi kerralla.

Inquirer kirjoitti:
Mahtaako tuo palvelupyyntö muuten maksaa jotain ylimääräistä, vai onko se ilmaista toimintaa?

Palvelupyyntö on täysin veloitukseton palvelu.

Inquirer kirjoitti:
p.p.s. Lisäksi, en näin pikaisella silmäyksellä huomannut mitään "palvelupyyntö"-kohtaa, mutta kosolti "Jätä vikailmoitus"-linkkejä - eli onko kyseessä kenties sama asia? Kyseessähän ei ole varsinainen vika, paitsi omien sivujen toimivuudessa - vaan ennemminkin aikomus nostaa nopeutta.

Kun kirjaudut sisälle omille sivuille, valitse sivun oikeasta ylälaidasta kohta "Apua ongelmiin" ja valitse sieltä "jätä viesti asiakaspalveluun" kun haluat jättää ilmoituksen koskien jotain muuta asiaa kuin vikatilannetta. Tässä tapauksessa kuitenkin neuvoin yllä vaihtoehtoisen reitin ilmoituksen tekoon, koska normaali nopeudennosto toiminto ei sinun tapauksessa toimi.

  • October 24, 2013
Kiitoksia vain nopeasta ja seikkaperäisestä vastauksesta, vaikka Sekoitittekin 'henkilön' ja 'ihmisen' iloisesti keskenään (nämähän ovat täysin eri asioita, ja ero on merkityksellinen). En kuitenkaan viitsi siihen paneutua enempää, tai antaa moitteita, koska eipä se asia ole nykyisin kovinkaan selvä suurimmalle osalle väestöäkään. "Henkilön" tunnus ja ihmisen tuntomerkit ovat siis täten myös kaksi täysin eri asiaa eri maailmoista.

(Vinkkinä: "henkilö" on keinotekoinen asia, "ihminen" taas luonnollinen)

Tuossa on nyt hieman pureksittavaa, joten kiitän vielä kerran tiedoista, ja pohtinen tätä asiaa ja sitä, että mitä olisi parasta tehdä, ja voipa olla, että jään odottamaan, kunnes se nopeuden nostelu toimii "Omat Sivut"-kohdasta, koska näyttää menevän muuten vähän vaikeaksi. (En moninaisistakaan syistä mielelläni sotkisi "henkilöä" tähän yhtään enempää, kuin on täysin välttämätöntä.)

Kyllähän minullekin on joku pilailija tilannut esimerkiksi pizzaa, ja on ollut aika ikävää käännyttää hyväuskoinen pizzakuski ovelta, niin että on kai niitä kummallisia heittiöitä vähän joka lähtöön. Mutta kyllähän luulisi näitä asioita voivan toteuttaa jollain tavalla joustavasti muutenkin, kuten esimerkiksi vaikka todistamalla aikeensa maksamalla jonkin könttäsumman etukäteen, tai 'tunnistautua' vaikkapa osoitteen perusteella tai jotain muuta sellaista.

Joka tapauksessa, Annoitte paljon arvokasta tietoa, ja selvästi Käytitte paljon aikaa ja vaivaa vastaukseen, ja haluan vain todeta, että arvostan tätä kaikkea suuresti!

Nopeuden nostoa ei tosiaan ollut edes maksullisten lisäpalvelujen joukossa - eipä silti, että se olisi ollut loogistakaan, sikäli, että ei kai se -nosto- itsessään mitään maksa, vaan se nopeampi yhteys itse..

Hauskat syksyt joka tapauksessa, jään pohtimaan vaihtoehtojani toistaiseksi!

Ystävällisesti ja kunnioittaen,

sekä without prejudice, ill will or frivolity,

- Inquirer

p.s. Suurenmoiset ja iloisuudella säväytetyt kiitokset vielä kertaalleen!