Skip to main content
Yhteys on 8m/1m ja nopeustestissä nopeus oli 0.3mb/s. Mistäs tämä johtuu ?
ADSL-modeemisi on verkossa vaatimattomilla nopeuksilla, jotka ovat lähellä 256/512 kbit/s nopeuksia. Liittymäsi nopeusluokka verkossa on kuitenkin oikein eli 8/1 Mbit/s. Tämän hetkisellä ADSL-yhteydellä tulevan datan kaista on vain noin 1/28 sen teoreettisesta maksimista. Jokin asia heikentää ADSL-yhteyttä huomattavasti.

Kun ongelma on ADSL-modeemin ja -keskittimen välisessä yhteydessä, olisi seuraavista toimenpiteistä huomattava apu vian syyn rajaamiseen:

1. Jos ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.

2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virhetä liikenteeseen.

3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.

4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.

5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen.

Kun syy hidasteluun tai katkomiseen on ADSL-yhteydessä ovat kotikonstit testattu yllä olevan listan läpi käynnin jälkeen. Ellei vikaa löytynyt, on Soneran vuoro etsiä vikaa verkon puolelta eli liittymästä pitäisi tehdä vikailmoitus joko soittamalla 0206 90101 (mpm/pvm) tai Laajakaistan vikailmoituslomakkeella.

Vastaa