Nopeus on etenkin tässä noin viimeisen kuukauden aikana laahannut pahasti perässä. Laskussa lukee 24/2M, mutta nopeus tavallisesti äskeisen Speedtestin mukaista, paikalliselle Turun serverille 23ms pingillä 16.88/1.07M. Downi siis on 70% luvatusta, uppi 53%. Alaspäin pyöristettyinä kumpikin.
Motukkana toimii A-Linkin RR24AP joka tällä hetkellä näyttää upstreamiksi 1271 kbps, downstreamiksi 25156. Asetukseksi on rajattu ADSL2+ AnnexM.
Motukka ja kone on käynnistetty uudelleen sun muut roinat mitä ekana kysyisi, eivät luonnollisesti auttaneet.
Sivu 1 / 1
Tällä hetkellä ADSL-modeemisi ei ole muodostanut lähtevän datan kaistaa täydellä kaistanleveydellä. Nopeus jää maksimissaan 1,3 Mbit/s tasolle. Onko Annex M varmasti käytössä?
Tulevan datan kaista on ADSL-modeemin ja -keskittimen välillä kokonaan käytössä eli sen puolesta yli 20 Mbit/s tulos pitäisi olla mahdollinen.
Liittymäsi nopeusluokka on verkossa oikein eli 24/2M.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Tulevan datan kaista on ADSL-modeemin ja -keskittimen välillä kokonaan käytössä eli sen puolesta yli 20 Mbit/s tulos pitäisi olla mahdollinen.
Liittymäsi nopeusluokka on verkossa oikein eli 24/2M.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kyllä se aikasta varmasti on käytössä.
Tällä hetkellä Speedtest näyttää 13.4/1.08M. Motukka väittää edelleen upstreamiksi 1271 kbps.
Tällä hetkellä Speedtest näyttää 13.4/1.08M. Motukka väittää edelleen upstreamiksi 1271 kbps.
ADSL-modeemisi ottaa yhteyden talon ADSL-keskittimeen. Vajaaksi jäävä upstream-kaistan kättely kertoo että jokin asia modeemin ja keskittimen välillä estää täysien nopeuksien muodostumisen. Vika jää siis lähelle, oli sitten kyse mistä tahansa.
Mahdolliset aiheuttajat vajaaksi jääväille nopeuksille:
- ADSL-modeemi
- Kaapeli modeemin ja puhelinpistokkeen välissä
- Puhelinkaapelointi ja sen mahdollisen haaroitukset talon sisällä
- Soneran ADSL-keskitin ja liittymän kytkentä siihen
Kaksi ensimmäistä asiaa ja osittain myös kolmas on sinun mahdollista testata. Jos asunnossa on useampi puhelinpistoke, yhteys toimii todennäköisesti parhaiten pääpistokkeesta eli siitä johon jakamon nousupari tulee suoraan.
ADSL-keskittimen osuus jää Soneran tutkittavaksi, mutta ennen vikailmoituksen tekemistä suosittelen testaamaan yhteyttä toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Mahdolliset aiheuttajat vajaaksi jääväille nopeuksille:
- ADSL-modeemi
- Kaapeli modeemin ja puhelinpistokkeen välissä
- Puhelinkaapelointi ja sen mahdollisen haaroitukset talon sisällä
- Soneran ADSL-keskitin ja liittymän kytkentä siihen
Kaksi ensimmäistä asiaa ja osittain myös kolmas on sinun mahdollista testata. Jos asunnossa on useampi puhelinpistoke, yhteys toimii todennäköisesti parhaiten pääpistokkeesta eli siitä johon jakamon nousupari tulee suoraan.
ADSL-keskittimen osuus jää Soneran tutkittavaksi, mutta ennen vikailmoituksen tekemistä suosittelen testaamaan yhteyttä toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.