Skip to main content
Hei!
Kesäkuun alussa liittymäni vaihtui 100/10 VDSL2 liittymäksi, eli kuitu tulee taloyhtiön jakamoon ja sieltä kuparia pitkin huoneistoon. Yhteys toimi hyvin aina lokakuulle asti, jolloin yhteys alkoi katkeilemaan. Alussa Soneran nopeusmittarilla suoritetuissa mittauksissa nopeudet olivat parhaimmillaan 95/11 ja viive 32ms. Kun lokakuussa yhteys alkoi katkeilemaan ja palasi vasta kun modeemista käytti virrat poissa, nopeudet olivat enää 48 - 55/11 ja viive 35ms. Resetoin modeemin, mutta se ei muuttanut tilannetta. Kun käytin DSL pirtokkeesta johdon irti ja kytkin hetken kuluttua takaisin, niin nopeusmittari näytti lukemia 84/11, mutta hetken kuluttua yhteys katkesi. Modeemin ZyXEL P-870HN-51b kättelynopeudet ovat 12789/61289 Mbps silloin kun latausnopeudet ovat n. 50 Mbit/s ja 12789/93111 Mbps kun latausnopeus on n. 85 Mbit/s. Lähtevä nopeus on aina ollut yli 11 Mbit/s. Mikään ei ole muuttunut laitteissani eikä kaapeleissani. Onkohan modeemissa vikaa vai linjoissa vai onko joku virheenkorjaus Soneralla käytössä. Sieltäpäin sen varmaan näkee.

Etukäteen kiitäen.

Nimimerkki Penasol
Hei rapent+47,

löytyykö asunnostasi useampia puhelinpistokkeita? Oletko kokeillut toimivuutta näistä kaikista? Yleensä yksi pistokkeista on se, mihin yhteys tulee suorinta tietä talojakamolta ja tästä pistokkeesta on yhteys jaettu asunnon sisällä eri pistokkeisiin. Et itse välttämättä pysty päättelemään mikä pistokkeista on tämä suorin pistoke, mutta usein se on eteisessä. Tässä pistokkeessa haaroitetun sisäverkon häiriöt ovat yleensä kaikkein pienimmät ja toimivuus parhain.

Otithan käyttöön myös tämän modeemin paketin mukana tulleen puhelinjohdon ja puhelinpistokkeen?
Olet ilmeisesti aika paljon toimenpiteitä jo tehnyt, mutta voisit vielä vilkaista sivuiltamme ohjeet pätkimisen varalle. Ne on tehty ADSL-liittymälle, mutta pätevät myös VDSL2:een.

Zyxelin sivuilla on mahdollisuus ladata uudempi firmware modeemiisi, jos oman modeemisi versio sattuisi olemaan vanhempi. Tämän löydät http://www.Zyxel.com/fi ja TUKI kohdan alta valitset Downloads. Tämän jälkeen vasemmalla olevaan hakukenttään haet listalta modeemin mallin ja Materiaalin tyyppi -kohtaan Firmware.

Voit myös koittaa, jos modeemin asettaminen siltaavaan tai reitittävään tilaan tuo tilanteeseen jotain muutosta. Modeemin hallinnassa on myös kohta DHCP Lease Time. DHCP Lease Time merkitsee aikaa, minkä välein laitteesi uusii ip-osoitteen, jonka se tarvitsee internet-liikennöintiä varten. Tätä ei kannata asettaa yli kuuteen tuntiin sillä meidän verkossa ip-osoite uusiutuu automaattisesti ilman katkosta kuuden tunnin välein.

Jos näistä ei löydy apuja, niin ota ihmeessä yhteyttä Vikapalveluumme 020 690101 (mpm/pvm) ma-pe 8-20 ja lauantaisin 9-16:30. Kirjaamme silloin yhdessä sinun kanssasi asiasta vikailmoituksen ja verkonhallintamme pääsee tarkastelemaan, että kaikki on varmasti kunnossa verkon puolelta.
Moi pitkästä aikaa!

Yhteyteni on toiminut hyvin, mutta kun katselee noita toisten nopeuslukuja, niin miksiköhän tämä minun yhteyteni on vain 50-65/6,50, ping 37-40ms. Modeemina on nyt Thomson TG789vn ja koti tv-palvelu. Minulla on siis 100/10 nopeus tilattuna, eli kuitu tulee jakamoon ja sieltä kuparilla huoneistoon. Alussa tämäkin yhteys toimi lähes täydellä nopeudella. Pääsisinkö nauttimaan paremmasta nopeudesta vai onko tyytyminen tähän? Niin ja mahdollisesta vastauksesta voi jättää höpötykset toisista pistorasioista ja kaapeleiden pituuksista pois, ne kun ei ole muuttuneet mitenkään lähtötilanteesta, jolloin nopeudet olivat kohdallaan.
Moi rapent+47!
Mukava kuulla, että yhteys on toiminut hyvin 🙂 Olitte jättäneet vikailmoituksen keväällä 2013. Viankorjauksen yhteydessä on virheilyn vähentämiseksi sisään tuleva nopeus on rajattu 70M.
Katsoin liittymääsi ja modeemille asti tulee juuri se 70M ja ulospäin 7M. Tällä nopeudella sekä internetin että viihdepalvelun sulava käyttö tulisi toimia ongelmitta.

Vastaa