Skip to main content
Elikkä olen soitellut näihin tosi hienoihin vikapalveluihin jossa joku ihme robotti vastailee ja neuvoo. Kännykkään tulee viestejä, ettei liittymässä ole mitään vikaa. Liittymä on ollut minulla pari vuotta 24 megasena jolla sen olen tilannutkin. Rupesin ihmettelemään pari kuukautta sitten kun liittymäni hidatui huomattavasti ja nyt kaverini tietokone liikkeestä kävi tarkistamassa liittymäni. Liittymä on vaihtunut 8megaseksi itsestään? Laskussa kyllä lukee 24mb, mutta nopeus on vain tuo 8mb. Kun testaan soneran sivuilla nettini nopeutta se ilmottaa 6.5mbits. Tuosta vikatilaus palvelusta on kyllä menny niin iso herne nenään. Onko ainoa oikea tyyli, että kuluttajasuojaviranomaisten kautta lähetään asiaa ratkomaan. Missään ei saa suoraan puhua oikean henkilön kanssa asiasta. Aika naurettavaa touhua...
Tarkistin tekemäsi vikailmoituksen ja näyttää siltä, että modeemi kättelee linjan yli 20M nopeudella. Vikaa Soneran verkosta ei löytynyt. Ongelma on todennäköisesti joko tietokoneella tai modeemissa. Modeemin osuuden saat parhaiten testattua siten, että kokeilet liittymässäsi esim. tuttavan ADSL-modeemia. Testauksen aikana on myös tärkeää, että modeemi on kytketty verkkokaapelilla suoraan tietokoneeseen, eikä esim. WLANin kautta.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Vaihdoin moodeemin toiseen ja nopeus pysyi samana, vaikka kytkinkin laitteen verkkokaapelilla suoraan koneeseen. Kokeilin myös toisella koneella, mutta ei mitään eroa. ADSL- modeemini sanoo, että
Lähetysnopeus 832 kbps
Vastaanottonopeus 8064 kbps
SNR (Lähetysnopeus) 9.0 db
SNR (Vastaanottonopeus) 10.5 db
Vaimennus (Lähetysnopeus) 9.0 db
Vaimennus (Vastaanottonopeus) 13.5 db

Missä on vika??? Modeemi on noin kuukauden vanha ja tietokoneliikkeessä testattu. Sieltä liikkeestä laittoivat kaikki oikeat asetukset modemiin ja siellä toimi 24megasena. Tuskin kaikki modeemini ja tietokoneeni voivat olla viallisia? Tarkistin modeemin asetuksetkin ja kaikki ovat kunnossa. Onko lisää hyviä neuvoja? Muutakun palvelun tarjoajan vaihto
Liittymäsi näyttää olevan verkon puolella konfiguroitu oikein. Sinun kannattaa kuitenkin ottaa yhteyttä vikapalveluumme kun olet kotona, jotta voimme tarkistaa että kaikki on kunnossa. Mahdollista on, että keskuksella tai talojakamossa on jokin kytkentä ristissä.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Olen jo kerran soittanut vikapalveluunne ja siellä saa puhua jollekkin automaatille joka tekee vikailmoituksen. Seuraavana päivänä tulee vain teksti viesti,että liittymässäsi ei ole mitään vikaa. No ei olisi ensimmäinen kerta kun täällä olisi menny kytkennät vääriin paikkoihin. Kun tilasin liittymän täällä kävi 3 kertaa kaverit kytkemässä ennen kun netti tuli minun talooni. Olisiko teillä mahdollisesti vikapalvelujosta olisi hyötyä, elikkä missä saisi keskustella ihimisen kanssa?
Voit jättää liittymästäsi vaihtoehtoisesti vikailmoituksen myös Omien Sivujen vikailmoituslomakkeen välityksellä. Vikailmoituslomakkeella tehty vikailmoitus menee suoraan vikapalvelun asiakasneuvojien käsittelyyn.

Lomakkeen lisätiedot -kenttään kannattaa kirjoittaa lisätiedoksi, että asiaa oli jo aiemmin tutkittu vikailmoituksella, mutta ongelma on yhä jatkunut, vaikka olet testannut yhteyttä toisella modeemilla.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
En ole saanut omien sivujen tunnuksia ikinä käsiini joten se ei oikeen onnistu. Teidän sivuilla sanotaan, että saat omien sivujen tunnukset puhelimeen vaivaisella 7.90€ maksusta. Mutta en näe mitään käyttöä noille omille sivuille. Pitäähän teillä olla jokin muukin tapa ottaa yhteyttä huoltoon.
No nyt alkaa olemaan aikaraja täynnä. Huomenna soitan kuluttajasuoja neuvontaan ja kysyn miten asiaa aletaan selvittämään.
Täällä on täysin sama ongelma. Modeemin tila näyttää tältä:

Toiminnallinen tila ADSL2+
Lähetysnopeus 807 kbps
Vastaanottonopeus 7857 kbps

Ollut jo muutaman päivän.
Nonnii ei muutaku soittamaa vikapalveluun josta tulee viesti seuraavana päivänä, ettei liittymässäsi ole mitään vikaa. Sen jälkeen sinun laitteesi ovat viallisia. Vika ei voi olla sonerassa. Ei muuta kuin kuluttajasuojaviranomasiin yhteyttä.
Kuten Sami mainitsi aiemmassa viestissään, kannattaa liittymästä tehdä uusi vikailmoitus jos vika ei korjaantunut edellisen vikailmoituksen yhteydessä. Verkon puolelta näyttää siltä, että yhteys toimii n. 20M nopeudella mutta jos modeemi on testattu ja yhteysnopeus on noin alhainen, voi olla mahdollista, että vika on kuitenkin verkossa. Vikailmoitus on ainoa keino selvittää asia.

Omien Sivujen tunnukset saa tilattua veloituksetta tekstiviestitse jos olet lisännyt tietoihisi matkapuhelinnumerosi.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
itselläni täysin sama ongelma, eikä laitteissa ole varmasti mitään vikaa :|
Kugelschreiber: tällä hetkellä ADSL-modeemisi ja -keskittimen välinen yhteys näyttää hyvältä. Nopeudet ovat hyvin lähellä maksimia. Jotain vikaa yhteydessä oli, mutta nyt se jättämäsi vikailmoituksen jälkeen korjattu.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Pohjois-savon ongelmien jälkeen itselläni myös tuo nopeus tippunut. Riippumatta vuorokauden ajasta nopeus on lähinnä 8megasen tasoa. Teidän sivujen nettinopeus mittarilla myös näyttää latausnopeudeksi 6,5-6,8mbit (pientä vaihtelua) mutta ei lähelläkään 24megaisen tasoa.
Ladattaessa kotimaiselta palvelimelta (linkki teidän ohjeissa) nopeus nousee maksimissaan lähelle 800kt/s, eli yhteyden nopeus on muuttunut 8megaiseksi. Saman nopeuden saan myös muilta palvelimilta. Jätetty vikailmoitus, vaikka hitusen pelottikin puhelimessa mainittu 99euron uhkamaksu.

Ohessa illan nopeus mittareilla näytettynä, ja kyllä, nopeudet olivat ihan eri luokkaa reilu viikko sitten ennenkuin Pohjois-savon ongelmat alkoivat
http://www.speedtest.net/result/797250850.png
tunari: Näyttää siltä, että modeemisi rajaa tällä hetkellä linjan tuohon 8M/1M nopeuteen. Jos olet viime päivinä resetoinut modeemisi, on mahdollista että siitä on tipahtanut adsl2+ -modulaatio pois päältä. Tämä asia kannattaa tarkistaa modeemin asetuksista.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Täysin sama ongelma itsellä! Ehdin tuosta kirjottaakkin jo Tekniset ongelmatilanteet-puolellekin. Eli täysin itsestään tippui liittymäni nopeus 24m->8m. Ennen kätteli modeemi sujuvasti 14-16m nopeudella ja nyt aina 7-8 megaisena. Kolmella modeemilla testattu, vika EI ole laitteissa!
cealdyn: Jos yhteyden nopeus jää kolmella eri modeemilla (ja ainakin parilla ADSL-kaapelilla ilman jatkojohtoa) testattuna 7-8 megan tasolle ja kyseessä 24/1M - nopeusluokan ADSL-liittymä, kannattaa liittymästä tehdä vikailmotus esimerkiksi käyttämällä Omien sivujen Laajakaistan vikailmoitus - lomaketta.

ADSL-liittymäsi nopeusluokka on verkossa edelleen 24/1M eli siihen ei ole tehty muutosta. Jos syy hidasteluun jää verkon puolelle, on kyseessä todennäköisesti puhelinverkon kaapeloinnin puolelle jäävä ongelma.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa