Skip to main content
Hei olen vanha asiakkaanne ja olisi pieni nopeuskysymys. Aloitin modeemilla (56k) ja sain isdnlinjan kun se tuli tarjolle. Nämä toimivat moitteettomasti ja oikeilla nopeuksillaan. Seuraavaksi adsl ja aloitin varovasti 512k/512k joka toimi luvatulla nopeudella. Tämän jälkeen hankin 8M/1M liittymän joka toimi noin 60% nopeudella eli sopimuksen rajoissa juuri ja juuri. Tämän jälkeen 2M/512k joka toimi luvatulla nopeudella.

Hankin viime kuussa langattoman laajakaistan soneralta joka myytiin minulle 1M nopeutena. Tämä uusi @450 laajakaista olikin sopimuksen tullessa postista muuttunut 1M/512k muotoon, tästä sitten suuntaavalla nopeusantennilla näköyhteydellä todellisuudessa 0.15M/0.25M. Tämän jälkeen soneran kanssa sovimme että palaamme vanhaan ADSL liittymään ja se kytkettiin 14.4.2010. Nyt nopeus on 1M/512k jota en ole missään vaiheessa tilannut, liittymänopeutta en pysty omilta sivuilta nostamaan. ADSL liittymän hinta on noussut 43%. Ajalta jolloin minulla oli vain langaton laajakaista minulta on veloitettu ADSL linjasta.

Haluaisin tietää mikä nopeusluokka osoitteessani on mahdollinen (24M/2M?) ja miksi minulla on maksullinen asiakaspalvelu puhelinyhtiöön jonka omassa verkossa asioin omalla soneran liittymällä. Ja kuka on omin oikeuksin vaihtanut liittymäni nopeutta aiheuttaen minulle syvää masennusta ja mielipahaa.
Osoitteeseesi voidaan toimittaa nykyisellään ainoastaan 1M/512k adsl-liittymä. Tämän takia adsl-liittymä on palautettu tähän nopeusluokkaan. Uusmyyntiä alueella ei tehdä adsl-liittymille johtuen siitä, että alueen kupariverkkoa ollaan poistamassa, tarkemmasta aikataulusta tosin ei tällä hetkellä ole tietoa. Tässä tapauksessa adsl-liittymä on poikkeuksellisesti palautettu, koska langaton laajakaista ei ole lähtenyt toimimaan.

Asiakaspalvelunumeromme ovat maksullisia kaikille asiakkaille. 020-alkuisten numeroiden veloitus on mpm/pvm minuutilta, eli normaali puheluveloitus, jonka minuuttihinta riippuu käytettävästä liittymästä ja operaattorista.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Minulle ei ole ilmoitettu että osoitteeseeni saisi vain !/512k liittymää, koska siellä minulla on 2M/512k liittymä jota sonera ei ole osannut laittaa takaisin. Eikö yhteyden nopeuden laskemisesta pitäisi ilmoittaa asiakkaalle. Minkä hintainen tämä nykyinen liittymä sitten on koska sitäkään ei ole minulle ilmoitettu?

Milloin ja kuka on päättänyt alueeni ja minun siirtymisestäni kakkosluokan asiakkaaksi?
Alueelle ei tehdä uusmyyntiä ollenkaan. Näissä poikkeustapauksissa, joissa adsl-liittymä on jouduttu palauttamaan koska langaton laajakaista ei ole toiminut, on kuitenkin näin tehty. Koska alueelle ei ole olemassa virallista hinnasta tai eri nopeusluokkia, ainoa nopeusluokka, jota olemme voineet sinulle tarjota, on 1M, joksi adsl-liittymä on palautettu. Liittymän kuukausimaksu on 49,90€.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
49,90e 1M/512k, maksan saman hinnan 24M/1M 40 kilometrin päässä. Mitä suosittelisit halvemmaksi internetyhteydeksi osoitteeseeni?

Ja voisitteko sanoa milloin tämä muutos että uusmyyntiä ei tehdä tuli? Miksi tätä ei mainittu kun minulle myytiin langaton laajakaista? Kuka on vastuussa?
Käytössäsi oleva liittymätyyppi, Sonera Laajakaista ADSL 1M, on edullisin Sonera Laajakaista -liittymä, joka osoitteesi on mahdollinen tällä hetkellä toimittaa kauttamme. Yksi vaihtoehto on Sonera Liikkuva Laajakaista, mutta matkapuhelin kuuluvuuskartan tietojen mukaan tämä liittymä ei voi toimia osoitteessasi 3G-nopeuksilla, joten tätä vaihtoehtoa ei voi suositella.

Aivan tarkkaa ajankohtaa ADSL -liittymien uusmyynnin päättymiseen alueellasi en osaa sanoa, mutta uusmyynnin pättyminen on tullut voimaan todennäköisesti vuoden 2009 aikana.

Kun liittymä vaihdetaan pois ADSL-liittymästä alueella joilla ADSL-liittymiä ei enää uusmyydä, myyjän olisi hyvä mainita asiakkaalle, että ADSL-liittymää ei ole mahdollista enää myöhemmin tilata uudelleen kauttamme kyseiseen osoitteeseen. Kuulostaa siltä, että tässä tapauksessa myyjä ei ollut huomioinut tätä asiaa. Tässä tapauksessa, ADSL-liittymä oli kuitenkin poikkeuksellisesti avattu osoitteessasi uudelleen mahdollisella nopeusluokalla 1M.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa