Skip to main content

Nopeustestien mukaan lähetysnopeus liian pieni?

  • December 11, 2014
  • 3 kommenttia
  • 64 katselukertaa

Minulla on Laajakaista Extra 10M/2M. Nopeustestien mukaan nopeus muodostuu 10M/0,96M. Lähetysnopeus on ollut koko liittymän ajan alhainen. Verkkokortin asetukset ovat automaattisesti neuvottelevia molemmissa tietokoneissa, joissa nopeustestin tulos on ollut sama. Tietokoneet ovat langallisessa yhteydessä TELEWELL EA4510 ADSL Modem Routeriin. Miten saisin lähetysnopeuden kohdalleen?

3 kommenttia

  • August 8, 2011
feliX1606 kirjoitti:
Minulla on Laajakaista Extra 10M/2M. Nopeustestien mukaan nopeus muodostuu 10M/0,96M. Lähetysnopeus on ollut koko liittymän ajan alhainen. Verkkokortin asetukset ovat automaattisesti neuvottelevia molemmissa tietokoneissa, joissa nopeustestin tulos on ollut sama. Tietokoneet ovat langallisessa yhteydessä TELEWELL EA4510 ADSL Modem Routeriin. Miten saisin lähetysnopeuden kohdalleen?


Onko kyseinen modeemi EA510 vai EA4510 (tästä mallista ei löydy mitään tietoja)? Modeemin asetuksista kannattaa tarkistaa onko Annex M -modulaatioasetus käytössä. Mikäli ei ole, sen käyttöönotolla lähetysnopeus voi parantua.

Oliko nopeuksia testattu toisella modeemilla ja puhelinpiuhalla? Sekin kannattaa tehdä, vaikka kyse onkin näin rajatusta hidastelusta.

  • August 9, 2011
Reitin onkin tosiaan TW-EA510 v3, jossa on laiteversio Annex A. Käytettäessä modulaatioasetusta Annex M ei ADSL ja Internet-valot syttyneet lainkaan reitittimeen.Kokeilin kahteen kertaan ja odottelin valojen syttymistä. Annex A ei pelittänyt myöskään. Modulaatioasetus toimii operaattorin ADSL asetusten mukaan.
Mitähän voisin vielä tehdä vai pitääkö tyytyä nykyiseen lähetysnopeuteen?

  • August 10, 2011
feliX1606 kirjoitti:
Reitin onkin tosiaan TW-EA510 v3, jossa on laiteversio Annex A. Käytettäessä modulaatioasetusta Annex M ei ADSL ja Internet-valot syttyneet lainkaan reitittimeen.Kokeilin kahteen kertaan ja odottelin valojen syttymistä. Annex A ei pelittänyt myöskään. Modulaatioasetus toimii operaattorin ADSL asetusten mukaan.
Mitähän voisin vielä tehdä vai pitääkö tyytyä nykyiseen lähetysnopeuteen?


Modeemin Firmwaren päivityksen voi tehdä (ja sen jälkeen uudelleen kokeilla Annex-modulaatioiden säätöä). EA510 -mallia on kahta versiota, päivitysohjeet löytyvät Telewellin sivuilta:

TW-EA510 v3(b) -malli: http://www.telewell.fi/index.php?node_id=16986&product_id=18
TW-EA510v3(c) -malli: http://www.telewell.fi/index.php?node_id=16986&product_id=65