Skip to main content
Olen tässä nyt parisen kuukauden ajan ollut soneran laajakaista asiakas 10 megan extra-adsl yhteyden kautta. Alku sujui hienosti, nopeus oli todellakin koko ajan 11-13 megaa ja ulospäinkin lähti 1,5-3 megaa josta olin todella positiivisesti yllättynyt, koska totta kai olen tietoinen että nopeudet ovat teoreettisia maksimeja. Noin viikon ajan sain käyttää yhteyttä tällä nopeudella. Tämän jälkeen alkoikin ongelmat.. Nykyään netti pätkii kannettavassani vähän väliä. Tämän huomaan esim. Facebookissa chatissä ollessani, välillä olen kirjautuneena ulos, välillä olen paikalla. Kaverini huomauttavat tästä vähän väliä ja ovat ihmeissään miten olen 30 sekunttia sisään kirjautuneena ja sitten 15 sekunttia ulkona. Myös ladatessani tiedostoja ja ohjelmapäivityksiä netti poikkaisee jokaisen latauksen ainakin kaksi kertaa. Kun pelaan Xboxilla livessä pelejä ne lagaavat aivan älyttömästi mikä tekee pelaamisesta mahdotonta. Toisinaan saatan myös lentää ulos Xbox livestä ja boxi ilmoittaa ettei internet yhteyttä ole käytettävissä (tätä tosin on tapahtunut harvemmin).

Entä miten olen kokeillut korjata asiaa? No olen avannut xboxille ison työn jälkeen omat porttinsa joita pitkin sen pitäisi toimia, olen resetoinut modeemin myös useamman kerran tehdas asetuksille. Sillä ei myöskään näytä olevan väliä onko kannettavani wlan kautta tai piuhalla kiinni purkissa, vaan ongelmat pysyvät ennallaan. Olen lukenut lukemattomia foorumeja ja ohjeita tekniikoista ja tavoista joilla korjata ongelmaa tuloksetta. 10 megan yhteys itsessään ei todellakaan ole pullonkaula pelaamiselle. Olen aikaisemmin käyttänyt eri operaattorin 2 megaista yhteyttä ja voin sanoa että pelaaminen onnistui sillä ongelmitta. Xboxi ei myöskään ole mikään kaista rohmu. Jos joku näkee tässä selvän syyn miksi yhteys ei toimi olen erittäin kiitollinen. Kokeilujeni ja valehtelematta 20 eri foorumin perusteella tässä alan kallistumaan soneran päätyyn, vika löytyy teistä. Nyt ne yhteydet kuntoon tänne päin! En odota saavani 12 megan jatkuvaa kaista nopeutta, vaan haluan vaikka 5 megan nopeuden joka ei pätki jatkuvasti!!
Onko liittymäsi mahdollisesti Espoo/Vantaa-alueella? Useampikin (tällä palstalla n. 10, mitä olen kuullut niin ainakin useita kymmeniä) espoolainen ja vantaalainen kärsii netin jatkuvasta pätkimisestä (sonerasta johtuvasta), mikä ehkäisee juuri mainitsemasi kaltaiset harrastustoiminnat etätöistä nyt puhumattakaan. Sinun kannattaa tehdä netin kautta (silloin kun se sattuu toimimaan) soneran sivuilta vikailmoitus. Kokeile kerran myös ilman reititintä (vaikka lopputulos onkin sama; vikailmoitus tai mahdollinen korjaus kun ei etene mihinkään ennen kuin on tuon testannut).

Testaa muuten huviksesi mikä on kaistasi leveys nykyisin, ts. onko se n. 10 M vai 24 M. Mulla pitäisi olla 10/10 M, mutta sisään tulee n. 25 M ja ulos lähtee n. 50 M. Itsellä ollut tämä pätkimisongelma Vantaalla nyt yli kolme viikkoa; ilmeisesti tuo nopeuden yksipuolinen korotus liittyy siihen jotenkin. Vikailmoitukset eivät toistaiseksi ole johtaneet mihinkään konkreettiseen. Joko ihmiset ovat lomalla tai vikoja on niin paljon ettei ehditä korjata tai vikojen korjaaminen ei vain kiinnosta. Mikä tahansa näistä lienee lähimpänä totuutta, ainakin asiakaspalvelu on aivan syvältä. Jos olisin tiennyt, että soneran asiakaspalvelu on tällaista, en olisi ottanut 24 kk määräaikaista sopparia vaikka tarjous olikin hyvä.
Asun tampereen keskustassa. Siis netti toimii kyllä siltäosin että pääsen joka päivä halutessani netissä olemaan. nettisivujen selaus onnistuu, mutta tälläiset aktiviteetit jotka vaatii ns "Jatkuvaa lataamista ja/tai lähetystä" kuten youtube videot, xboxilla livessä pelaaminen jne. eivät ota toimiakseen.
Minulla on ollut Soneran Extra 100/5 kaapelimodeemiliittymä nyt reilut neljä kuukautta ja täytyy todeta, että onpa tosi luokaton viritelmä. Parhaimmillaan (lue: tosi harvoin) se toimii hyväksyttävästi: suoraan modeemissa kiinni n. 57-58 Mbit/s, jonka voin kelpuuttaa kyllä, vaikka liittymää niin mahtipontisesti 100 Mbit/s nimisenä markkinoidaankin. Käytän kuitenkin asuntoni kaapeliyhteyden sijoittelun vuoksi yhteyttä langattomasti n-luokan wlan-purkin kautta vahvistusantennilla piristettynä, jolloin nopeus laskee 21-22 Mbit/s, joka sekin tyydyttää jotenkuten. Mutta: jo heti alusta pari kertaa viikossa ilmeni yhteyskatkoksia, jotka kaiken tutkinnan jälkeen sijoittuivat verkkoyhteyteen. Katkokset ovat kestäneet muutamasta minuutista jopa pariin tuntiin, eikä modeemin uudelleenkäynnistykset tai IP:n vapauttamiset ole auttaneet. Nyt kun Sonera ilmoitti kaapeliTV:n mahdollisista häiriöistä 12.7. - 30.9., mukaan lukien häiriöt myös kaapelimodeemiliikenteessä, katkokset ovat jokapäiväisiä, useimmiten pari kolme kertaa päivässä, eivätkä ne sijoitu ilmoituksessa mainittuun 10.00-16.00 väliseen aikaan, vaan myös ilta-aikoihin: tätäkin kirjoitan klo 01.00 aikoihin kilpailevan operaattorin mokkulan turvin. Nyt kysynkin operaattorin edustajilta: onko oikein, etten voi käyttää päivittäin täysin luotettavasti liittymääni mm. etätyötehtävien hoitoon, puhumattakaan ns. vapaa-ajan- ja viihdekäytöstä? Onko oikein, että operaattori ilmoittaa näinkin pitkäaikaisesta - 2 ja puoli kk! - häiriötilanteista netissä ikäänkuin ohimennen, ja olettaa, että kaikki on sillä hyvä? Onko oikein, että ko. ajalta operaattori veloittaa täyden kk-maksun palvelusta, joka toimii näinkin huonosti? Onko oikein, että operaattorin palvelusivusto on tehty sellaiseksi, että on lähes mahdotonta saada suoraa yhteyttä muihin kuin maksullisiin palveluihin, joissa kohotellaan olkapäitä kun asiat eivät selviä? Jos en olisi nyt sopimuksen orja niin tämä palvelu loppuisi kyllä minun puolestani tähän.
Löysin afterdawnin foorumilta erään tyypin joka kuvaili ongelman todella hyvin, oma ongelmani siis on juuri sama, elikä tässä lainaus: "yhteys sahaa ylös-alas melko paljon ja tämä pilaa nettipelit täysin. Toisinaan yhteys katkeaa hetkeksi kokonaan. Pelkästään nuo lagipiikit tekevät tilanteesta sietämättömän, pelaamiseen kuitenkin kotikaistaa pääosin tarvitsen." Elikä nopeus vaihtelee todella suuresti. Joko tämä tai sitten latency/viive pilaa hommat ihan täysin. Olisin kiitollinen Asiantuntijan vinkeistä tähän topiciin.

Ja olisi kanssa mukava päästä ihan ihmiselle selittämään ongelmani. Tuo koneelle juttelu on yhtä tyhjän kanssa. Ja en itse löytänyt mistään numeroa jolla päästä jutteleen ihmiselle.
Älä sano sille koneelle mitään vaan ole hiljaa niin sen pitäisi yhdistää ihmiselle.
dimeni: Suosittelen vielä käymään läpi Ohjeet ja vinkit sivumme ADSL -yhteys pätkii -ohjeessa neuvotut toimenpiteet. Ohjeessa on käyty läpi kattavasti eri neuvot, joita kuvailemassasi ongelmatilanteessa kannattaa ensin koittaa.

Jos ongelma jatkuu toimenpiteiden jälkeen, ota yhteyttä vikapalveluumme 0200 90101 (mpm/pvm), niin ongelma saadaan puoleltamme tutkintaan. Voit jättää vikailmoituksen myös Omien Sivujen vikailmoituslomakkeella.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
mafura: Jos Sonera Laajakaista Extra Kaapeli liittymässäsi ollut jo pidempään häiriöitä ja katkoksia on ollut myös klo 16 jälkeen, ongelmassa todennäköisesti on kyse jostain muusta kuin alueellasi tehtävästä parannustyöstä.

Kannattaa testata yhteyttä vielä ilman langatonta wlan-tukiasemaa siten, että tietokone on yhdistetty suoraan kaapelimodeemisi ethernetkaapelilla.

Jos antennipistorasiassa johon kaapelimodemi on kytketty on käytössä haaroitinkappale, testaa myös häviääkö ongelma jos testaat modeemin kytkemistä antennipistorasiaan ilman haaroitinta. Samoin jos modeemi on kytketty antennipistorasiaan jatkojohdolla, testaa yhteyttä ilman jatkojohtoja.

Tästäkin tapauksesta kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme, jos ongelma ei ratkea.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Vika löytyi. Se oli alueellinen vika Soneran verkossa. Nyt yhteys on toiminut kokonaisen päivän likimain niin kuin sen pitääkin. Toivoa siis vielä on...

Vastaa