Skip to main content
Hei! Eli ongelmani on seuraavanlainen: nostin laajakaistani nopeutta 1M/512kt:sta 24M/1M -nopeuteen. Eilisen päivän aikana tuo uusi nopeus on nyt käyty ilmeisesti kytkemässä, mutta nyt nettiyhteyteni ei toimi. Mitään asetuksia en ole koneestani enkä modeemistani vaihtanut - vielä.

Tässä hiukan teknisiä tietoja: modeemi on Zyxel prestige 660H-61 ja koneena mm. intel iMac. Yhteyttä on testattu suoraan ethernet-kaapelilla modeemista sekä Applen Airportin kautta (wlan-yhteys). Modeemin etupaneelin valoista pwr-valo palaa tasaisena ja LAN-yhteys valot kuten ennenkin. Ainoa, mikä modeemin valoissa on muuttunut, on DSL/ACT -valo mikä vilkkuu nyt hitaasti ja tasaisesti. Ohjekirjasen mukaan tuo tarkoittaa "Prestige is initializing the DSL line."

Voiko tässä nyt olla mahdollinen ongelma se, ettei tuo modeemi tue tuota nopeampaa yhteyttä (käsittääkseni malli kuitenkin tukee ADSL2-tekniikkaa). Olisin erittäin kiitollinen korjausehdotuksista! Tällä hetkellä minulla ei ole mahdollista testata yhteyttä toisella modeemilla. Onko tässä ainoa vaihtoehto käydä ostamassa uusi modeemi? Vai onko mahdollista, että tuon kytkennän yhteydessä on jokin mennyt vikaan ja ADSL-yhteys ei näin synny? Tiedättekö muuten, onko Sonera Pisteestä mahdollista saada lainaan toista modeemia, jotta voisin kokeilla ongelman ratkaisua näin - ilman että joutuisin ostamaan (ehkä turhaan) uuden modeemin.

Kiitokset jo etukäteen avusta!
Lähes maallikko ehdottaa virrankatkaisua ensin ja jos ei hae uusia asetuksia näin niin vielä resetointia ohjeen mukaisesti. Nappi pohjassa??? Useamman sekunnin painallus virran ollessa kytkettynä?
Olettaisin että pitäisi tämän jälkeen hakea asetukset automatic.
Mutta odotellaan asiantuntijan vastausta.
Joo, se jäi mainitsematta että nämä perinteiset toimet eli virran katkaisu jne. on kokeiltu - tuloksetta. Tuota resetointia en ole vielä uskaltanut lähteä kokeilemaan, kun en tiedä saanko palautettua modeemia noihin Soneran asetuksiin. En ainakaan eilen päässyt Macillani sisään modeemin hallinta-sivulle (siis suoraan ip-osoitteen syöttämällä selaimeen), vaatineekohan tuo Internet Exploreria, jota taloudessani ei ole käytössä.

Mutta kiitokset korjaus-ehdotuksesta. Voisin kokeilla tuota resetointia, jos siitä olisi vaikka apua. Odotellaan tosiaan asiantuntijan kommentit vielä.
Sellainen kysymys tähän ongelmaan liittyen vielä, onko mahdollista, että kyseisessä modeemissa olisi eri asetukset yli/alle 8Mbit/s-liittymiä varten?

Löysin Soneran omilta sivuilta ohjeet ADSL-modeemin asetuksiin liittyen täältä. Tuolla on näkyvillä Modulointiasetukset. Nämä on jaettu yli 8Mbit/s ja alle mukaisesti.

Modulointiasetukset  
Yli 8 Mbit/s liittymä ADSL2+ Annex A (ADSL-liittymät)
ADSL2+ Annex M (Extra, ADSL-tekniikalla toteutettu)

8 Mbit/s tai alle ITU-T G.dmt
ANSI T1.413 issue 2


Eli täytyykö minun jotenkin kirjautua sisälle modeemin asetuksiin ja käydä vaihtamassa ADSL2+ Annex A:ksi? Vai pitäisikö modeemin kuitenkin toimia, vaikkakin hitaammin?

Modeemina siis ZyXel Prestige 660H-61.
Itsellä aikoinaan muuttui nopeus myös 1/0,5M 24/1M:een, modeemina Telewell 510.
Haki asetukset muistitietojeni mukaan automaattisesti.
Kaupungissa tuntuu toimivan 10/2M extra liittymä ADSL vanhalla ei ADSL2+ modeemilla, tosin ei tietty kättele sen 10M mukaan.
Saattaapi muuten olla että tuo Zycceli vaatii ohjelmapäivityksen jotta lähtee vorkkimaan kunnolla.

http://www.zyxel.fi/web/support_categor ... PRG2008001
Jotain omituista tuossa nopeuden nostossa oli tapahtunut. Käytin modeemia Sonera Pisteessä, jossa totesivat sen toimimattomuuden. Ostin sitten uuden ja kustannukset tässä prosessissa tietysti vähän kohosivat. Toimipisteessä eivät ottaneet kantaa, onko minun mahdollista saada Soneralta jotain hyvitystä tähän liittyen. Modeemini oli siis tämän nopeuden noston yhteydessä ilmeisesti hajonnut. Se kun toimi normaalisti ennen nopeuden nostoa. En tiedä kannattaako minun hakea hyvityksiä esim seuraavaan nettilaskuuni noista puhelinsoitoista tukeen. Sieltä en nyt varsinaisesti apua saanut ja hankala tässä on löytää syyllistäkään, mikä tuon modeemini hajotti.
Tiedossani ei ole yhtään tapausta jossa ADSL-yhteyden nopeuden nostaminen olisi rikkonut modeemin, enkä keksi miten se voi olla mahdollistakaan. Todennäköisempi syyllinen on ukkonen, joka on kesällä ADSL-modeemien pahin vihollinen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa