Skip to main content
Ongelmana on siis tässä lyhyesti: Netti toimii muuten aivan normaalisti, mutta kun yritän yhdistää Counter Strike Source serverille, peli ilmoittaa että yhteyttä ei voitu muodostaa huijauksenestoserveriin. Soneran kanssa alkoi uusi sopimus tässä muutama päivä sitten ja samana päivänä tämä ongelma tuli esiin. Kilpailutimme vanhan Soneran sopimuksemme, hinta laskikin aika reilusti, mutta tämä todella ärsyttävä vika vain sattui tulemaan. Mitään asetuksia ei ole verkossa muutettu, ei johdu myöskään virustorjunnasta ja olen myös pelin reitittänyt. Missään muussa nettipelissä ei ole ongelma yhdistää palvelimiin.

Olen netimme suurkäyttäjä, joten voisiko jopa olla niin, että Sonera on TAHALLAAN blokannut VAC-serverille yhdistämis mahdollisuuteni? En ole vielä jaksanut soittaa asiasta Soneran asiakaspalveluun, koska 20min jonot jonotusmaksulla eivät innosta.

Onko kellään muulla ollut samantapaisia ongelmia ja miten olette ne ratkaisseet.
Mikä laajakaistaliittymä on käytössäsi? Muutuiko liittymätyyppi tai jokin käyttämäsi verkkolaite kun ongelma alkoi?

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sama liittymä piti ainakin tulla, tosin halvemmalla hinnalla. Kahden vuoden sopimus siis uudistettiin vain. Myöskin täysin samoilla laitteilla toimii netti, joten eipä vika voi olla kuin Soneran päädyssä.
Koskeeko ongelma tiettyä yksittäistä palvelinta vai ilmeneekö ongelma pelissä usealla eri pelipalvelimella? En tunne tarkkaan kyseistä Counter Strike Source -peliä ja sen toimintatapaa.

Jos liittymäsi tyyppi ja nopeus on pysynyt samana sopimuksen uusimisen yhteydessä, liittymäsi yhteydelle ei todennäköisesti ole tehty muutoksia vaan muutos on koskenut sopimuksia. Epäilen, että asia ei siis liittyisi tähän muutokseen.

Mikäli tietokoneellasi on jokin palomuuriohjelmisto, kannattaa ohjelmistosta vielä tarkistaa, ettei tämä ohjelma ole millään tavoin estänyt peliohjelman liikennettä pelipalvelimelle.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Mikään serveri ei toimi, koska en pysty yhdistämään huijauksenestopalvelimeen. Ja vaihdoin jopa palomuuri ohjelmistoani, eikä ongelma poistunut, joten eipä kyse ole siitääkään. Melkoista toimintaa Soneralta, jos ovat sopimusta muuttaneet jotenkin, vaikka piti vain sama sopimus uudistaa...
PyrminE kirjoitti:
Mikään serveri ei toimi, koska en pysty yhdistämään huijauksenestopalvelimeen. Ja vaihdoin jopa palomuuri ohjelmistoani, eikä ongelma poistunut, joten eipä kyse ole siitääkään. Melkoista toimintaa Soneralta, jos ovat sopimusta muuttaneet jotenkin, vaikka piti vain sama sopimus uudistaa...


Tiedätkö onko kyseisellä huijauksenestopalvelimella jokin tietty yksittäinen IP-osoite? Erityisellä ping-komennolla voi selvittää saako tietokoneeltasi yhteyden tähän palvelimeen. On kuitenkin huomioitava, että kaikki palvelimet eivät välttämättä tarkoituksellisesti vastaa ping-komentoon.

Jos sinulla on joku kaveri, joka pelaa samaa peliä ja jolla yhteydenotto palvelimeen onnistuu, hän voisi testata onnistuuko ping-testi hänen yhteytensä kautta kyseiselle palvelimelle. Jos pingi onnistuu kaverillasi, pitäisi pingin mennä periaatteessa läpi myös sinun yhteytesi kautta.

Mikäli pingin pitäisi mennä palvelimelle läpi, mutta se ei yhteydelläsi jostain syystä onnistu, toisella tracert -testillä voi tutkia tarkemmin, mille palvelimelle tai laitteelle yhteydenmuodostus tyssää.

Tarvittaessa voit lähettää saamasi tracert-testin tuloksen ja kuvauksen ongelmatilanteesta vikapalveluumme laajakaistan vikailmoitus -lomakkeen kautta, jolloin vikapalvelumme pystyy tutkimaan asiaa tarkemmin.

Tarkoitin edellisessä viestissäni, että sopimuksen uudistaminen (tai muuttaminen, millä nimellä uuden määräaikaisen sopimuksen tekemistä kutsutaankaan) ei todennäköisesti ole vaikuttanut itse yhteytesi käytännön toimintaan.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
En usko, että tuolla VAC-palvelimella on mitään tiettyä IP:tä, koska kyseinen systeemi löytyy lähes joka serveriltä ja se toimii serverin kautta. Kellään tuntemallani ei kyseistä ongelmaa ole, enkä edes ahkeralla googlettamisella ole löytänyt mitään mikä auttaisi, tai yhtään saman tyyppistä ongelmakuvausta. Yritin myös kaverini steamaccountilla, mutta sama ongelma tulee silti, eli ongelma ei ole siinäkään.

Edelleen epäilen, että Sonera on tästä viasta vastuussa, koska se alkoi juuri samana päivänä kuin uusi sopimus astui voimaan. Tätä ennen ei ole ollut mitään yhdistämisongelmia.

Koitin tuota ping-komentoa, sekä tracert-testiä, mutta kumpikaan ei pystynyt antamaan mitään tietoja eräästä serveristä, jolla olen yleensä pelannut.
Tältä Steamin tukisivulta löytyi ohjeistusta tilanteisiin, joissa Steamin kautta ei saa yhteyttä muodostettu VAC-serverille. Näistä ohjeista voi olla apua ongelmatilanteeseesi, jos olet pelannut peliä Steamin kautta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Pff, tottakai yritin nuita asioita ensimmäisenä. Peli tarjooaa linkkiä kyseiselle sivulle samantien, ja kaikki mahdollinen on tehty. Eipä auttanut. Ensin peli toimii moitteettomasti, ja sitten yhtäkkiä ilman yhtään asetusten muutosta ei.
Tukisivun ohjeissa mainittiin tietoliikenneportteja, jotka palvelulle tulee olla avoinna. Jos liittymässäsi on käytössä modeemilaite jossa on palomuuritoiminto, kannattaa vielä tarkistaa, että ohjeessa neuvotut portit ovat avoinna laitteessa.

Jos modeemi on reitittävässä tilassa ja tietokoneesi saa tällä hetkellä modeemilta 192. tai 10. -alkuisen sisäverkon IP-osoitteen, voisit myös testata modeemin asettamista siltaavaan tilaan, jolloin modeemiin kytketty tietokoneesi saa ulkoisen IP-osoitteen suoraan palvelimeltamme. Tietokoneellasi kannattaa kuitenkin tällöin olla oma palomuuriohjelmistonsa toiminnassa.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa