Skip to main content
Moi,

Laajakaista extra / kaapeli toimi pitempään moitteettomasti Hyvinkäällä, mutta viimeiset pari viikkoa liittymässäni on ollut kenties kohinan seurauksena paikoitellen huomattavaa pakettien katoamista, sekä myös sen seurauksena pätkimisiä. Alunperin ongelma liittyi laajempaan ongelmaan Hyvinkään seudulla, mutta sen ratkettua yhdeydessä on edelleen ollut seuraavina päivinä ongelmia liittyen pakettien katoamiseen / pätkimiseen.

Tilanne ennen ongelmapäiviä oli ideaalinen noin kolme kuukautta:

--- Day changed Fri May 29 2009
.
.
--- Day changed Wed Aug 19 2009

Tämän jälkeen kuitenkin alkoi tapahtua:

--- Day changed Wed Aug 19 2009
18:51 -!- <tunnus> 5hildepe1@cable-hvk-xxxxxxxx-138.dhcp.inet.fi] has quit hPing timeout]
18:51 -!- <tunnus> 5hildepe1@cable-hvk-xxxxxxxx-138.dhcp.inet.fi] has joined #<kanava>
19:01 -!- <tunnus> 0hildepe1@cable-hvk-xxxxxxxx-138.dhcp.inet.fi] has quit hPing timeout]
--- Day changed Thu Aug 20 2009
06:32 -!- <tunnus>_ 2hildepe1@cable-hvk-xxxxxxxx-138.dhcp.inet.fi] has joined #<kanava>
06:34 -!- <tunnus> 3hildepe1@cable-hvk-xxxxxxxx-138.dhcp.inet.fi] has quit hPing timeout]
06:47 -!- <tunnus> 4hildepe1@cable-hvk-xxxxxxxx-138.dhcp.inet.fi] has joined #<kanava>
--- Day changed Fri Aug 21 2009
--- Day changed Sat Aug 22 2009
--- Day changed Sun Aug 23 2009
--- Day changed Mon Aug 24 2009
--- Day changed Tue Aug 25 2009
--- Day changed Wed Aug 26 2009
--- Day changed Thu Aug 27 2009
00:19 -!- <tunnus> 1hildepe1@cable-hvk-xxxxxxxx-138.dhcp.inet.fi] has quit hPing timeout]
09:47 -!- <tunnus> 4hildepe1@cable-hvk-xxxxxxxx-138.dhcp.inet.fi] has joined #<kanava>
--- Day changed Fri Aug 28 2009
--- Day changed Sat Aug 29 2009
--- Day changed Sun Aug 30 2009
--- Day changed Mon Aug 31 2009
--- Day changed Tue Sep 01 2009
--- Day changed Wed Sep 02 2009
06:45 -!- <tunnus> 4hildepe1@cable-hvk-xxxxxxxx-138.dhcp.inet.fi] has quit hPing timeout]
10:01 -!- <tunnus> 0hildepe1@cable-hvk-xxxxxxxx-138.dhcp.inet.fi] has joined #<kanava>
--- Day changed Thu Sep 03 2009
04:28 -!- <tunnus> 2hildepe1@cable-hvk-xxxxxxxx-138.dhcp.inet.fi] has quit hPing timeout]
12:45 -!- <tunnus> 4hildepe1@cable-hvk-xxxxxxxx-138.dhcp.inet.fi] has joined #<kanava>
14:43 -!- <tunnus> 4hildepe1@cable-hvk-xxxxxxxx-138.dhcp.inet.fi] has quit hPing timeout]
14:43 -!- <tunnus> 4hildepe1@cable-hvk-xxxxxxxx-138.dhcp.inet.fi] has joined #<kanava>
--- Day changed Fri Sep 04 2009

Vastaavasti ping näyttää esim. ajalta 04:28->14:43 väliseltä häiriöjaksolta:
--- 80.222.120.1 ping statistics ---
7885 packets transmitted, 2199 received, +116 errors, 72% packet loss, time 39429693ms
rtt min/avg/max/mdev = 2.097/7.214/43.138/3.548 ms

sekä

--- ftp.funet.fi ping statistics ---
7885 packets transmitted, 2198 received, +107 errors, 72% packet loss, time 39429669ms
rtt min/avg/max/mdev = 3.178/15.824/6749.262/160.567 ms, pipe 2

Packet loss:sta tällä kertaa tosin on hankala sanoa yhtään mitään, koska myös network interface oli alhaalla pitkän tovin kiitos sen tosiasian että Soneralta ei saanut IP:tä muutamaan tuntiin:


Sep 3 06:58:04 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 192.168.59.72 port 67
Sep 3 06:58:09 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 192.168.59.72 port 67
Sep 3 06:58:19 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 192.168.59.72 port 67
Sep 3 06:58:33 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 192.168.59.72 port 67
Sep 3 06:58:50 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 192.168.59.72 port 67
Sep 3 06:59:05 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 192.168.59.72 port 67
.
.
.
Sep 3 12:20:07 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67
Sep 3 12:20:07 tricongw dhclient: DHCPACK from 10.20.8.1

Ongelmana vianselvityksessä on lähinnä se, että virhe tulee satunnaisesti tällä hetkellä. Ts. esim asentajan pyytäminen kotia mittailemaan rasioita on hakuammuntaa, kiitos ongelmien esiintymisajankohtien. Esim. eilen illalla tekemäni vikailmoitus kuitattiin tänä aamuna "kaikki ok" viestillä - mikä pitää paikkansa, sillä tällä hetkellä sekä nopeudet / pingit + latenssit ovat kaikki ok. Aina voi toivoa että ehkä tällä kertaa ongelma ratkesi, mutta samaa toivoin myös aiemmilla kerroilla. Samoin, jatkuvat pyynnöt buutata palvelin sekä kaapelimodeemi lähinnä huvittavat, mutta pitemmän päälle kyllästyttävät - jos empiirisen tutkimuksen pohjalta hyöty on ollut aiempien vikatilanteiden yhteydessä vuosien ajalta nolla (myönnettäköön tässä yhteydessä pari poikkeusta edelliseen).

Millaiset SLAt Soneralla oikeastaan sitten on kaapeli laajakaista extran:n suhteen? Esim. oikeuttaako tuntien pituiset katkot parin viikon ajalta jo sanktioihin? Vastavasti olettaen että ongelmat jatkuvat edelleen, mitä vaihtoehtoja ongelman todentamiseen/korjaamiseen on? Onko Soneralla esim. pitempiaikaista monitorointia jonka voisi kytkeä, pääsenkö itse tutustumaan tarkemmin kaapelimodeemin sielunelämään - ts. error log:it kiinnostavat suunnattomasti sekä signaalin laatu (joka on ollut kuulemma erinomainen). Yhtenä hauskana huomiona täytyy todeta, että kun Soneralle soittaa tarpeeksi usein muutaman päivän ajan, ongelma yleensä poistuu, ilman että kukaan teki mitään.

Vielä oheislisänä HYVIN toimiva liittymä ts. tällä hetkellä:
TX: cumm: 1.48GB peak: 595KB rates: 590KB 548KB 542KB

Lähetysnopeus 542kB/s -> erinomainen tähän aikaan päivästä


--- 80.222.120.1 ping statistics ---
257 packets transmitted, 257 received, 0% packet loss, time 1283064ms

Edelleenkin kaikki kunnossa.

terv,
Petri
Silloin tällöin hidastelevan tai katkovan yhteyden vianselvitys on vaikeampaa kuin jatkuvasti virheilevän, erityisesti jos yhteys toimii suurimman osan ajasta hyvin. Viantutkinnan ja -korjauksen aloittamiseksi Vikapalvelu on ainoa vaihtoehto viedä asia eteenpäin, sillä vikailmoitus tehdään aina yksittäiselle liittymälle ja vian tutkinta kohdistetaan yhden liittymän yhteyteen, ellei sitten alueella ole jo tiedossa oleva verkkovika. Yksittäisistä liittymistä tehtävät vikailmoitukset auttavat myös paljastamaan mahdollisen alueellisen verkkovian, joka ei muuten tulisi esille tai paljastusi hitaammin ilman vikailmoituksia.

Tietääkseni kaapelimodeemiin ei pääse käsiksi siihen kytketyltä tietokoneelta, mutta saatan olla väärässä. Modeemin manuaali tietänee asiasta enemmän.

Hyvityspyynnöt/reklamaatiot käsitellään aina liittymäkohtaisesti. Liittymän ongelmista täytyy olla tehtynä vikailmoitus Soneralle, jos hyvityspyynnön syynä on laajakaistaliittymän vika. Toimitusehtoja lainaten:

Sonera korjaa virheen kohtuullisessa ajassa asiakkaan virheilmoituksesta omalla kustannuksellaan.

Jos palvelun virhettä ei ole korjattu kohtuullisessa ajassa asiakkaan virheilmoituksesta tai jos virhe ei ole korjattavissa, eikä suorituksen uusiminen tule kyseeseen, asiakkaalla on oikeus virhettä vastaavaan hinnanalennukseen.


T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
hildepe1 kirjoitti:
Moi,

Laajakaista extra / kaapeli toimi pitempään moitteettomasti Hyvinkäällä, mutta viimeiset pari viikkoa liittymässäni on ollut kenties kohinan seurauksena paikoitellen huomattavaa pakettien katoamista, sekä myös sen seurauksena pätkimisiä. Alunperin ongelma liittyi laajempaan ongelmaan Hyvinkään seudulla, mutta sen ratkettua yhdeydessä on edelleen ollut seuraavina päivinä ongelmia liittyen pakettien katoamiseen / pätkimiseen.


Onko Soneralla esim. pitempiaikaista monitorointia jonka voisi kytkeä, pääsenkö itse tutustumaan tarkemmin kaapelimodeemin sielunelämään - ts. error log:it kiinnostavat suunnattomasti sekä signaalin laatu (joka on ollut kuulemma erinomainen).


Terve!

Kerrotko modeemin tyypin ja nopeusluokan?

Soneralla on "luultavasti" mahdollisuus seurata esim kohina arvoja ko. alueella, mikäli vikapalvelussa sattuu olemaan osaava kaveri. Myöskin yksittäisen liittymän monitorointi lienee mahdollista jollain tasolla.

Kaapelimodeemin lokia pääsee myös katselemaan, mutta kauheasti niistä arvoista yms ei kostu.

T:Shadows
http://192.168.100.1/ tuon änget www selaimeesi niin saat hiukan raotettua sielunelämää.

Minulla on ollut paketinkatomis ongelmaa. Ei kylläkään tuossa mittasuhteessa. Se vain estää pelaamisen XBOX:llani.. joka ketuttaa yhä suurenenevassa määrin.
Meillä oli pingin kanssa ongelmia vain 2-3 päivää, mutta tuo yhteyden katkeilu kyllä pistää ärsyttämään. Tulee aika kallis liittymä kun joutuu kuukaudessa soittamaan 4-8 kertaa Soneralle kuullakseen " me nyt uudistetaan tämä teidän modeemin lupa olla verkossa" tai "Koita vaikka käynnistää modeemi uudestaan?" Tiedän jos ennestään että tuo ei korjaa vikaani, vaan huonolla tuurilla hiljentää sen vielä toimivan irkkinikin kun en saa uutta ip:tä.

Onko Soneralla jotain numeroa mihin voisi soittaa ongelma tilanteessa ja saada jonkun tietotekniikasta ymmärtävän kiinni... ?
Tuntuu tekevän tuota pätkintää aika arvalla ympäri hyvinkäätä, ainaki mitä omassa kaveripiirissä näitä kaapelimodeemeja on, niin tasaisesti ympäri hyvinkäätä tilttailee.

tulihan sekavaa.
Itselläni on sama ongelma hyvinkääläisessä puoli vuotta vanhassa kerrostalossa 100Mbit kaapeliyhteyden kanssa. Näyttää puolikouluttamattomalle silmälleni siltä, että dhcp jostain syystä päättää, että en tarvitse enää IP:täni tai jotain. Yhteyden uudelleenluominen kestää mitä tahansa viidestä minuutista seitsemään tuntiin, mikä vituttaa erityisesti sunnuntaisin jolloin Soneralla ei ole edes asiakaspalvelua jolle avautua asiasta.

Oma kaapelimodeemini on jos nyt töistä ulkoa muistan, Cisco EPC3000 jonka ostin Soneran liikkeestä uuteen asuntooni muuttaessa vastaamaan uuden nopeusluokan tarpeita.

Tätä ongelmaa on nyt ilmennyt kolmen viikon ajan jatkuvasti mm. joka sunnuntai, aiemmin puolen vuoden ajan sitä on ilmennyt ainoastaan harvoin.

-- muok --

Vahvistan, että modeemini on tuo Cisco EPC3000.
CSatan kirjoitti:
Meillä oli pingin kanssa ongelmia vain 2-3 päivää, mutta tuo yhteyden katkeilu kyllä pistää ärsyttämään. Tulee aika kallis liittymä kun joutuu kuukaudessa soittamaan 4-8 kertaa Soneralle kuullakseen " me nyt uudistetaan tämä teidän modeemin lupa olla verkossa" tai "Koita vaikka käynnistää modeemi uudestaan?" Tiedän jos ennestään että tuo ei korjaa vikaani, vaan huonolla tuurilla hiljentää sen vielä toimivan irkkinikin kun en saa uutta ip:tä.

Onko Soneralla jotain numeroa mihin voisi soittaa ongelma tilanteessa ja saada jonkun tietotekniikasta ymmärtävän kiinni... ?
Tuntuu tekevän tuota pätkintää aika arvalla ympäri hyvinkäätä, ainaki mitä omassa kaveripiirissä näitä kaapelimodeemeja on, niin tasaisesti ympäri hyvinkäätä tilttailee.

tulihan sekavaa.


Ongelmatilanteissa, joissa yhteys ei toimi lainkaan, ainoa keino ilmoittaa viasta on olla yhteydessä vikapalveluumme numeroon 0206 90101. Jos kyse on häiriöstä, jossa nettiyhteyden muodostaminen muuten onnistuu, häiriöstä voi ilmoittaa Omien Sivujemme Laajakaistan vikatilanne -lomakkeella tai Internet Avustaja -ohjelman Chat -palvelun kautta (Chat -palvelu on avoinna arkisin klo 9.00 - 20.00).

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Nyt nämä viestit luettuani olen melko varma että soneralla on piuhat solmussa täällä Hyvinkäällä.
Itselläni on sonera extra 10/2 joka tekee melkolailla samaa kuin edellisillä tämän keskustelun ihmisillä, myös veljelläni joka vaihtoi "uuteen nopeaan ja halvempaan" sonera extraan vanhasta sonera adsl:stä on näitä ongelmia, hänellä 100/5 yhteys ja se pätkii ja hidastelee enemmän kuin itselläni.
Eli ongelma on tuo että netti poikki miltein joka päivä, vähintään pari kertaa ja joinakin päivinä katkos kestää useita tunteja ja välillä ainut mikä toimii on IRC, sivut eivät aukene.

Sonera avustaja sanoo että kaikki kunnossa senkus surffaat mutta todellisuudessa ei toimi sitten yhtään.

Piuhat ja laitteet ovat kunnossa, modeemit molemmilla tilattu suoraan soneralta joten pitäisi olla yhteensopivat. Myös vikarobootille on soiteltu mutta pelkään että ainut vastaus minkä sieltä joskus saa on että kaikki näyttää olevan kunnossa.

Eli voisiko joku soneran edustaja pistää tietoa eteenpäin että selvittävät mikä mättää kaapelissa täällä Hyvinkäällä, meitä on jo melko monta joilla sama vika joten eiköhän se ole siellä teidän verkossa se vika.

Anteeksi jos oli sekava mutta hermot meinaavat mennä tälläsen touhun kanssa.
En kyllä Hyvinkäällä asu vaan Lappeenrannassa, mutta ongelmat on tismalleen samanlaisia 100/5 Laajakaista Extran kanssa. Pätkii, kadottaa ip:tä, packet lossia, yhteys kuolee osittain jne. Kaikki samat ongelmat löytyy täältäkin mitä edelliset ovat tähän mennessä kirjoitelleet.

Tässä on kokeiltu jo kolmea eri modeemia ja käyty kaikki mahdolliset asetukset koneesta läpi mitkä vaan voisi asiaan jotenkin vaikuttaa asiaan tuloksetta. Nyt sitten Soneralta on tulossa asentaja mittailemaan verkkoa paikan päälle.

Toivottavasti tähän ongelmaan löytyy nopeasti jonkinlainen ratkaisu. Rupeaa jo v*tuttamaan tämä pätkiminen.
Joo kyllä lienee kaikille muille paitsi soneralle selvää, että jotain mätää täällä Hyvinkään kaapeliverkossa on; itselläni on nyt muutaman viikon 10/2 Extra pätkinyt ihan päivittäin, useita kertoja katkeaa yhteys joka ainoa päivä, katkosten pituus vaihtelee jopa tunteihin asti.

Tätäkään ennen ei liittymä ole oikeastaan koko aikana toiminut luotettavasti mutta nyt on tilanne kyllä niin surkea, etten ole näin huonoa laajakaistaa joutunut koskaan käyttämään.

Ja kun onneton menin ottamaan vielä määräaikaisen sopimuksen niin ei tästä taida eroonkaan päästä ennen kuin se määräaika on kulunut loppuun. Vai tietääkö joku onko sopimus mahdollista purkaa kesken kaiken??? Kun perheessä on vielä useita netin käyttäjiä niin voitte kuvitella, etten ole kovin suosittu soneroideni takia... ;-)

Tuon ns. vikapalvelun kanssa koetin pari kertaa asioida mutta sieltähän ei muita neuvoja saa kuin töpselit kiinni, koita toimivaa modeemia tai koita modeemiasi toimivassa liittymässä. Ja lopuksi uhkaus, että jos uskaltaa sen vikailmoituksen tehdä niin kalliiksi tulee!!! Ja tuosta löpinästä vielä luonnollisesti puhelumaksut päälle!!!

Halpahan tämä liittymä on, 24,90 €/kk mutta mieluummin maksan kilpailijalle tuplahinnan toimivasta liittymästä...

-dr-

PS.
On tullut niin paljon viimeisen vajaan vuoden sisään haukuttua soneraa, että pakko hiukan välillä kehuakin; on sentään sonerallakin palvelu joka toimii täysin virheettömästi. LASKUTUSPALVELU!!! Yksikään lasku ei ole myöhässä tullut eikä ole myöskään ollut yhtään luvattua pienempi! Ja vaikka laskut tulee nykyään sähköisenä niin pakettiakaan ei ole kertaakaan kadonnut. Joka ainoa bitti on kuuliaisesti perille saaapunut. Ja jos minä vahingossa maksan laskun vaikkapa muutaman päivän myöhässä niin kyllä soneran "vikapalvelu" asian kuntoon viivyttelemättä hoitaa vaivaisen viitosen lisämaksulla! Jos itsekin veloittaisin viitosen joka kerta kun yhteys pätkäisee niin ei tarttis töissä käydäkään...
Tuli mieleen, että kun se Soneran liikerakennus Hyvinkäällä on tuossa Torikadun varrella ja käsittääkseni Torikadun alla kulkee aika paljon Soneran piuhaa, voisiko tuolla kaupungin Torikadulla suorittamalla suurella kaivuuoperaatiolla olla mitään tekemistä tietoliikenneongelmien kanssa? Suuremmat viat alkoivat muutama viikko tai kuukausi sitten, samoin kuin kaivuutyöt.
Hyvinkään keskustan alueella oli eilen 15.9. havaittu häiriötä, joka oli vaikuttanut alueella oleviin kaapeli-internet -yhteyksiin. Häiriö oli poistunut eilisen iltapäivän aikana.

Jos vastaavaa häiriöitä vielä ilmenisi alueella, häiriöstä kannattaa ilmoittaa mahdollisimman nopeasti vikapalveluumme. Näin häiriön jäljille päästään mahdollisimman nopeasti ja häiriön syytä pystytään paremmin rajaamaan.

Vilpertti: vikailmoituksia tehtäessä kannattaa ilmoittaa lisätietona, jos alueella on esimerkiksi jonkinlaisia kaivuutöitä meneillään. Eilisen häiriön tietojen perusteella, ei kuitenkaan löytynyt merkkejä, että häiriö on havaittu olevan kaivuutyöstä johtuvaa.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Hyvinkään keskustan alueella oli eilen 15.9. havaittu häiriötä, joka oli vaikuttanut alueella oleviin kaapeli-internet -yhteyksiin. Häiriö oli poistunut eilisen iltapäivän aikana.

Jos vastaavaa häiriöitä vielä ilmenisi alueella, häiriöstä kannattaa ilmoittaa mahdollisimman nopeasti vikapalveluumme. Näin häiriön jäljille päästään mahdollisimman nopeasti ja häiriön syytä pystytään paremmin rajaamaan.

Vilpertti: vikailmoituksia tehtäessä kannattaa ilmoittaa lisätietona, jos alueella on esimerkiksi jonkinlaisia kaivuutöitä meneillään. Eilisen häiriön tietojen perusteella, ei kuitenkaan löytynyt merkkejä, että häiriö on havaittu olevan kaivuutyöstä johtuvaa.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu


Kuten aiemmin kerroin (ja joku muukin taisi mainita), ovat nämä "häiriöt" kyllä kestäneet jo pitkään. Ja jatkuivat myös eilen 15.9. ainakin myöhään yöhön asti. Siinä meni matkavarausten kanssa 4 tuntia häiriöiden vuoksi ja hotellivaraus jäi tekemättä kokonaan samasta syystä. Tänään en ole ehtinyt kokeilla mutta ei liene mitään syytä olettaa, että muutosta olisi odotettavissa. On tuota vikapalvelua tullut kokeiltua mutta hermothan siinäkin meni (puhelumaksujen lisäksi). Kyllä mielestäni palvelun tarjoajan pitäisi kyetä ainakin rajaamaan ongelma ja kertomaan asiakkaalle ilman veloitusta missä vika on.
-dr-
Jos tiedossa ei ole mitään suurempaa vikaa alueella, niin usein on vaikea sanoa varmaksi, mistä yhteysongelmat johtuvat ilman asentajan lähettämistä ongelmapaikalle. Toki monessa tapauksessa ongelmaa voidaan rajata etähallinnassa erinäisin toimenpitein.

Vikailmoituksen voi jättää vianrajausautomaattiin. Jos kuitenkin haluat keskustella asiakasneuvoja kanssa, mutta et halua jonottaa Vikapalveluun, voit myös jättää yhteydenottopyynnön Omien sivujen lomakkeella.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Jos tiedossa ei ole mitään suurempaa vikaa alueella, niin usein on vaikea sanoa varmaksi, mistä yhteysongelmat johtuvat ilman asentajan lähettämistä ongelmapaikalle. Toki monessa tapauksessa ongelmaa voidaan rajata etähallinnassa erinäisin toimenpitein.

Vikailmoituksen voi jättää vianrajausautomaattiin. Jos kuitenkin haluat keskustella asiakasneuvoja kanssa, mutta et halua jonottaa Vikapalveluun, voit myös jättää yhteydenottopyynnön Omien sivujen lomakkeella.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu


Eikö teiltä löydy mitään kirjallista materiaalia edes jonka avulla voisi itsekin koettaa rajoittaa vikaa? ENKÄ tarkoita nyt sitä ohjetta jonka sain aiemmin, että hanki toimiva modeemi ja kokeile sitä tai hanki toimiva liittymä ja kokeile modeemiasi siinä...

Esim. sisäverkon osalta jotain "speksejä" tai ohjeita tai rajoituksia? Modeemien ohjearvoja tai vinkkejä missä vika jos esim. bit error rate vaihtelee 0,03% ja 99% välillä tai Return Path on jakuvasti tilassa "Pending", tasot, vaimennukset, SNR, mitä PITÄISI olla ja mistä erot saattaa johtua?? Yms. yleisiä juttuja joita pystyy itsekin tsekkaamaan.

Voiko esim. olla modeemissa vika jos modeemin hallinnasta näkee, että tehotasot ja singnaalin voimakkuudet vaihtelee useita kymmeniä dBmV tai tosiaan bit error rate nousee välillä jopa arvoon 99%? Tai voiko kyseiset ilmiöt johtua huonosta sisäverkosta ja jos niin millainen sisäverkon tulisi olla?

Kyllähän tällaiset asiat kuitenkin mietitty on moneen kertaan, tiedän sen vanhasta kokemuksesta... ;-)

-dr-
Itsellä nyt on ollu 3 vuotta soneran kaapeli tässä Hyvinkäällä, tällä hetkellä 10/2 extra. Samoja pätkimisongelmia on ollut ja asiakastuestakin on vain kehotettu vaihtamaan adsl-yhteyteen jos jatkuu. Raa'asti sanottuna 1/4 ajasta tämä on "nurin". Harmi vaa ettei tähän osoitteeseen saa oikein muita liittymiä. Nopeus on toimiessa ollut jopa se mitä numerot sanovat.

Aika monesti vika on soneran DNS-palvelimissa. Vika "korjautuu" jos itse käsin vaihtaa automaattisesti saadut osotteet toisiin palvelimiin. Tälläkin hetkellä on samaa vikaa ja ilmoitus vetämässä, tosin aamulla oli asiantuntija soittanut ja sanonut että pingi kulkee ja kaikki on OK. Harmi vaa etten missää vaiheessa päässyt kertomaan, että liittymä kyllä toimii mutta ku ei nimiä tunnu saava osotteille, vaikka vaihtas nimipalvelun osotetta. Toimii tällein max 5min/sivu tahtia lataaminen. Tietty kiva, että vikapalveluun pääsee heti läpi, mutta ku ei voi yhtään tarkentaa vikaa. Nyt pitäs sitte mettästää joku ihminen jostain jolle voisi tuon sanoa 🙂 Onneksi tämä vikaa tuppaa korjautumaan joskus "itsekin", aina en ole jaksanut soittaa asiasta.

Ehkä tässä nyt eniten ärsyttää se, että joka kerta joutuu käymään saman "uhkasakko" ja modeemikeskustelun läpi. Ymmärrettävää tietty että suurin osa yhteydenotoista on turhia, mutta ku tässä nyt ollaa pätkimisistä soiteltu jo 3 vuotta ja joka kerta vielä mainittukki että mystisesti naapurinki yhteys menee nurin samaan aikaan. Minulla oisi melkonen läjä modeemeita jos joka kerta oisin ostanut uuden "testaamiseen". Muutenkin hieman karkaa tuon ohjeen idea, kun MAC-osoite pitäisi saada soneralle vaihdettua, niin miten sitä vain testaa ohimennen. Kerran linjan päässä oli ihminen, joka otti minun sanomiset jopa tosissaan ja tajusi mistä puhuin eikä tarvinnut jutella modeemin nollaamisesta 10 minuuttia.

Kerran jopa käytin modeemini testattavana sonerapisteessä pyynnöstä, mutta heidänkin kaapeliyhteys oli nurin, vaikka puhelmisessa ei mitään vikaa ei Hyvinkään alueella ollut nähtävissä. Herää vain kysymys, että millä tasolla verkon valvonta on, jos edes liikkeissä ei huomata netin olevan nurin ennen kuin asiakas talsii testauttamaan laitettaan. Kuvittelin sen olevan standardi, että jokaista verkon laitetta seurataan ja vikatilanteet aiheuttavat hälytyksen.

Kaipa tässä joutuu reklamaation ruksata pikkuhiljalleen, josko ees sais rahojaan vähä takasinki joskus, muutenkin kuin tollasena "lahjakorttina" jonka voi käyttää kuukausimaksujen nostamiseen 🙂. Kuvittelisi, että jopa Sonera itse oisi jo lähestynyt pahoittelevasti, kun kerta vikahistoriaa pitävät yllä ja se on kohdallani varmaan jo mittava. Tuntuisi muutenki että kiinnostaa enemmä uusien asiakkaiden hommaaminen, kuin esim. vanhojen, noin 15 vuotta soneran nettiä käyttäneiden tyytyväisyyden ylläpitoa. Niin paljon niitä alkaa olemaan itsellä, joskin perheen yhteisellä netillä osa.
DaRyyd: kaapelilaajakaistan ongelmatilanteiden ohjeet löytyvät Ohjeet ja vinkit - osiosta täältä.

Ohjeet liittymän käyttäjälle pyritään pitämään sillä tasolla mihin käyttäjä voi itse vaikuttaa. Signaalin raja-arvojen tietämisellä ei sinänsä ole liittymän käyttäjälle merkitystä, koska joka tapauksessa ainoat tavat käyttäjän itse parantaa yhteyttä ovat jatkojohdot ja ylimääräiset haaroittimet pois, modeemin buuttaus ja resetointi ja vastaavat kotikonstit.

Yhteyden alustava tutkiminen jää tarvittaessa Vikapalvelulle ja tarkempi mittailu & korjaus asentajalle.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
hflink kirjoitti:
Aika monesti vika on soneran DNS-palvelimissa. Vika "korjautuu" jos itse käsin vaihtaa automaattisesti saadut osotteet toisiin palvelimiin. Tälläkin hetkellä on samaa vikaa ja ilmoitus vetämässä, tosin aamulla oli asiantuntija soittanut ja sanonut että pingi kulkee ja kaikki on OK. Harmi vaa etten missää vaiheessa päässyt kertomaan, että liittymä kyllä toimii mutta ku ei nimiä tunnu saava osotteille, vaikka vaihtas nimipalvelun osotetta.


Vika Soneran DNS-palvelimissa on erittäin harvinaista ja sattuessaan vaikuttaa hyvin suureen määrään käyttäjiä. En muista milloin olisi edellisen kerran DNS-vikaa ollut, mutta on niitä viime vuosina joskus ollut ja silloin "mikään ei toimi". Tästä syystä korjauskin tehdään korkeimmalla mahdollisella prioriteetilla.

Vaikka kaapelimodeemin (?) loki antaa DNS-virhettä, on kyse kuitenkin loppujen lopuksi jostain muusta. Jos modeemi pysyy verkossa ja antaa kuitenkin DNS-virhettä, on yksi keino määrittää verkkosovittimelle kiinteät DNS-osoitteet.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
shadows kirjoitti:
[quote="hildepe1":fj90sf73]Moi,

Laajakaista extra / kaapeli toimi pitempään moitteettomasti Hyvinkäällä, mutta viimeiset pari viikkoa liittymässäni on ollut kenties kohinan seurauksena paikoitellen huomattavaa pakettien katoamista, sekä myös sen seurauksena pätkimisiä. Alunperin ongelma liittyi laajempaan ongelmaan Hyvinkään seudulla, mutta sen ratkettua yhdeydessä on edelleen ollut seuraavina päivinä ongelmia liittyen pakettien katoamiseen / pätkimiseen.


Onko Soneralla esim. pitempiaikaista monitorointia jonka voisi kytkeä, pääsenkö itse tutustumaan tarkemmin kaapelimodeemin sielunelämään - ts. error log:it kiinnostavat suunnattomasti sekä signaalin laatu (joka on ollut kuulemma erinomainen).


Terve!

Kerrotko modeemin tyypin ja nopeusluokan?

Soneralla on "luultavasti" mahdollisuus seurata esim kohina arvoja ko. alueella, mikäli vikapalvelussa sattuu olemaan osaava kaveri. Myöskin yksittäisen liittymän monitorointi lienee mahdollista jollain tasolla.

Kaapelimodeemin lokia pääsee myös katselemaan, mutta kauheasti niistä arvoista yms ei kostu.

T:Shadows[/quote:fj90sf73]

Ah sorry kun vastaaminen kesti... Tulin juuri Suomessa käymään muutamaksi viikoksi ja forumilla käynti jäänyt. Siis toi modeemi on se Linksysin WCM300.

Testasin alla olevaa 100.1 linkkiä ja jostain syystä en saa validia HTML:ää ulos.. koklaan reitityksiä uudestaan kotona, mutta tällä hetkellä elinks sanoo "socket read error" ja proxyn läpi (siis oman palvelimen)

GET / HTTP/1.1
Host: 192.168.100.1
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.9.1.1) Gecko/20090715 Firefox/3.5.1
Accept: text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,*/*;q=0.8
Accept-Language: en-us,en;q=0.5
Accept-Encoding: gzip,deflate
Accept-Charset: ISO-8859-1,utf-8;q=0.7,*;q=0.7
Keep-Alive: 300
Proxy-Connection: keep-alive

The HTTP Response message received from the contacted server could not be understood or was otherwise malformed. Please contact the site operator.

Go figure... mutta pitää kurkata kotona lisää myöhemmin.

Muuten, nyt katkot ovat olleet taas näköjään hetken aikaa pois:

--- Day changed Tue Sep 08 2009
--- Day changed Wed Sep 09 2009
--- Day changed Thu Sep 10 2009
--- Day changed Fri Sep 11 2009
--- Day changed Sat Sep 12 2009
--- Day changed Sun Sep 13 2009
--- Day changed Mon Sep 14 2009
--- Day changed Tue Sep 15 2009
--- Day changed Wed Sep 16 2009
--- Day changed Thu Sep 17 2009
--- Day changed Fri Sep 18 2009
--- Day changed Sat Sep 19 2009
--- Day changed Sun Sep 20 2009
19:51 -!- Tiammatj >hildepe1@cable-hvk-xxxxxxxx-138.dhcp.inet.fi] has quit Ping timeout]
23:37 -!- Tiammatj ihildepe1@cable-hvk-xxxxxxxx-138.dhcp.inet.fi] has joined #jollydragon
--- Day changed Mon Sep 21 2009
--- Day changed Tue Sep 22 2009
--- Day changed Wed Sep 23 2009
--- Day changed Thu Sep 24 2009
--- Day changed Fri Sep 25 2009
--- Day changed Sat Sep 26 2009
--- Day changed Sun Sep 27 2009
--- Day changed Mon Sep 28 2009
--- Day changed Tue Sep 29 2009

Tuo Sun Sep 20 oleva näppärä katko aiheutui Hyvinkään kahden tunnin pituisesta sähkökatkoksesta... kai siitä sentään ei voi Soneraa kritisoida. :)

Terv,
P
Ja se vielä lisänä edelliseen, että testasin myös uppinopeuksia sekä kurkkasin ping -logia ja kaikki vaikuttaa erinomaiselta, vain muutama hassu ping -paketti kateissa lähimmästä hopista sekä ftp.funetista, ~muutamasta tuhannesta, siis käytännössä 0% loss.. tai siis merkityksetön, olematon, jne. :)

Vastaavasti uppinopeus ~550kB/s, mikä on vähintäänkin ihastuttava:

244KB 488KB 732KB 977KB 1.19MB
????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
cable-hvk-xxxxxxxxx-138.dh => xxxxxxxxx.net 554KB 549KB 525KB
<= 9.96KB 10.9KB 11.3KB
????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
TX: cumm: 33.4MB peak: 614KB rates: 585KB 580KB 550KB
RX: 6.34MB 50.2KB 40.7KB 42.2KB 37.4KB
TOTAL: 39.7MB 658KB 626KB 622KB 588KB


Uppinopeus tosin elää päivän 350kB-570kB/s tasolla, keskiarvon ollessa ehkä yleensä testeissä ~450kB/s, mikä riittää kuitenkin enemmän kuin hyvin.

Mutta joo... kun vain yhteys toimisi taas edes kaksi kuukautta ilman ongelmia, ennen kuin käydään Soneran kanssa kahden viikon soittelujakso taas läpi. ;)

t,
p
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
DaRyyd: kaapelilaajakaistan ongelmatilanteiden ohjeet löytyvät Ohjeet ja vinkit - osiosta täältä.

Ohjeet liittymän käyttäjälle pyritään pitämään sillä tasolla mihin käyttäjä voi itse vaikuttaa. Signaalin raja-arvojen tietämisellä ei sinänsä ole liittymän käyttäjälle merkitystä, koska joka tapauksessa ainoat tavat käyttäjän itse parantaa yhteyttä ovat jatkojohdot ja ylimääräiset haaroittimet pois, modeemin buuttaus ja resetointi ja vastaavat kotikonstit.

Yhteyden alustava tutkiminen jää tarvittaessa Vikapalvelulle ja tarkempi mittailu & korjaus asentajalle.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu


No jotakin tuonsuuntaisia ohjeita juuri tarkoitin, noita en ollut aiemmin huomannutkaan... 😉 Voisihan sillä hiukan olla merkitystä jos osaisi noita signaaliarvoja "analysoida" kun esim. testaa modeemia sisäverkon eri haaroissa... Vai pitäisikö suosiolla sijoittaa modeemi ullakolle jossa haaroitin majailee...

"Ylimääräisiä" haaroittimia ei tietenkään olekaan mutta pakko se kaapeli jossakin kohti vaan on haaroittaa kun ei ylimääräisiä rasioitakaan ole. Miten paljon muuten on todellista merkitystä sillä käyttääkö haaroittimia vai jaottimia? Entä sisäverkon haarojen määrällä/pituudella? Tämän tyyppisillä tiedoilla olisi myös merkitystä loppukäyttäjälle...

Vielä kysymys asiakaspalvelulle: tarvitseeko vaiko eikö tarvitse ilmoittaa Soneralle MAC-osoitetta jos vaihtaa kaapelimodeemin toiseen?? Tästä on ristiriitaista tietoa eikä noissa ohjeissakaan taidettu asiasta mainita, ainakaan en huomannut... Ilmeisesti joissain purkeissa MACiakin pystyy rukkaamaan mutta ei tuossa minun modeemissani kylläkään.

-dr-
DaRyyd kirjoitti:

Vielä kysymys asiakaspalvelulle: tarvitseeko vaiko eikö tarvitse ilmoittaa Soneralle MAC-osoitetta jos vaihtaa kaapelimodeemin toiseen??
-dr-


Uudella modeemilla ei ole oletuksena valtuuksia liikennöintiin, joten MAC-numero tulee ilmoittaa asiakaspalveluumme, jotta modeemi pystytään valtuuttamaan.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Moi,


Jukra en jaksa lukea kaikkia viestejä, ehkä oma ongelmanikin olisi tullut vastaan. Olen kaksiltaa tapellut koneeni kanssa. Kaikki intternet + muut avustajat ovat yrittäneet ongelmaa ratkoa. Mutta yhtä tyhjän kanssa.

Sammutan koneeni tai revin modeemia irti seinästä aivan sama. Netti ei aukee ja sähköpostit eivät saavu eivätkä myöskään lähde.

Läooärini on niin armottoman takkunen aukeemaan että sitä ei hevin sulje kun auki saa.

Meillä oli aikoinaan oma reikä TV antenin vieressa, verkkokortti koneeseen ja juttu toimi jotensakin kun alkuun pääsi. Se systeemi heitettiin virattomana ja soneran puolesta virattomana romukoppaan. Nyt on piuhoja enempi ja modeemi lisänä keräämässä pölyä. Eik toimi ei. Eikä Sonera anna osoitetta johon voisi suoraa valittaa. Kaikkia tälläsiä keskustelupalstoja. Tai sit jonotusnumeroita jotka maksaa jos vaikka mitä ja aikaakin moisessa odottelussa menee. fiksut nörtit vastaa ja antaa tyhmiä neuvoja tai sit asiakas on TYHMÄ.

Vuokran yhteydessä maksetaan jo kuukausi maksu netin käytöstä. ja Sit lisä vauhdista, josta en ole varma toimiiko ja onko siitä mulle mitään tolkun hyötyä pitää maksaa jatkuvasti lisää ja lisää ja vielä vaan lisää. Mistä minä oikeen maksan???

t.turhautunut ja tympääntynyt
Viestisi perusteella on suoraan vaikea sanoa, mistä yhteysongelma johtuu. Yhteyden toimimattomuus ei kuitenkaan vaikuta siihen, miten tietokoneesi toimii. Jos tietokone toimii erittäin hitaasti, voi ongelma hyvinkin johtua tästä.

Ohjeita yhteysongelmiin löydät Ohjeet ja vinkit -sivuiltamme. Mikäli saat rajattua ongelman oman laiteympäristösi ulkopuolella, voit jättää vikailmoituksen joko soittamalla vianrajausautomaattiin tai jättämällä yhteydenottopyynnön Vikapalveluun Omien sivujen vikapalvelulomakkeen kautta.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
[quote="hflink":e7e0055e]Aika monesti vika on soneran DNS-palvelimissa. Vika "korjautuu" jos itse käsin vaihtaa automaattisesti saadut osotteet toisiin palvelimiin. Tälläkin hetkellä on samaa vikaa ja ilmoitus vetämässä, tosin aamulla oli asiantuntija soittanut ja sanonut että pingi kulkee ja kaikki on OK. Harmi vaa etten missää vaiheessa päässyt kertomaan, että liittymä kyllä toimii mutta ku ei nimiä tunnu saava osotteille, vaikka vaihtas nimipalvelun osotetta.


Vika Soneran DNS-palvelimissa on erittäin harvinaista ja sattuessaan vaikuttaa hyvin suureen määrään käyttäjiä. En muista milloin olisi edellisen kerran DNS-vikaa ollut, mutta on niitä viime vuosina joskus ollut ja silloin "mikään ei toimi". Tästä syystä korjauskin tehdään korkeimmalla mahdollisella prioriteetilla.

Vaikka kaapelimodeemin (?) loki antaa DNS-virhettä, on kyse kuitenkin loppujen lopuksi jostain muusta. Jos modeemi pysyy verkossa ja antaa kuitenkin DNS-virhettä, on yksi keino määrittää verkkosovittimelle kiinteät DNS-osoitteet.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu[/quote:e7e0055e]


En voi tietenkään varmasti sanoa että juuri DNS-palvelin itse oisi kaatunut, mutta yhteyttä sinne ei saa. Tälläkin hetkellä yhteydet pätkivät, vaikka ne on muka 2 kertaan nyt tänä aikana korjattu. Osoitteet on kiinteästi koneilla kyllä jo, mutta silti tuloksena on välillä ettei DNS-palvelimeen saa yhteyttä.

Alkanut tulla tavaksi että perjantai iltanan netti rupee pätkimään urakalla tai ei toimi ollenkaan ja vasta maanantaina rupee pelittää. Ei toi modeemitekniikkaa nyt niin kehittynyttä ole että se tajuisi pitää viikottaiset hieman ihmisten kuukautisten tapaan. Viikonloppusi ku ois aikaaki vinguttaa nettiä enemmä ni hiema nakertaa miestä.

p.s. tätäkin viestiä olen yrittänyt lähettää jo tusinan kertaa, mutta timeouttia pukkaa.
En voi tietenkään varmasti sanoa että juuri DNS-palvelin itse oisi kaatunut, mutta yhteyttä sinne ei saa. Tälläkin hetkellä yhteydet pätkivät, vaikka ne on muka 2 kertaan nyt tänä aikana korjattu. Osoitteet on kiinteästi koneilla kyllä jo, mutta silti tuloksena on välillä ettei DNS-palvelimeen saa yhteyttä.

Kovin tuttua, koskahan Sonera on riistäny meitä tarpeeksi, että on varaa palkata joku osaava töihin?

Vastaa