Huomasin vasta viikko sitten, kun yritin katsoa tallennettua ohjelmaa, että Motorolan boksi (1903) ei toimi. Kello väärässä tai sitten valikot jumittuivat. Ei auttanut boksin täydellinen resetointikaan.
Yhteys asiakas(vika)palveluun ja todettiin, että boksi ei saa olla laajakaistamodeemin/reitittimen NATin takana eli omassa aliverkossa. Näin se minulla on kyllä ollut alusta saakka ja toiminut. Näköjään ei siis enää, vaan boksin pitää saada julkinen ip-osoite. Reititin piti siis saada sillattuun tilaan. Kyseltiin myös, että onko kyseessä Telewell TW-EA510 päätelaite. No, onhan se.
Asetin Telewellistä sillattuun tilaan Motorolan boksin käyttämän portin. Ei toiminut. Testasin läppärillä niin portti toimi ja se oli sillatussa tilassa, kun sai suoraan ip-asetukset Soneran palvelimelta. Soitto Soneran vikapalveluun ja sieltä käskettiin päivittää Telewell uusimpaan ohjelmisto (firmware)-versioon. Soitin Telewellille ja heidän Gurunsa eli asiantuntija sanoi, että vika ei ole päätelaitteessa vaan Soneran päässä. Jos tietokone toimii sillatussa portissa, niin siinä pitää toimia myös Motorolan digiboksinkin. Jotain ovat itse sotkeneet operaattorin päässä. Sitäpaitsi ko. uusin softapäivitys Telewellin boksiin ei kuulemma tähän asiaan vaikuta mitenkään vaan ihan muihin asioihin. Käski Soneran pistää omassa päässään asiat kuntoon tai irtisanoa muussa tapauksessa toimimaton palvelu! Olin samaa mieltä!
Nyt kuitenkin sitten eilen illalla pistin vain kokeeksi digiboksin kaukosäätimestä päälle, kun se oli vain jäänyt aamun jäljiltä siihen paikalleen. Ja kas kummaa, sehän lähti toimimaan kuin mitään vikaa ei olisi ollutkaan!!!! Valituksia oli kuulemma vikapalveluun vastaavasta kuin minulla tullut runsaasti. Olikohan sittenkin tästä opittu jotain ja huomattu jotain menneen vikaan ja suoritettu korjaus. Ihan villi veikkaus vain on se, että digiboksiyhteyden luomiseen tarvittavat VPI/VCI- asetukset eivät olleet kohdillaan. Eli nuo tutut Soneran käyttämät 0/33. Olisiko tuo jälkimmäinen lipsahtanut johonkin 35-arvoon? En ehtinyt kokeilla muuttaa manuaalisesti näitä arvoja sillatun yhteyden osalta modeemista, kun se jo toimikin noilla normaaleilla oletusarvoilla.
Oli miten oli, nyt toimii. Ei kuitenkaan kovin hyvää toimintaa, jos päivitykset aiheuttavat tämän kaltaisia ongelmia verkkoon. Puhumattakaan siitä, että vikapalvelussa ei tiedetä ja/tai heitä ei tiedoteta asiasta ja tekniikasta riittävästi.
Tai onhan sekin mahdollista, että boksi on hidas saamaan ip-osoitetta verkosta, kun siinä oli ennen sisäverkon osoite. Joten maltti odottaa ja antaa ajan kulua korjasi ongelman.
Ongelmia päivityksen johdosta?
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.