Skip to main content
Olen köyhä, joten tulin ottaneeksi Soneran kovasti kampanjoiman 15Eur/kk maksavan
3,6 Mbit/s liikkuvan laajakaistan, eli siis 3G yhteyden.

Nyt kuitenkin tuo mokkulan onneton nopeus rupeaa jo häiritsemään kaikkea toimintaa, ja haluaisin ostaa nopeamman yhteyden. Asuinalueellani olisi saatuvilla 512 Kbit/s ADSL yhteys (eli se hitain ADSL) hintaan 20Eur kuussa, ja sen verran juuri ja juuri pystyisin toimivasta netistä vielä maksamaan. Mutta nyt minun pitäisi vielä 22kuukauden ajan maksamaan Soneralla hitaasta/huonosta 3G yhteydestä. jolloin minulla siis ei ole varaa tuohon nopeampaan ADSL yhteyteen. Soneran vikapalvelussa antoivat ymmärtää, että 1-2vuoden sisään nostavat noita tukiasemiensa kaistoja mutta siihen saakka mennään hitailla yhteyksillä jos oikein ymmärsin.

Eli onko hidas nettiyhteys irtisanomisperuste ?

Nillittäjille kerrottakoon, että asun 3G tukiaseman peittoalueella ja signaali on hyvä (täydet kentät). Yhteys on pakotettu 3G tilaan ja se ei pätki. Öisin klo 3 - klo 5 välisenä aikana pystyy tällä 3G mokkulalla surffaamaan tai lataamaan jopa 0,5-1,2 Mbit/s nopeuksilla tällöinkin nopeuden vaihtelut on suuria ja jos vähänkään joku muukin tukiasemia kuormittaa niin sitten taas on takkusta, mutta aamuisin, päivisin ja iltaisin on verkko sen verran ylibuukattu, ettei juuri koskaan pääse yli 0,3 Mbit/s nopeuksiin, eli siis se hitainkin ADSL olisi nopeampi.
Keskustele ja kysy foorumi ei ainakaan toistaiseksi käsittele Liikkuva Laajakaista - liittymiä. Foorumille Soneralta vastaavien henkilöiden asiantuntemus on kiinteän verkon tuotteiden puolella ja Laajakaista Langattomassa. Näin myös sopimusasioissa.

Kysymääsi asiaa voit tiedustella matkapuhelinpuolen asiakaspalvelusta numerossa 0200 17000 ja valinta 1.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera ei tyypillisesti reagoi mitenkään asiakkaiden valituksiin.Siellä ei kukaan viitsi vastata sähköposteihin eikä kukaan asiakas jaksa notkua puhelimessa kaiken päivää soittamassa.Sitäpaisi, jos jostain syystä sattuu pääsemään puhelimella yhteyteen Soneran kanssa,niin on aivan törkeätä että tällaisista yhteydenotoista pitää maksaa PUHELUMAKSU niinkuin vikailmoituksistakin tai väärin tehdystä laskusta.Ainut mahdollisuus saada yhteys soneralle,on ottaa yhteys kuluttajaneuvojaan.Näin tähän auktoriteettiin saa edes jonkinlaista liikettä ja ne soittaa Sinulle.Kuluttajaneuvojan kanta on se,että jos myyty tuote ei vastaa kuvausta niin kaupan voi purkaa tai vaatia hinnan alennusta.Pitäisi tuo olla älyttävissä Sonerallakin.Minä valitin Soneralle tämän kuluttajaneuvojan ohjeistuksen kanssa ja Sonera taipui alentamaan hintaa.Soneran puolelta vilpillisin keinoin tehty kauppa on voitava myös purkaa milloin vain .Itse en VIELÄ purkanut koska tarvitsen kuitenkin jonkinlaisen nettiyhteyden,eikä muidenkaan operaattoreiden mokkulayhteyksiä ole liiemmin ylistetty.Elisalla kuitenkin lienee huomattavasti kehittyneempi.
Mununkin mokkulani nopeus vaihtelee n.20-100 Kb.Aniharvoin hetkellisesti näkee vähän yli 100 Kb:n meneviä nopeuksia.Piti olla max 3,6 Mb! Ajatelkaa mikä ero on 20 Kb ja 3,6 Mb:n välillä!Tuohon maximiin ei edes teoriassa ylletä Jyväskylässä 3G alueella.Miksi sitten tällaista tuotetta saa myydä? Eikö se ole laitonta? Monessa kaupanteossa tätä kutsuttaisiin petokseksi.Pitäkää kuluttajat puolenne.Valittakaa kuluttajaneuvojalle:Vaatikaa oikeuksianne,olette maksaneet siitä mitä ette ole saaneet ,vaatikaa edes hinnan alennusta.Sonera kyllä nöyrtyy.
Kuluttajien on vaadittava kaupanteossa ilmoitettavia vähimmäisnopeusia.Tällaisten maksiminopeuksien myyminen johon ei edes teoriassa pääse on laitonta!
Tässä viestiketjussa Soneran "asiantuntija" myöntää, että heidän asiantuntemuksensa on kiinteän verkon puolella, kuitenkin myyvät ja markkinoivat liikkuvaa (mobiilia) laajakaistaa isoin mainoksin etc. ....!
Minun Huawei mokkula ja DataTehoPlus kokemukseni viittaavat siihen, että Sonera tarkoituksellisesti rajoittaa datavirtaa. Alkuun pari kertaa kokeillessani yhteyttä, antoi mittarit jopa 4000-7000 kbps nopeuksia, mutta nyt kun olen jonkin kerran käyttänyt yhteyttä, on se ilmeisesti "rekisteröitynyt" servereille ja nopeus on luokkaa 300-800kbps, eli kauaksi jäädään luvatusta max.3,6Megasta. Mokkula sijaitsee Espoonlahdessa, hyvässä 3G kentässä. Sinistä valoa tarjoaa mokkula, mutta data ei kulje.
Ei se halpa tarjoushinta (24kk soppari) saisi antaa oikeutusta ala-arvoiselle tuotteelle.
Lienee parasta tehdä kirjallinen reklamaatio Soneralle (joka ei perinteisesti reagoi mitenkään) ja sitten lähestyä kuluttajasuoja-/ viestintäviranomaisia.
Jotain häpyä pitäisi olla viestintäfirmoillakin.
T.Lauri
Niin...Kyllähän tuo langattoman markkinointi petoksen rajaa hipoo.
Jopa 3,6 Megaa... kuten ladallakin sopivan jyrkässä ja suorassa alamäessä jopa 200km huippunopeus 4ltr/100km kulutuksella ;O)), myötätuulessa.
Niin ja toki kaistaa jaetaan tasan sekä tarpeen mukaan. Ensin kokeiluvaiheessa rajoituksetta ja sitten rajoitetusti että kaikille riittää jotakin..
Myös kultatason etuasiakkuutta mainostettiin ja sitten kun tasolle nyt päästiin niin olikin kaikkein parhaat tai harkinnan arvoiset edut poistettu valikoimasta..
Kiitos Telia..Soonera.
Tupla Simmit ja elokuvavuokrat olisikin tulleet liian kalliiksi.
Elisa johtaa vielä kisaa...
itselläni
5M yhteydellä parhaimmillaan 2,7M ja Sooneran
3,6M yhteydellä parhaimmillaan 1M nopeutta testeillä.
KeskiSuomessa Elisan peitto noin 3X laajempi kuin TS:n vielä tällä hetkellä. Ero saattaa
pienentyä loppuvuodesta.
Larzan48 kirjoitti:
Tässä viestiketjussa Soneran "asiantuntija" myöntää, että heidän asiantuntemuksensa on kiinteän verkon puolella, kuitenkin myyvät ja markkinoivat liikkuvaa (mobiilia) laajakaistaa isoin mainoksin etc. ....!


Keskustele ja kysy foorumin tarkoitus on olla kiinteän verkon laajakaistaliittymiä, niiden palveluja ja Sonera TV-liittymiä käsittelevä keskutelupalsta. Forumilla ei ole matkapuhelinliittymiä koskevia aihealueita ja me Soneran puolesta tänne vastaavat henkilöt työskentelemme ensin mainittujen aihealueitten parissa. Matkapuhelinpuolelta tälle foorumille ei ainakaan toistaiseksi ole vastaamassa ketään.

Liikkuvan laajakaistan asiantuntijat löytyvät mobiilin Vikapalvelusta numerossa 0206 90101 ja valinta 1.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa