Skip to main content
Heips

Vasta vaihdoin kaapeli yhteyteen 10/2 liittymään ja n. parisen viikkoo on toiminut kuin pitikin. Nyt sitten alkanut ongelmia ilmaantua. Yhteys ensinnäkin katoaa jos msn messenger ohjelman antaa kirjautua sisään eli yhdistää internetiin. Välityspalvelimen kautta ei tuo messengeri ota yhteyttä - sitä oli jossain aiemmassa keskustelussa ehdoteltu. Tosiaan jos messengerin nyt tupsauttaisin päälle niin yhteys menee poikki ja pitää virrat katkaista modeemista ennenkuin saa yhteyden takaisin. Yhteysvalo modeemissa jää päälle vaikka internetiin pääsyä ei ole. Virrat poikki homman jälkeenkin yhteys on heikko vielä jonkin aikaa ennenkuin paranee (Packetlossia 15%.. ).

Ja nyt tänään on yhteys muutenkin katkeillut pariinkin otteeseen... Mahtaako selvitä tätä kautta mitään. Ei kovin kivoja juttuja tällaset.

Käyttöjärjestelmänä oli ensin windows xp mutta piruuttani ajattelin että kokeilen windows 7:kan kanssa onko saman ongelma ja onhan se..
Modeemin tai tietokoneen palomuuri voi omalta osaltaan vaikuttaa ongelmaan Messengerin kanssa, mutta jos yhteys pätkii muutenkin, voi ongelma olla toki yhteydessäkin. Modeemista kannattaa tarkistaa ainakin palomuuriasetukset. Ohjeita löydät Ohjeet ja vinkit -sivuiltamme, josta löydät myös linkin englanninkieliseen manuaaliin.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Jos palomuuri estäisi sen messengerin niin sillon varmaan koko internet yhteys ei katkeaisi tai jumiutuisi messengeriä avatessa? Hieman kummallista että yht äkkiä menisi palomuurikaan päälle kun kuten sanoin niin on yhteys toimi 2 viikkoa ilman ongelmia ennen kuin tämä messenger ongelma yht äkkiä tuli. Virus tarkistuskin on tehty ei ole viruksestakaan kyse..
Korjausta edelliseen, nyt jopa toimi messenger mutta yhteys silti pätkii ja packetlossia on 15%. Hieman epävakaalta näyttää valitettavasti.

Pientä lisäystä tähän: Messenger toimi hyvin n. 3 tuntia jonka jälkeen sama homma rupesi taas toistumaan eli heti kun messengerin laittaa päälle, modeemi ja/tai internet yhteys kaatuu. Modeemi menee aivan sekaisin koska yhteyttä ei saa edes takaisin ilman modeemin reboottausta eli virrat pois. Minulla ei ole modeemin palomuuri päällä ja windowsin palomuurissa on sallittuna messenger.
Ja vielä korjausta, taas pienen, noin tunnin pätkimisen jälkeen rupesi messengerkin toimimaan ilman ongelmia. En oikein jaksa uskoa että tämä nyt on koneen asetuksista kiinni enää. Jos ongelma jatkuu niin laitan vikailmoitusta tulemaan...
Ongelman selvittämiseksi ja rajaamiseksi kannattaa vielä koittaa seuraavia toimenpiteitä, jos yhteydessäsi on vielä ilmennyt pätkimistä tai packetlossia:

1. Jos kaapelimodeemisi on yhdistetty atennipistorasiaan jatkojohdolla, testaa toimiiko yhteys luotettavammin ilman mahdollista jatkojohtoa.
2. Jos antennipistorasiassa on tällä hetkellä erillinen haaroitin, joka jakaa signaalin antennipistorasialta televisiolle ja kaapelimodeemille, testaa yhteyden toimintaa ilman haaroitinkappaletta.
3. Jos huoneistossasi on toinen antennipistorasia, testaa toimiiko yhteys ilman häiriöitä, kun modeemi on yhdistetty verkkoon toisen antennipistorasian kautta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Voisitko antaa nyt vielä hieman konkreettisempaa ohjetta kuin tämä perinteinen tarkista onko piuhat kunnossa tai oletko varmasti liittänyt piuhat oikein? Olisiko jokin asetus mikä modeemissa mättää sitten tämän takana vai mikä? Eihän nyt mikään ohjelma saisi yhteyttä ja modeemia kaataa. Ongelma siis jatkuu edelleen tuon messengerin kanssa. Muuten yhteys toimii pääasiallisesti hyvin vaikka pieniä katkoja esiintyykin..
En keksi näillä tiedoin suoraa tiettyä yksittäistä asetusta, jonka muuttamalla ongelma selviäisi.

Jos epäiltäisiin modeemin asetuksia, yksi vaihtoehto on testata modeemin resetoimista reset -painikkeella, jolloin modeemi palautuu tehdasasetuksiin. Tämä toimenpide tosin hävittää kaikki modeemille mahdollisesti tallennetut muutokset, esim. langattoman verkon suojausasetukset Wlan-modeemissa.

Epäilykseni oli, että ongelma on jollain tavoin modeemin ja keskuksemme väliseen yhteyteen liittyvää, koska kerroit, että yhteys on muutenkin toiminut ajoittain epävakaasti. Edellisessä viestissäni neuvomillani toimenpiteillä voi yksin kertaisesti rajata pois syitä, jotka voivat aiheuttaa yhteyteen häiriötä oman laitteistosi ja huoneiston sisäverkon puolella.

Jos yhteydessäsi on vielä ilmennyt häiriöitä, edellisessä viestissäni neuvotut perustoimenpiteet olisi siis hyvä käydä läpi, jos et ollut vielä käynyt niitä läpi.

Asiakastietojemme mukaan näyttää, että käytössäsi on modeemi, jossa on wlan-ominaisuus. Varmistan vielä, että onko tietokoneesi ollut yhdistettynä modeemiin langattomasti ja oletko testannut yhteyttä myös siten, että tietokone on yhdistetty modeemiin suoraan verkkokaapelilla?

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Kyllä piuhan kanssa olen pääasiallisesti tuota modeemia käyttäny. Wlan ollut vain toissijaisesti harvoin käytössä läppärin kanssa. Viime yöstä lähtien yhteys on taas muuttunut astetta heikommaksi, ei meinaa jaksaa edes ladata nettisivuja. Kesti 10min edes päästä tätä kirjoittamaan. Kokeilen modeemin resetointia vielä kaiken varalta, muuten alkaa kyllä ideat loppumaan.

PS. Voisiko olla mahdollista että tuo kuopion verkkovika heijastelee myös minun yhteyteeni, kun kumminkin naapurikaupungista on kyse.
Kuopion alueen verkko-ongelma on koskenut ainoastaan adsl-yhteyksiä, joten oman liittymäsi ongelma johtuu nyt jostain muusta. Jos pätkimis-/hidasteluongelma ei tokene ja olet rajannut vian omien laitteidesi ulkopuolelle, kannattaa liittymästä jättää vikailmoitus joko soittamalla numeroon 0206 90101 tai Omien sivujen lomakkeella.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa