Skip to main content
Olen ollut naapurini apuna uuden HP-kannettavan( HP Compaq 610 T1500 / 15.6" HD BV / 2GB / 160GB / DVDRW / Windows 7 Home Premium - kannettava tietokone.) ja nettitikun käyttöönotossa.

Asensimme nettitikun liittymän mukana tulleen lyhykäisen ohjeen mukaisesti. Ei vain tapahtunut kertakaikkiaan mitään. Ei aloittanutkaan asentamista. Käytössäni on pöytätietokone (Windows 7) ja kokeilin asennusta siihen. Tikku hurahti nettiin kuin tyhjää vaan ja toimikin vallan moitteettomasti. Työpäydälle asentui kuvake"Liikkuva laajakaista".

No sitten pähkäilemään mikä vikana ettei asennus onnistu uudelle koneelle. Soitin neuvontaan ja sain pikaisen ohjeen tekstiviestinä, että pitää tällaisesta osoitteesta (http://www.zte.com.au/main/Product_Down ... nloads.htm) noutaa ajuri. Eipä senkään asentamisen jälkeen vielä tapahtunut mitään muutosta.
Viikonlopun aikana sitten kokeiltiin sitä sun tätä yhteyttä - ei vain toiminut. Luin netistä heikolla englanninkielelläni, että kyseinen ajuri pitää asentaa jollain #Connection Turbo Managerilla"! Eipä sen jälkeenkään asentunut!

Yritin oman koneeni nettitikkumäärityksistä löytää tietoa ja Googletin netistä modeemin antaman virhekoodin 619. Sieltä löytyikin vastaus, että kyseinen virhekoodi johtunee siitä ettei APN määrityksenä ole "Internet". Maanantaina otin uudelleen yhteyttä neuvontaan, josta ensin sain ohjeen, että paikan päälle pitänee tulla asentaja, koska neuvojalla ei ollut minkäänlaista havaintoa siitä minkälainen tuo "Turbon" asentama Telstran modeemiasennuksen ohjelma on. Kokeilimme kuitenkin ja meni kotvan aikaa, että löysimme tuon paikan mihin määritykset oli manuaalisesti tehtävä. Sinne oli määriteltävä Soneran yhteys kuten puhelinnumero *99# ja APN= Internet ym. Muutosten jälkeen yhteys on toiminut moitteettomasti.

SUURI ongelma on vain se että TELSTRA:n ohjelma on englanninkielinen eikä naapurini ymmärrä sitä lainkaan. Lisäksi jos ohjelman yrittää pienentää tehtäväpalkkiin CONNECT-tilassa se häviää niin näkymättömiin ettei sitä löydy mistään (ei edes Tehtävien hallinnasta Ctr+Alt+Del:llillä) eikä sitä voi uudelleen käynnistää nettiin kuin boottamalla koneen, koska kuvakkeesta uudelleen käynnistämällä ilmoittaa ohjelma että se on jo käytössä. Työpöydällä kuvake ihan selvästi häiritsee työskentelyä.

Kirjoitin tämän kaiken siksi että jos jollain muulla on nettitikun kanssa sama ongelma voisi tästä olla edes hitusen apua.

Toisaalta pitäisi Soneran neuvojillekin saada tiedoksi tämäntyyppisen tikkuongelman olemassaolo ja sille ainakin yksi ratkaisumalli sekä ennenkaikkea SELVITTÄÄ MIKSI TUO KYSEINEN NETTITIKKU EI ASENNU UUDELLE KANNETTAVALLE JOSSA ON WINDOWS 7 KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ. Tuo ajurin päivitys ei ole siihen ratkaisu.

Minua kovasti kiinnostaisi tietää mikä ero on oman pöytätietokoneeni ja uuden kannettavan Win7 versioissa kun toiselle asentuu, mutta toiselle ei, koska halusta asentaisin mieluimmin tuon suomenkielisen toimivan "LIIKKUVA LAAJAKAISTA" ohjelman ja naapurillanikin olisi helpompi sitä käyttää.
Testaappas seuraavaa ohjetta. Laita tikku usb-porttiin ja odota hetki. Sitten käynnistä-valikko --> tietokone --> ja sieltä klikkaat sitä missä lukee nettitikun malli tai jotakin sensuuntaista. Sitten pitäisi asennus alkaa.
En mene vannomaan että olisi apua kyseiseen ongelmaan, mutta tältä sivulta Ohjeet ja vinkit - osiossa löytyy linkki ZTE MF636 - modeemin päivitystiedostoon.

Samalle sivulle linkitetty PDF-muotoinen päivityksen asennusohje sanoo näin: Huom. Ennen kuin päivität ajurin pitää modeemin mukana tuleva Liikkuva laajakaista ohjelmisto olla asennettuna tietokoneelle!

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kiitos palautteesta! Mitäs sitten kun "Liikkuva laajakaista" ei asentunut lainkaan? Mistään hakemistosta en löytänyt enkä löydä kyseistä ohjelmistoa. Toisekseen, jos asiakas ei pääse nettiin lainkaan ei nettiohjetta pääse lukemaan. Asiakas odottaa, että se ohje olisi toimituksen mukana. Nyt ohje on todella puutteellinen.

Toisaalta olisi puhelinneuvonnassa voitu mainita tuo nettiohjeen sisältö eikä vain sanoa töksäyttää, että lähetän tekstiviestillä osoitteen mistä ajurin voi noutaa.

Tässä nimenomaisessa tapauksessa kyllä oli oman pöytäkoneeni nettiyhteys olemassa, jonka neuvoja tiesi kun mainitsin, että yhteys sillä toimii, ja hän olisi voinut kertoa minulle sivun josta ohje löytyy. Mieleeni ei tullut lainkaan hakea netistä ohjetta kun olin "asiantuntijan" kanssa puhelimessa.
Ohjeet ja vinkit - sivusto ja tämä Keskustele ja kysy - foorumi ovat tarkoitettu laajakaistaliittymien (ADSL, Extra ja Langaton), niiden palvelujen sekä Sonera TV:n tietolähteeksi ja keskusteluja varten. Tästä syystä täällä ei ole Soneran puolelta vastaamassa ketään matkapuhelinpuolen asiantuntijaa. Meidän antamat vastaukset aiheeseen Liikkuva laajakaista on annettu "best effort" periaatteella eli niihin vastataan mitä satutaan tietämään.

En osaa vastata miksei Liikkuva laajakaista - ohjelma asennu oikein sen kannettavan Windows 7 - käyttöjärjestelmään. Ellet saa apua joltain tämän palstan lukijalta, niin Soneran puolesta ainoa paikka saada apua on mobiilin Vikapalvelu.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Pidimpä vastaajaa "Soneran asiantuntijana". Näin ei ehkä sitten ollutkaan. Kiitos uudesta neuvontapaikasta jossa olen jo parikin kertaa yrittänyt saada apua.

Vastaa