Skip to main content
Koti ADSL:n päässä oleva Soneran KotiTV palvelun provisiointi jämähtää digiboxin asiallisen boottauksen ja softanlatauksen jälkeen TV:n "Virheellinen tunnus tai salasana" virheilmoitukseen. Ensin yritetty omalla vanhalla kunnon Ciscon 837 reitittimellä ja PIX501 palomuurilla. Tästä lannistuneena vaihdettu paketin mukana tullut Thompsonin palvelureititin, mutta tämäkään ei auta. Palvelureitittimen takana on Ciscon 2960 24 porttinen 10/100 ethernet kytkin, ja ristikytkennän ja CAT6 kiinteistökaapeloinnin takana toimii kyllä kuusi PC:tä ja yks PS3, sekä yks erillinen WLAN tukari, kaikki saa Thompsonilta DHCP:lla oman IP-osoitteensa ja kuso kulkee kustakin odotetusti. Samoin Thompsonin palvelureitittimen sisäänrakennettu WLAN saatiin pelittämään mukana tulleilla WPA salasanoilla. Yritetty myös ristikytkennästä digiboxi suoraan kytkimen ohi Thompsonin ethernet porttiin nro 1, mutta samoin laihoin tuloksin (ethernet kytkin on palvelureitittimen ethernet3 portissa). Mukana tullut dokumentointi ei anna eväitä pidemmälle menevään Thompsonin tai digiboksin troubleshoottaukseen.

Noita käyttäjätunnus- ja salasanakoodeja (jotka on samat tulleessa tekstarissa ja kirjeessä) on nyt naputeltu kaukosäätimellä pari sataa kertaa erilaisten konffausten jälkeen ja useamman silmäparin toimesta. Kohta menee jo hermot, kun tuosta virheilmoituksesta ei pääse eteenpäin.

Pistetäänkö kuntoon vai palautanko rojut?

JPA
Kysymyksen esittäjä jatkaa. Osa II:

Soitin aamusta Soneran asiakaspalveluun. Palvelun toimittaminen on vielä kesken. Asiakasneuvoja lupasi pyytää Soneran palvelureititystä konffaamaan palvelun pystyyn ja tämän tapahduttua lähettämään minulle tekstarin. Jään odottamaan kuittausta. Jatko-osat ilmestyvät myöhemmin.

JPA
Ongelmanselvitys jatkuu, OSA III:
Asiakaspalvelun kuittauksen jälkeen (laajakaistayhteys kytketty (uudestaan) toimimaan), yritän tässä uudestaan provisioida KotiTV palvelua. Nyt käyttäjätunnus ja salasana näyttää kelpaavan. TV:n ruudulle tulee teksti Valmistellaan kirjautumista, Ladataan vaihetta 1/2: xxx% ja sen yläpuolelle ison punaisen tiimalasin alle sitten 100% saavuttamisen jälkeen Kirjaudutaan sisään, hetkinen... Sitten näyttää olevan jonkin mittainen timeout ja nämä vaiheet toistetaan. Tähän homma kuitenkin tuntuu jäävän ilman seuraavan vaiheen korjaavia toimenpiteitä. Ehdotuksia?

JPA
Haasteet jatkuu, OSA IV:

Toisten tai Soneralaisten kommentteja odotellessa löysin näiltä sivuilta ohjeen resetoida STB. Eikun kaken INFO näppäintä painaen digiboxin virtapiuha irti ja 10 sekunnin odotuksen jälkeen tökkeli takaisin. Tästähän boxi innostui antamaan sinisen valikon, josta pääsi lähes ohjeen mukaan tyhjentämään softat ja resetoimaan boxi tehdasasetuksille. Apuja ei kuitenkaan tullut, oikeastaan mentiin takapakkia. Nyt boxi ei nimittäin saa oman ilmoituksensa mukaan IP osoitetta palvelureitittimeltä, vaikka Thompsonin hallintakonsolin kautta näkee hienosti kuinka se jakaa DHCP:lla osoitteen digiboxille. Nyt on taas kokeiltu monia tunnettuja temppuja, mm. resetoida palvelureititin kymmeniä kertoja, deletoida digiboxin IP osoite hallintakonsolista, vaihtaa äsken toimineet kaapelit (vaikka ei tämä näytä linkkitason haasteelta ollenkaan - ilman ethernetpiuhaa digiboxin virheilmoitus on loogisempaa ja ymmärrettävää muotoa "No network available"), kokeilla kaikkia palvelureitittimen portteja, jne...

Koko ajan palvelureitittimen kautta kaikki muut kodin IP:tä käyttävät kikkareet kusoavat nettiin odotetusti ja näkyvät Thompsonin hallintakonsolissa odotetusti. Sinne se digiboxinkin MAC-osoite ilmestyy deletoinnin jälkeen virtojen päällekytkemisen jälkeen, odotetusti. IP-osoite siis tulee digiboxille Thompsonin mielestä mutta ei itse boxin mielestä.

Voiskos tästä jo avata tiketin tai antaa pari hyvää vinkkiä eteenpäin?

JPA
OSA V:

Tähän tämä nyt tuntuu jäävän tökkimään. Motorola STB ei enää buuttaa. Ensin herjaa, että ei voi saada IP osoitetta, sitten vilkuttelee aikansa ensimmäistä keltaista palloa, lopuksi herjaa ettei voi ladata käyttistä.

Korjaavina toimenpiteinä jatkettu rytmiä:
STB buutattu, Thompson buutattu, STB buutattu, Thompsonin hallintakonsolin status tsekattu, Thompson buutattu, jne.

Muu IP liikenne toimii aina kun Thompson on buutin jälkeen noussut pystyyn.

En löydä tarkempaa kuvausta dokumentoinnista, mutta Thompsonin hallintakonsolissa Home sivulla kohdassa Broadband connection on Internet -palvelu tilassa "Connected", mutta sen alla IPTV palvelu on tilassa "Connecting...." Pitäiskös tän olla toimivassa ratkaisussa myös "Connected"? Voiskos joku toimivan systeemin haltija tsekata ja kuitata tänne?

Keskustelin avuliaan Soneran vikapalveluiden edustajan kanssa. Keskustelun jälkeen sovittiin, että avataan tiketti. Sellainen on nyt auki ja oman yrityksien ja erehdyksien jatkuessa jään odottamaan korjaavia toimenpiteitä.

JPA
Oletkin jo ehtinyt tehdä Koti TV - palvelusta vikailmoituksen ja se on otettu käsittelyyn.
OSA VI:

Iltapäivällä tuli tekstari: Vika korjattu. Nyt illalla testaamaan. Jo TV:tä avatessa näki heti, että Motorolan STB oli saanut softansa ja odotteli käyttäjätunnusta ja salasanaa. Äkkiä kapulalla tunnarit sisään, peukut pystyyn. Nyt kirjaantuminen onnasi kaikkien vaiheiden yli. Voila. Homma pelittää.

Jos tätä ketjua joku jaksaa lukea loppuun asti: Thompsonin hallintakonsolissa kohdassa IPTV tulee toimivassa ympäristössä lukea "Connected". Tästä voisi hätäisesti vetää johtopäätöksen, että jos siinä lukee "Connecting...." on Soneran päässä vielä jotain konffauksia KotiTV-palveluiden provisioinnista kesken.

Päätän tämän ketjun tähän. Palataan näillä foorumeilla ehkä toisilla topikeilla uudestaan.

Vastaa