Skip to main content
Hei,

meillä on Laajakaista Extra ja Thomson SpeedTouch ST780WL DeXtenTion -palvelureititin. Wlan-yhteys oikuttelee mm. PlayStationin ja vanhemman Dell-läppärin kanssa.

Lisäksi InSSIDer-ohjelmalla selviää, että manuaalisesti asetettu kanava muuttuu aina kanavaksi 1 laitteen uudelleenkäynnistyksen jälkeen (mikä tarvitsee tehdä melko usein).

Käytännössä voimme siis valita automaattisen kanavan, jolloin numeroksi tulee 6. Toinen vaihtoehto on valita manuaalisesti jotain 1-13 välillä, mikä kyllä toimii. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen kanavaksi vaihtuu todellisuudessa 1, vaikka asetussivusto edelleen näyttää, että käytettäisiin valittua kanavaa. Kanavaa ei todellisuudessa myöskään saa muuttumaan asetussivuilta ennen kuin on asetus on käytetty automaattivalinnalla välissä.

inSSIDer paljastaa, että läheisyydessä on verkkoja ainoastaan kanavilla 1 ja 6, joten ilmeisesti monen muunkin palvelureititin valehtelee; kanavalla 1 on varsin kova ruuhka.

Laite on Soneran omaisuutta. Onko ongelmaan saatavilla korjaus tai voiko palvelureitittimen vaihtaa toimivampaan malliin? Käytössämme on myös laajakaista-TV.

Jani
Testasimme asiaa omalla Thomson ST780 testilaitteellamme, mutta testilaitteella emme törmänneet kertomasi kaltaiseen ongelmaan. Kanava säilyi määriteltynä myös laitteen uudelleen käynnistämisen jälkeen. On mahdollista, että laitteessasi tai sen ohjelmistossa on jokin ongelmatilanne, jolloin laitteen vaihto vastaavaan voi tulla kysymykseen.

Asian selvittämiseksi, kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme, esimerkiksi Omien Sivujen Laajakaistan vikailmoitus -lomakkeen kautta. Lomakkeelle kannattaa kirjata asiasta yhtä tarkka ongelmankuvaus kuin minkä kerroit tässä viestiketjussa.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa