Skip to main content

"pieniä" ongelmia laajakaistan kanssa...

  • December 11, 2014
  • 35 kommenttia
  • 8 katselukertaa

Minulla nyt meinaa hermot tuon laajakaistan pätkimisen kanssa. Joudun päivän aikana vähintään 5 kertaa(joskus jopa yli 10 kertaa)sammuttamaan modeemista virrat kun yhteys katoaa. Ongelma on ollut jo aika pitkäaikainen ja sitä on yritetty korjata mm. sillä että otin tuon koti-tv palvelun ja siinä mukana uuden modeemin, mutta kun ei toimi niin ei toimi, yhteys ei lähde toimimaan pelkästään odottelulla vaan ainoa keino jolla yhteyden saa takaisin on todellakin vain se että modeemista ottaa virrat pois, olen asian useasti kokeillut mm. sillä että olen jättänyt "ongelman" päälle yön yli ja kun aamulla uudestaan yritän niin edelleenkin on yhteys poikki...

Koti-tv:täkin kun katsoo niin esim. jääkiekko-ottelun aikana joutuu parhaimmillaan useita kertoja ensin sammuttamaan modeemin ja sitten vielä koti-tv:n digiboxin että saa kuva uudestaan näkyviin.

Modeemissa jää kaikki valot palamaan eli ne ei vilku enää kertoen dataliikenteestä vaan ne todellakin vain palavat, pöytäkoneessa joka on piuhan päässä tulee ilmoitus että "ei internet yhteyttä". Olen nyt miettinyt että vika ei voi olla modeemissa koska olen siinä kahta eri modeemia kokeillut (kumpikin Soneran toimittamia) joten kyllä uskoisin että vika on jossakin muualla.

Voisin tietysti soittaa vikailmoitukseen mutta kun en tykkää puhua tuon "robotin" kanssa mutta jotenkin olisi kiva saada yhteys toimimaan kun en viitsisi vaihtaa tuon takia yhteyden toimittajaa.

Mikäli sitten tilaisin korjaajan ja vika ei olisi yhteydessä niin minulle on kerrottu että joutuisn maksamaan vajaa 100€ siitä korjajan käynnistä mutta onneksi näin ei ole koska todellakin kumpikin modeemi on Soneran toimittama ja he siinä tapauksessa toimivat jälleenmyyjänä ja kun kyseessä on uudet modeemit niin onhan niissä normaali takuu.

Katselen nyt pari päivää että miten homma etenee ja sitten mietin uudestaan mitä asian suhteen teen, mutta en kyllä meinaa enää kovin kauan katsella tuota pätkimistä.....

Muoks: Niin sekin minua on ihmetyttänyt alusta lähtien kun liittymän pitäisi toimia Bridged eli siltaavana niin kun olen sen laittanut siltaavaksi niin yhteys ei ole toiminut KERTAAKAAN eikä ollenkaan, kaikki asetukset olen myöskin tehnyt ohjeiden sekä useamman vuoden kokemuksella.....

35 kommenttia

  • November 28, 2010
Täälä kans pätkii tuttuun tapaan. Nyt on pari kertaa sammunu koko netti niin että ei pala mikään muu valo ku power. Naapuritalossa toimii toinen modeemi ja nuita vaihellu tuossa. Toisella kerralla sai odottaa usean tunnin ennenkö lähti ees koittaan yhistää.

Vikailmon tein robotille pakosta, koitin että ois saanu puhua ihmisen kans. Viimeksi lähti tulille tai alko toimaan joten kuten pelkästään resetoimalla. Noh sieläpä on vikailmo ku ei toimi niin ei toimi.

Kuitua odotellessa, tulee tulee kukaan ei tiedä millon. 3 viikkoa ollu taas tuo yks monttu auki, ensin täytettiin ja sitte aukastiin taas.Nyt pääs ees kirjottamaan tänne.

  • November 30, 2010
RekkaTimppa: Liittymästä kannattaa tehdä vikailmoitus, ilman sitä on mahdotonta sanoa mistä häiriöt yhteydessä johtuvat. Vikailmoituksen voi tehdä esim. tällä Vikailmoituslomakkeella.

  • December 4, 2010
Katja kirjoitti:
RekkaTimppa: Liittymästä kannattaa tehdä vikailmoitus, ilman sitä on mahdotonta sanoa mistä häiriöt yhteydessä johtuvat. Vikailmoituksen voi tehdä esim. tällä Vikailmoituslomakkeella.


Kokeilinpa tuota linkissä olevaa vikailmoitusta tehdä, sekin toimi siihen asti kun pääsin kohtaan missä kysytään:

Onko käytössäsi langaton (WLAN) yhteys tietokoneen ja modeemin välillä?,

ja sitten muuttui nuo linkit harmaiksi ja sen jälkeen en päässyt eteenpäin, joten antaa olla tuonkin vikailmoitulomakkeen..... Saapahan tuossa liikuntaa kun useamman kerran päivässä käy tuon modeemin sammuttamassa ja aukaisemassa, sitä vain ihmettelen että kun olen kuitenkin esim. asiakasnumeron ilmoittanut ja sen ylläpito näkee niin he eivät sitä kautta asiaa pysty selvittämään, ehkäpä tuo on sitten mahdotonta, en tiedä.....

  • December 4, 2010
Minulla modeemin valot usein vilkkuvat, kun pätkimistä esiintyy. Pidemmissä katkoksissa tulee ilmoituksia ettei pavelimeen saadan yhteyttä tai ettei DLS toimi. Häiriö minulla poistuu odottelun myötä yleensä alle tunnissa eikä modeemin virrankatkaisun kautta asia nopeudu. Soneran mukaan lähtöpäässä kaikki on kunnossa. Epäilen, että iltaisin ja viikonloppuisin pätkiminen on yleisempää, mutta ainahan tuota tapahtuu.

  • December 9, 2010
RekkaTimppa kirjoitti:
Kokeilinpa tuota linkissä olevaa vikailmoitusta tehdä, sekin toimi siihen asti kun pääsin kohtaan missä kysytään:

Onko käytössäsi langaton (WLAN) yhteys tietokoneen ja modeemin välillä?,

ja sitten muuttui nuo linkit harmaiksi ja sen jälkeen en päässyt eteenpäin, joten antaa olla tuonkin vikailmoitulomakkeen...


Tuo kohta lomakkeessa voi olla hieman harhaanjohtava. Tarkoituksena on rajata pois se mahdollisuus että vika jää WLAN-yhteyteen. Yhteyttä pitää ainakin testata langallisesti, sillä moni käyttää kiinteän verkon laajakaistaa pelkästään langattoman lähiverkon kautta.

Vastaa kohtaan Onko käytössäsi langaton... vaihtoehto "ei" ja jatka eteenpäin lomakkeella.

  • December 9, 2010
Tapio kirjoitti:
[quote="RekkaTimppa":1yv5ftht]Kokeilinpa tuota linkissä olevaa vikailmoitusta tehdä, sekin toimi siihen asti kun pääsin kohtaan missä kysytään:

Onko käytössäsi langaton (WLAN) yhteys tietokoneen ja modeemin välillä?,

ja sitten muuttui nuo linkit harmaiksi ja sen jälkeen en päässyt eteenpäin, joten antaa olla tuonkin vikailmoitulomakkeen...


Tuo kohta lomakkeessa voi olla hieman harhaanjohtava. Tarkoituksena on rajata pois se mahdollisuus että vika jää WLAN-yhteyteen. Yhteyttä pitää ainakin testata langallisesti, sillä moni käyttää kiinteän verkon laajakaistaa pelkästään langattoman lähiverkon kautta.

Vastaa kohtaan Onko käytössäsi langaton... vaihtoehto "ei" ja jatka eteenpäin lomakkeella.[/quote:1yv5ftht]

Juu, on testattu niin langattomana kuin WLAN versionakin, itse asiassa tällä hetkellä kaksi pöytäkonetta on narun päässä ja hetkestä riippuen on 2-3 läppäriä WLAN käytössä.

Nyt on tosin parin päivän aikana joutunut VAIN pari kertaa virrat pois ja päälle leikin suorittaa.....

  • December 11, 2010
Jos yhteys palaa toimintaan aina sen jälkeen kun modeemia on pidetty hetki virroitta, jää ongelman syy lähes 100% varmuudella modeemiin. Se on varmaa että modeemin tai minkä tahansa muun käyttäjän oman laitteen buuttailu ei muuta mitään verkon puolelta.

Liikenteen jumittavalle modeemille usein ainoa korjaus on joko sen ohjelmiston (firmware) päivittäminen tai modeemin muuttaminen siltaavaksi. Siltaavana modeemin tarve prosessoida läpi kulkevaa liikennettä pienee merkittävästi ja tällä voi olla suuri vaikutus laitteen toiminnan vakauteen.

  • December 12, 2010
Tapio kirjoitti:
Jos yhteys palaa toimintaan aina sen jälkeen kun modeemia on pidetty hetki virroitta, jää ongelman syy lähes 100% varmuudella modeemiin. Se on varmaa että modeemin tai minkä tahansa muun käyttäjän oman laitteen buuttailu ei muuta mitään verkon puolelta.

Liikenteen jumittavalle modeemille usein ainoa korjaus on joko sen ohjelmiston (firmware) päivittäminen tai modeemin muuttaminen siltaavaksi. Siltaavana modeemin tarve prosessoida läpi kulkevaa liikennettä pienee merkittävästi ja tällä voi olla suuri vaikutus laitteen toiminnan vakauteen.


Täälä on molemmat modeemit siltana, pätkii ja välillä katkiaa kokonaan. Josku ei lähde tulille vaikka ois 2 tuntia pois modeemi virroista. Vikailmo jätetty ja soittopyyntöjäki mutta ei ole otettu yhteyttä muutakuin tekstiviesti että on siirtynyt asentajalle. Kuitua on tulossa ja ongelman pitäisi poistua vaan kukaan ei tiedä milloin. Kesästä asti kyselty.

Tarra on ilmotustaululla ja myydään kyllä mutta ei osata sanoa millon tulee. Ei tämmöstä jaksa ku pätkii vaikka on aikasemmin puotettu 8 megaanki ja asentaja todennut että liian pitkä linja sun muuta verkko elää. Oisko jo mahdollista purkaa sopimus ja laittaa sitte uudestaan kun se kuitu ehkä joskus tulee?

Ja haluan puhua jonkun kanssa enkä kirjotella johki foorumille ja täytellä lappuja vaikka tämä internetti mahdollistaakin monia asioita tehdä verkon kautta ei siinä. (pahoitelut kappalejaosta, pilkuista sun muista. väsynyt jo tähän)

  • December 14, 2010
Tapio kirjoitti:
Jos yhteys palaa toimintaan aina sen jälkeen kun modeemia on pidetty hetki virroitta, jää ongelman syy lähes 100% varmuudella modeemiin. Se on varmaa että modeemin tai minkä tahansa muun käyttäjän oman laitteen buuttailu ei muuta mitään verkon puolelta.

Liikenteen jumittavalle modeemille usein ainoa korjaus on joko sen ohjelmiston (firmware) päivittäminen tai modeemin muuttaminen siltaavaksi. Siltaavana modeemin tarve prosessoida läpi kulkevaa liikennettä pienee merkittävästi ja tällä voi olla suuri vaikutus laitteen toiminnan vakauteen.



Niinpä, eli Soneralta olen nyt saanut KAKSI kappaletta modeemeja jotka eivät toimi eli käsittääkseni niissä täytyy olla jonkinlainen takuu myös voimassa, kummassakin....

Päivitystä en ole modeemille löytänyt, ja kuten aikaisemmin kirjoitin niin siltaavana KUMPIKAAN MODEEMI EI TOIMI OLLENKAAN.......

Nyt on tosin parantunut tuo pätkiminen entisestään eli nyt on meenyt jo melkein kaksi vuorokautta kun ei ole tarvinnut modeemia sammuttaa kertaakaan, en tiedä mikä on syynä mutta hyvä näin, katselen taas pari päivää jos homma alkaa pelittämään jos ei niin sitten teen asian hyväksi jotakin.....

Sinänsä on hyvä että meille on tulossa "taloyhtiö nettiyhteys" josta olemme talotoimikunnan kokouksissa keskustelleet ja onneksi on myös vaihtoehtoja joita olemme läpi käyneet.....

  • December 15, 2010
Miki08 kirjoitti:
Tarra on ilmotustaululla ja myydään kyllä mutta ei osata sanoa millon tulee. Ei tämmöstä jaksa ku pätkii vaikka on aikasemmin puotettu 8 megaanki ja asentaja todennut että liian pitkä linja sun muuta verkko elää. Oisko jo mahdollista purkaa sopimus ja laittaa sitte uudestaan kun se kuitu ehkä joskus tulee?


Kun talon runkoyhteys ja sisäverkko on siihen valmis, muutetaan kaikki talon Sonera ADSL-liittymät automaattisesti Laajakista Extra - liittymiksi, eikä tämän jälkeen Sonera ADSL-liittymiä osoitteeseen enää saa. Nykyinen liittymäsi käyttää ADSL-yhteyden siirtotienä lankapuhelinverkkoa. Laajakaista Extra - liittymässä talon sisäverkkoon tulee VDSL2-yhteys ja talon runkoyhteys ulkoverkkoon on valokaapelilla. Nykyisestä laajakaistan fyysisestä verkkoyhteydestä jää jäljelle vain talon sisällä kulkeva Cat3- eli puhelinkaapeli, kaikki muu on uutta.

  • December 15, 2010
RekkaTimppa kirjoitti:
Niinpä, eli Soneralta olen nyt saanut KAKSI kappaletta modeemeja jotka eivät toimi eli käsittääkseni niissä täytyy olla jonkinlainen takuu myös voimassa, kummassakin....


Zyxel ADSL-modeemeissa on kahden vuoden takuu. Soneran postitse toimittamissa ADSL-modeemeissä takuuvaihto hoituu Vikapalvelun kautta, jonne voit ottaa asiasta yhteyttä Laajakaistan vikailmoituslomakkeella.

RekkaTimppa kirjoitti:
Päivitystä en ole modeemille löytänyt, ja kuten aikaisemmin kirjoitin niin siltaavana KUMPIKAAN MODEEMI EI TOIMI OLLENKAAN.......


Jokin asetus on todennäköisesti ollut testatessa väärin, ellei siltaavana ole toiminut. Väärä asetus voi olla jokin modeemin asetus, tai esimerkiksi verkkokortille määritetty kiinteä sisäverkon IP-osoite. Oireita tietämättä vaikea arvata mikä asetus olisi voinut olla väärin.

Soneralla ei varsinaisesti ole omaa laitetukea, mutta Zyxelillä on oma maahantuojan tuki.

  • December 16, 2010
Iloitsin liian aikaisin että alkaisi toimimman tuo yhteys NIINKUIN sen PITÄISI. Tänä aamuna kolmannen kerran jälkeen kun olin joutunut SAMMUTTAMAAN modeemin niin aloin tutkia ongelmaa hieman tarkemmin mutta eipä ollut apua.

Tein kaikki asetukset Soneran sivujen ohjeiden mukaan modeemiin ja kokeilin muuttaa tuota siltaavaksi mutta kun ei toimi niin ei toimi ja se ei siitä miksikään muutu.

Lisäksi kokeilin asentaa modeemiin uuden ohjelmiston minkä löysin Zyxeli sivuilta mutta kun ei onnistu edes sen asentaminen, tulee vain viesti että: ei saa yhteyttä modeemiin, tarkista liitännät.... No, eipä tuossa ole paljon tarkistamista, piuha on kiinni ja sillä hyvä.

Tiesin että Sonera saa näiden viestien perusteella tiedon minun liittymästä sekä mm. modeemeista mutta eipähän ole mitään saatu asian hyväksi silti tehtyä..

Nyt vaan alkaa olemaan mitta täynnä tätä pätkimistä, mutta ilmeiseti tuo pätkiminen on enemmän ominaisuus kuin vika, ainakin palvelun tarjoajan mielestä......

  • December 16, 2010
Ihmetyttää vain kun maksan joka kuukausi liittymästä n.45€ ja silti toimivuus on tuommoista pätkimistä, mitähän mahtaisi Sonera tykätä jos minäkin maksaisin pätkien tuota laskua....varmaan pistäisi linjat kiinni.

  • December 16, 2010
Kävin juuri sammuttamassa ja käynnistämässä modeemin viidennen kerran tämän aamupäivän aikana, nyt en enää kerkiä sitä sammutella vaan joudun lähteä viemään asiakkaalle kuvat kun ei näytä tuo onnistuvan sähköpostilla, sinänsä eipähän tuolle reissulle tule matkaa kuin noin 70 km eli, onneksi on tuo nykytekniikka apuna..

Sinänsä Sonera voisi käyttää esim. mainos sloganina semmoista että :

Ota käyttöösi meiltä laajakaista, et saa liikkuvaa liittymää mutta saat taatusti liikkua, sillä saat kulkea modeemin ja tietokoneen välillä useita kertoja päivässä.

Eri yrityksille tuo laajakaista olisi myös hyvä, työtekijät saisivat taukojumppaa siinä kun hölkkäisivät sammuttelemassa modeemia...

  • December 16, 2010
Tapio kirjoitti:
[quote="Miki08":4t866oeu]Tarra on ilmotustaululla ja myydään kyllä mutta ei osata sanoa millon tulee. Ei tämmöstä jaksa ku pätkii vaikka on aikasemmin puotettu 8 megaanki ja asentaja todennut että liian pitkä linja sun muuta verkko elää. Oisko jo mahdollista purkaa sopimus ja laittaa sitte uudestaan kun se kuitu ehkä joskus tulee?


Kun talon runkoyhteys ja sisäverkko on siihen valmis, muutetaan kaikki talon Sonera ADSL-liittymät automaattisesti Laajakista Extra - liittymiksi, eikä tämän jälkeen Sonera ADSL-liittymiä osoitteeseen enää saa. Nykyinen liittymäsi käyttää ADSL-yhteyden siirtotienä lankapuhelinverkkoa. Laajakaista Extra - liittymässä talon sisäverkkoon tulee VDSL2-yhteys ja talon runkoyhteys ulkoverkkoon on valokaapelilla. Nykyisestä laajakaistan fyysisestä verkkoyhteydestä jää jäljelle vain talon sisällä kulkeva Cat3- eli puhelinkaapeli, kaikki muu on uutta.[/quote:4t866oeu]

Jotenki tuntuu että kuuntelemisen ja luetun ymmärtämisessä on joku viba? Noh ei siinä, kysyin siis tai kysyny jo kesästä asti millo tulee kuitu, enkä halunnut verkkotekniikasta mitään kertausta. Vaikka sitäki on sivuttu koulussa. Sen verran tiedän että WAN MAN LAN ei tarkota yhden miehen lania =) Toisaalta kertaus voisi olla hyväkin jos joskus saisi oman alan töitä tietenkin.

Toisena myynnin kautta kyselin niin tyrkytetään sitä kotitv:tä sen seittemän kertaa vaikka en sitä halua. Noh ei siinäkään vielä mitään mutta odotellaan nyt päätöstä saisikos tämän kytkyn purettua ja jäisi kaikille hyvä mieli :)

Rekkatimpalle tsemppiä ja muillekin: ottakaa aina kirjallinen lausunto jos asentaja toteaa että liian pitkä linja tai kupari elää mitä minulle on sanottu. Nyt niitä odotella.

Pätkimisen kannalta tosiaan on tullu itselläkin liikuttua enemmän sohvalta. Hyvä asiahan se on, mutta olisi kiva esim. tvkaistan kautta katsoa elokuvaakin pätkimättä ja odotella pari kolme minuuttia palaako se yhteys vai pitääkö taas käyttää virtoja pois. Mainosten aikana voisi tietenki varulta bootata modeemin, mutta laajakaistan käsitteenä pitäisi olla kait kiinteä yhteys? eikä mikään mokkula.

Tsemppiä Rekkatimpalle ja muillekin hyvää joulun odotusta :)

  • December 20, 2010
Nyt olen tehnyt REKLAMAATION (Suomen lain mukaan Reklamaatioon on pakko vastata kohtuullisessa ajassa) eli vikailmoituksen, eli tänään kello 8.54 taisi olla tarkka aika ja siinä myös ilmoitin että missään tapauksessa en ole valmis maksamaan mitään noin 100€:n maksua jos vika löytyy esim. modeemista koska Sonera on jälleenmyyjänä vastuussa niin laitteista kuin laitteen käyttöohjeistakin jos niissä jotakin puutteita tai virheitä on, katsotaan että miten käy.....

  • December 22, 2010
Miki08 kirjoitti:
Jotenki tuntuu että kuuntelemisen ja luetun ymmärtämisessä on joku viba? Noh ei siinä, kysyin siis tai kysyny jo kesästä asti millo tulee kuitu, enkä halunnut verkkotekniikasta mitään kertausta.


Vastaukseni pointti oli se, että kun taloyhtiöön tulee Laajakaista Extran saatavuus, muutetaan siellä olevat Sonera ADSL-liittymät heti kun mahdollista uudelle tekniikalle. Tämä on sekä asiakkaan että Soneran etu.

  • December 22, 2010
RekkaTimppa kirjoitti:
Tiesin että Sonera saa näiden viestien perusteella tiedon minun liittymästä sekä mm. modeemeista mutta eipähän ole mitään saatu asian hyväksi silti tehtyä..


Tämä on keskustelupalsta ja täällä voi kertoa liittymän ongelmista, mutta liittymän vikailmoitusta ei tätä kautta voi tehdä. Vikailmoitus tehdään Vikapalvelulle joko soittamalla 0206 90101 (mpm/pvm) tai Laajakaistan vikailmoituslomakkeella. Liittymästäsi ei ole tällä hetkellä avointa vikailmoitusta. Varsinainen reklamaatio ei mene Vikapalvelun käsittelyyn, vaan reklaamaatio vaatimuksineen käsitellään toisaalla ja käsittelyaika on pidempi kuin vikailmoituksella.

Tätä viestiketjua lukemalla tulee selväksi että kertomasi ongelmatilanteet johtuvat ADSL-modeemin jumittumisesta. Siihen olisi tarjolla yksi keino jolla jumittumisen saa todennäköisesti loppumaan: se on Zyxel Prestige 660HW-D1 - modeemin muuttaminen reitittävästä siltaavaksi (bridge). Siltaavana modeemi ei enää tee siihen kytketyistä verkkolaitteista omaa sisäverkkoa, mutta vastapainoksi modeemi toimii paremmin suuren kuorman alla, koska sille jää vähemmän prosessoitavaa. Modeemin voit muuttaa siltaavaksi joko laitteen hallinnan kautta löytyvistä asetuksista tai ajamalla modeemille Zyxelin sivuilta löytyvän asiaan tarkoitetun firmware-päivityksen.

  • December 24, 2010
Tapio kirjoitti:
[quote="RekkaTimppa":w5vvdqy8]Tiesin että Sonera saa näiden viestien perusteella tiedon minun liittymästä sekä mm. modeemeista mutta eipähän ole mitään saatu asian hyväksi silti tehtyä..


Tämä on keskustelupalsta ja täällä voi kertoa liittymän ongelmista, mutta liittymän vikailmoitusta ei tätä kautta voi tehdä. Vikailmoitus tehdään Vikapalvelulle joko soittamalla 0206 90101 (mpm/pvm) tai Laajakaistan vikailmoituslomakkeella. Liittymästäsi ei ole tällä hetkellä avointa vikailmoitusta. Varsinainen reklamaatio ei mene Vikapalvelun käsittelyyn, vaan reklaamaatio vaatimuksineen käsitellään toisaalla ja käsittelyaika on pidempi kuin vikailmoituksella.

Tätä viestiketjua lukemalla tulee selväksi että kertomasi ongelmatilanteet johtuvat ADSL-modeemin jumittumisesta. Siihen olisi tarjolla yksi keino jolla jumittumisen saa todennäköisesti loppumaan: se on Zyxel Prestige 660HW-D1 - modeemin muuttaminen reitittävästä siltaavaksi (bridge). Siltaavana modeemi ei enää tee siihen kytketyistä verkkolaitteista omaa sisäverkkoa, mutta vastapainoksi modeemi toimii paremmin suuren kuorman alla, koska sille jää vähemmän prosessoitavaa. Modeemin voit muuttaa siltaavaksi joko laitteen hallinnan kautta löytyvistä asetuksista tai ajamalla modeemille Zyxelin sivuilta löytyvän asiaan tarkoitetun firmware-päivityksen.[/quote:w5vvdqy8]

Sinänsä en yhtään ihmettele jos hommat ei hoidu Soneralla, koska jos edes ei SELVÄÄ SUOMEN KIELTÄ OSATA LUKEA TAI SITÄ EI YMMÄRRETÄ:

RekkaTimppa kirjoitti:


Muoks: Niin sekin minua on ihmetyttänyt alusta lähtien kun liittymän pitäisi toimia Bridged eli siltaavana niin kun olen sen laittanut siltaavaksi niin yhteys ei ole toiminut KERTAAKAAN eikä ollenkaan, kaikki asetukset olen myöskin tehnyt ohjeiden sekä useamman vuoden kokemuksella.....


Eli olen ohjeiden mukaisesti yrittänyt muuttaa modeemin siltaavaksi mutta kun SE EI TOIMI OLLENKAAN SILTAAVANA, ja aloin epäillä omia taitojani tietotekniikan saralta jota ei ole kertynyt kuin vasta noin 10-12 vuotta niin kutsuin paikalle henkilön joka AMMATIKSEEN näitä tietotekniikan asioita hoitaa, mutta loppuivat hänekin taidot kesken kun ei hänkään saanut modeemia toimimaan SILTAAVANA.

Ja lisäksi, en pysty modeemiin ajamaan uutta päivitystä koska saan jatkuvasti tiedon että yhteyttä modeemiin ei ole, tarkista johdot.... Mutta katsellaan nyt mitä tapahtuu kun olen VIKAILMOITUKSEN tehnyt, mutta sen vielä suosittelen Tapiolle, ihan ystävällisesti, suomenkielen ymmärtämisen tai lukemisen kursseja järjestetään varmasti jossakin ja jos ei työnantaja niitä maksa niin ota minuun yhteyttä niin katsotaan voinko minä tehdä asialle jotakin.

Hyvää ja Pätkivää Joulua.

  • December 24, 2010
RekkaTimppa kirjoitti:


Muoks: Niin sekin minua on ihmetyttänyt alusta lähtien kun liittymän pitäisi toimia Bridged eli siltaavana niin kun olen sen laittanut siltaavaksi niin yhteys ei ole toiminut KERTAAKAAN eikä ollenkaan, kaikki asetukset olen myöskin tehnyt ohjeiden sekä useamman vuoden kokemuksella.....

Eli olen ohjeiden mukaisesti yrittänyt muuttaa modeemin siltaavaksi mutta kun SE EI TOIMI OLLENKAAN SILTAAVANA, ja aloin epäillä omia taitojani tietotekniikan saralta jota ei ole kertynyt kuin vasta noin 10-12 vuotta niin kutsuin paikalle henkilön joka AMMATIKSEEN näitä tietotekniikan asioita hoitaa, mutta loppuivat hänekin taidot kesken kun ei hänkään saanut modeemia toimimaan SILTAAVANA.

Hyvää ja Pätkivää Joulua.



Itse yritin pari vuotta sitten saada Zyxelin P-660R-D1 mallin toimimaan siltaavana. Ei myöskään onnistunut. Ja sitä säädettiin pitkään niin Soneran kuin Zyxelin oman asiakastuen kanssa. Että voi olla isompikin haaste edessä. Kerro toki jos saat toimimaan.

  • December 24, 2010
juhuri kirjoitti:
Itse yritin pari vuotta sitten saada Zyxelin P-660R-D1 mallin toimimaan siltaavana. Ei myöskään onnistunut. Ja sitä säädettiin pitkään niin Soneran kuin Zyxelin oman asiakastuen kanssa. Että voi olla isompikin haaste edessä. Kerro toki jos saat toimimaan.


Hmm, eli se on tuo yks porttinen? Itsellä sama ja siltana. Hyvin futaa sen mitä pystyy. Toimii joskus pariki viikkoa ja joskus pariki päivää putkeen.

Toisella modeemilla sama ja seki siltana ja malli on: p-660h-d1 <-- tuossa suoraan firmis mikä pistää siltaavaksi. Hyvä jos joutuu resetoimaan niin on siltana aina. Tuota yksporttista ei saa firmiksellä suoraan vaan asetuksista pitää laittaa.

Vois ottaa photoo asetuksista ku pitää vaan piuhat laittaa eri kautta ku reititin välissä. Vaan kummaa ku toisilla pelaa ja toisilla ei samoilla vehkeillä. Vaan muutenkaan ei pelaa yhteys itsellä, mutta nettiin pääsee siltana tuolla ainakin. Se oli tässä se pointti niinku ;) lolz

  • December 30, 2010
Nyt on sitten saatu siltaavaksi tuo zyxeli, ja plussaa siinä on se että kun se EDELLEENKIN tuntuu pätkivän mutta se johtuu nopeuden heitosta.

Tein siis vikailmoituksen jonka johdosta minuun oltiin yhteydessä kaksi kertaa Soneralta ja minuun piti olla yhteydessä uudestaan tiistaina 28.12 noin klo 12 jonka vuoksi otin töistä pari tuntia vapaata että olisin voinut olla koneen ääressä kun soitto olisi pitänyt tulla Soneralta mutta kuten saataa arvata niin soittoa ei tullut.

Minä kun en tykkää jättää asioita puolitiehen niin arvelin että ehkäpä saan itse jotakin aikaiseksi:

Ensin otin yhteyttä taloyhtiöön josta tuli paikalle sähkömies ja hän tarkasti sekä sähköliitännän että puhelinpistokkeen liitännät ja vaihtoi yhden puhelinpistokkeen (pääpistoke).

Sitten soitin ATK palveluja tarjoavalle hankilölle jonka netin kautta äkkäsin ja sovin hänen kanssaa että hän tulee tänä aamuna klo: 5.30 paikalle koska kumpikin menee iltatöihin, tämä ATK tukihenkilö tuli paikalle ja noin klo: 8.30 saimme (tai siis hän sai) modeemin toimimaan siltaavana kun siihen sai ajettua uuden firmiksen kun hän tiesi miten se tehdään eikä tehnyt niitä mm. Zyxelin ohjeiden mukaan koska koska ne ohjeet eivät YKSINKERTAISESTI TOIMI..... ?????

Sovimme tämän henkilön kanssa hinnaksi 100€ ja kyllähän tuon maksoi mielellään kun tuon matolaatikon sai sitten toimimaan siltaavana ja lisäksi siihen hintaan hän teki pari muutakin juttua koskien konettani/koneita.

Sinänsä olen nyt tyytyväinen jos tuo toimisi edes noin että se ei enää pätkäise poikki koko nettiä mutta vähän ihmettelen että miten tuo nopeudenheitto on noinkin iso kun kumminkin puhutaan 24/1 liittymästä ja lisäksi kun tuo kotitv vai mikä tuo nyt on nimeltään tarvitsee muistaakseni vähintään 8/1 linjan toimiakseen. Sinänsä taitaa olla aika pistää vanha digiboxi tuon kotitv:n boxin tilalle....????

Pari kuvakaappausta tältä aamulta koskien tuota nopeutta:
http://timoniemi.kuvat.fi/kuvat/Vanhoja ... _small.jpg
Toinen on vähän nopeampi:
http://timoniemi.kuvat.fi/kuvat/Vanhoja ... _small.jpg

Nyt täytyy miettiä että keneen otan seuraavaksi yhteyttä että saan tuon nopeuden vielä pysymään kunnossa ja siten voisi vielä käyttää tuota kotitv palveluakin, kai sitä rahalla selviää tuostakin, luulisin että ammattitaitoista ja pätevää henkilöä on tarjolla kunhan vaan sitkeästi etsii.....

Nyt kun miettii asiaa tarkemmin niin nyt tuo netin sekoilu on mielestäni kestänyt noin 3 kk en ole ihan varma ja sitten kun lasketaan tuo 100€ ja nuo pari tuntia jotka töistä olin poissa ja lisäksi ne monet kymmenet tunnit jotka olen itse yrittänyt selvittää ongelmaa niin halvaksihan tuo on tullut jak un miettii että koko ajalta olen myös maksanut netistä ihan normaalia kuukausimaksua joka on noin 45€ niin aika reiluahan tuon on, mutta ELÄMÄ ON....

Tässä kirjoittaessani tämä SILTAAVA zyxeli näköjään pisti netin KOKONAA POIKKI eli tuo mitä kirjoitin alussa ei enää pidä paikkansa, kivaa sinänsä, harrastus tämän kanssa voi siis jatkua......

Odottelin tuossa hetken ja noin 5 min. jälkeen tuo SILTAAVA korjasi itse itsensä eli muutos on jo sinänsä positiiviseen suuntaan....

  • January 2, 2011
Nyt näyttää siltä että rahalla tuosta ongelmasta selvisi, se mikä tietysti on huono puoli, ne oli minun rahoillani...

Sonera nosti kätensä pystyyn asian vuoksi koska he eivät voineet asialle mitään tehdä ainoastaan sain neuvoja esim. uuden modeemin hommaamisesta ja sen teinkin.

Eli ostin uuden modeemin, mikä on TeleWell TW-EA510v3(c) http://www.telewell.fi/esitteet/TW-EA510V3C_netti.pdf ja se nyt näyttää toimivan, ainakin on toiminut jo kolmatta päivää ilman pätkimistä. Modeemissa on kaksi RJ45 porttia jotka ovat valmiiksi siltaavassa tilassa ja kaksi reitittävässä, näyttää tuo siltaava toimivan.

Voisin pitää jopa matemaattisena ihmeenä tuota että olen saanut tuhansien modeemien joukosta kaksi toimimatonta Zyxelin modeemia Soneralta mutta kai se on uskottava että näinkin voi käydä.

En aikaisemmin ole maininnut mm. Zyxelin kuumenemis/lämpenemis ongelmasta koska luulin sen olevan ihan normaalia mutta kun olen tuota TeleWelliä nyt kokeillut niin tuo pysyy kyllä ihan normaalilämpöisenä kokoajan.

Se mikä minua tässä ihmetyttää on se että kuluttaja joutuu itse ratkomaan tämänkaltaisia ongelmia ja palveluntarjoaja ei "pysty" tekemään asialle mitään, vai onkohan kyse pystymsestä vai mistä sitä en tiedä...

Koska tämä nyt on minulle tullut kumminkin maksamaan jo aika paljon että olen saanut (ainakin näyttää siltä) yhteyden toimimaan ja omalla kustannuksella niin ajattelin ihan vain huvin vuoksi katsoa että mikä on kuluttajaoikeusneuvojan kanta asiaan, koska mielestäni en ole kuluttajana se joka tämmöisiä asioita pitäisi ratkoa.

Olen koko ajan siis maksanut täyden hinnan tuosta nettiliittymästä eli n. 45€/kk ja en siitä ole voinut nauttia täydellä teholla ilmeisesti sen vuoksi että Sonera on toimittanut minulle KAKSI viallista modeemia, käsittääkseni Suomen kuluttajasuojalaki sanoo että jälleenmyyjä on ensisijaisesti vastuussa myymistään tuotteista ja käsittääkseni Sonera toimii tässä jälleenmyyjänä, mutta tietysti yrittää asiakkaitaan/kuluttajaa ohjata suoraan ottamaan yhteyttä Zyxeliin mikä on väärin jo pelkästään maalaisjärjellä ajatellenkin.

Sen lisäksi minua ihmetyttää se että Sonera ei tässä asiassa ota mitään vastuuta ongelmista vaan minä joudun ne kuluttajana kantamaan kaikki itse ja myös sen maksamaan.

Tiedän ainakin miten jatkossa toimin mikäli joku neuvoa kysyy esim. nettiliittymistä, ja noistahan aika usein tulee kysymyksiä eri keskustelupalstoilla ja voin hyvällä omatunnolla kertoa että Sonera ei nyt kaikkien parhain ole, ainakaan jos liittymissä on ongelmia.

Toivon että tästä on jollekkin apua mikäli samankaltaisia ongelmia jollakin on, ja toivon myös että Sonera tapauksesta ottaa oppia ja kenenkään muun ei tarvitse turhan takia kärsiä tämmöisestä pätkimisestä ja mikäli Zyxelin edustaja tai joku ketä on tekemisissä Zyxelin kanssa lukee tämän niin ottaa myös oppia siitä että korjaa tuon heidän "ohje videon" koskien tuota Zyxelin muuttamista siltaavaksi koska siinä ohjeessa on virhe tai se on hieman väärin muotoiltu, se millä tavalla niin sitä en kerro koska itse siitä tiedosta jouduin maksamaan noin 100€...

Toivon että en joudu asian tiimoilta enää kirjoittamaan vaan tuo TeleWelli toimii myös jatkossa, toki tarpeen vaatiessa kirjoitan ja aina kun näen samankaltaisen kirjoituksen niin siihen myös puutun, tämmöiset Soneran " asiantuntijat " jotka tälläkin palstalla vastaavat ihmisten kirjoituksiin voisivat mielestäni olla edes "asiantuntijoita" eikä vastailla mitä sattuu ja lukematta koko ketjua läpi, muutenkin tuntuuu että "asiantuntijoiden" tehtävä tälläkin palstalla on vain ja ainoastaan Soneran maineen ylläpitäminen eikä ongelmien ratkominen kuten minä asian olen ajatellut.

Toivotan kaikille Pätkimätöntä Ja Parempaa Sonera Vuotta 2011.

  • January 2, 2011
No tämähän se on kiva näitten modeemien kans just. Vdsl2 modeemia tyrkytettiin liittymän ohella eikä mitään tietoa mikä modeemi on. Hyvä että hinta edes tiedettiin. Tosin en ottanut sitä modeemia ja liittymästäkään ei ole tietoa. Toinen sanoo toista ja toinen toista.

Kyllästynyt jo näihi ku saa itse pähkäillä justiinsa.

Tulipa vaan jotenki jostaki tämäki kuva mieleen...en tiedä miksi. Ehkä siksi että ei ole järkee eih.

  • January 4, 2011
RekkaTimppa: Kiitos palauteesta. Kaikki laajakaistan käytön ongelmat eivät ole ratkaistavissa keskustelupalstan kautta, mutta erästä Suomalaista F1-kuskia lainaten "parhaamme tehdään ja katsotaan mihin se riittää".

PS. Sillä Soneran toimittamalla Zyxel-modeemeilla on kahden vuoden takuu.