Portti tukossa? (koti-tv ongelma)

  • 11 December 2014
  • 2 kommenttia
  • 1 katselukerta

Tartuin tällä viikolla Koti-TV tarjoukseen, ja nostin ADSL liittymän nopeutta 8/1 -> 24/1 ja tämän jälkeen on ilmaantunut pieni ongelma. (TV:stäni löytyy jo virittimet joten en ole käyttänyt vielä edes boxia kiinni)

Muutoin netti toimii, mutta Voice Chat-ohjelman (Mumble, http://mumble.sourceforge.net/) kanssa on ollut vaikeuksia. Porttia 40025 käyttävä serveri ilmoittaa packet lossin olevan 100%, ja kanavalle siirtymisen jälkeen kuulen muita noin 0.5-2sek mutta tämän jälkeen kaikki hiljenee.

Ennen nopeuden nostoa kyseistä ongelmaa ei ollut, enkä ole koskenut mihinkään verkkoasetuksiin (esim Firewall sallii kyseisen ohjelman). Varmistin asian myös toisella koneella, ongelma oli sama.

Koska ohjelma toimi moitteettomasti ennen nopeuden nostoa (enkä ole muuttanut mitään asetuksia), ja ongelmat alkoivat välittömästi sen jälkeen heräisi epäily että jossain on mahdollisesti jokin mennyyt tukkoon. Onko tämä mahdolista?

Modeemini on Telewell TW-EA201 V2. Käyttis Win 7 Ultimate 64.

2 kommenttia

Nyt selvisi että muillakkin Mumble käyttäjillä on vastaavanlaisia ongelmia. Soneran liittymiä myös.
Soneran ADSL-liittymän yhteys on avoin eli siinä ei ole suljettuja portteja. Ainoa rajoite liittyy portin 25 käyttöön, jonka kautta on pääsy vain Soneran SMTP-palvelimelle. Tämä pätee kaikkiin ADSL-nopeusluokkiin ja myös muihin Soneran kiinteän verkon liittymiin.

Ongelma siis alkoi nopeuden noston 8/1M => 24/1M jälkeen. Verkossa muuttui liittymän nopeusluokka ja ADSL-modeemisi siirtyi mahdollisesti käyttämään ADSL 2+ yhteyttä aikaisemman G.dmt-yhteyden sijaan. Verkossa reitti ei ole muuttunut lainkaan ja yhteydessä ovat portit auki. Pitäisin todennäköisempänä että ADSL-modeemi on nyt se, joka estää liikenteen kyseiseltä palvelulta. En voi 100% varmuudella sanoa etteikö vika voisi olla verkossa, mutta kovin epätodennäköistä se on.

Pari juttua mitä voisit kokeilla:
- Tee ADSL-modeemillesi täysi resetointi. Ohjeet modeemin manuaalissa.
- Jos mahdollista, testaa liittymässä toista ADSL-modeemia.

Voit tietenkin tehdä asiasta myös vikailmoituksen, mutta tee vähintäänkin modeemin (ja mahdollisen muiden sisäverkon laitteiden) täysi resetointi ennen sitä.

Vastaa