Skip to main content
Hei,

Minulle soitettiin tänään "Soneralta". Tämä naishenkilö koitti peitellä kauppaavansa mitään ja alussa luotiin kuva että kyseessä on ilmoitus laajakaistaliittymän päivittämisestä ilman lisäkustannuksia. Vähän aikaa juteltuani ja kyseltyäni teknisiä yksityiskohtia paljastui ettei kyseessä voi olla työntekijä Soneralta.

Numero oli 0406781624 ja kyseessä ilmeisesti Fin Kotimaan Puhelinpalvelut Oy. Tehkää asialle jotain tai tästä lähtee kantelu.
anon325340 kirjoitti:
Tämä naishenkilö koitti peitellä kauppaavansa mitään ja alussa luulin että kyseessä on ilmoitus laajakaistaliittymän päivittämisestä ilman lisäkustannuksia.


Itse sain aikanaan vastaavanlaisen myyntipuhelun. Soittaja halusi kertomansa mukaan tarkistaa ovatko "liittymäasiat kunnossa" koska taloyhtiömme liittymä oli äskettäin "päivitetty". Minäkin luulin aluksi että kyse olisi maksuttomasta nopeuden nostosta, mutta kysyessäni mitä tämä päivittäminen käytännössä tarkoittaa, sain kuulla että meille olisi saatavilla nyt uusia, hieman muokattuja lisämaksullisia nopeusluokkia.

Tällaiset myyntistrategiat ovat yksi syy siihen, miksi olen aikanaan päättänyt kieltää kohdaltani kaiken suoramarkkinoinnin. Tämän kiellon noudattaminen ja valvominen onkin sitten asia erikseen.
Onko tällainen markkinointimenettely valtuutettu Soneran toimesta?

http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskust ... aille.html
anon325340 kirjoitti:
Onko tällainen markkinointimenettely valtuutettu Soneran toimesta?

http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskust ... aille.html


Tuossa ketjussa osui silmään tuo Kuluttajaviraston Ennakkotiedot Etämyynnissä -sivu ja siellä oleva ohjeistus:

Puhelinmyynnissä keskustelun alussa myyjän on ilmoitettava puhelun kaupallinen tarkoitus r...]. Myyntipuhelua ei voi aloittaa


  • lupaamalla lahjaa, arvontavoittoa tai muuta etua, jos sen saaminen edellyttää maksullista tilausta.

  • kertomalla kyseessä olevan tutkimus tai kysely, jos tarkoituksena on samalla markkinoida tuotteita kuluttajalle.


Jokainen Soneran - tai Soneran nimissä - minulle soittama markkinointipuhelu on alkanut pienellä "kyselyllä" jonka jälkeen on siirrytty itse asiaan. Mutta se taitaa paljastaa vain sen, että viranomaisen ohjeita ei ole tarpeen noudattaa, koska siitä ei ainakaan lyhyellä tähtäimellä seuraa mitään kovin haitallista. Tässä yksi ketjun värikkäistä kommenteista joka taitaa valitettavasti kuvata hyvin sitä, kuinka tuo puhelinmarkkinointijärjestelmä toimii.

Kokonaan eri asia onkin, mitä yksittäinen kuluttaja voisi yrittää tilanteelle tehdä. Tämä netissä kirjoittelukaan ei taida asiaan juuri vaikuttaa.
tonyboy kirjoitti:
[quote="anon325340":3tu00jj4]Onko tällainen markkinointimenettely valtuutettu Soneran toimesta?

http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskust ... aille.html


Tuossa ketjussa osui silmään tuo Kuluttajaviraston Ennakkotiedot Etämyynnissä -sivu ja siellä oleva ohjeistus:

Puhelinmyynnissä keskustelun alussa myyjän on ilmoitettava puhelun kaupallinen tarkoitus r...]. Myyntipuhelua ei voi aloittaa


  • lupaamalla lahjaa, arvontavoittoa tai muuta etua, jos sen saaminen edellyttää maksullista tilausta.

  • kertomalla kyseessä olevan tutkimus tai kysely, jos tarkoituksena on samalla markkinoida tuotteita kuluttajalle.


Jokainen Soneran - tai Soneran nimissä - minulle soittama markkinointipuhelu on alkanut pienellä "kyselyllä" jonka jälkeen on siirrytty itse asiaan. Mutta se taitaa paljastaa vain sen, että viranomaisen ohjeita ei ole tarpeen noudattaa, koska siitä ei ainakaan lyhyellä tähtäimellä seuraa mitään kovin haitallista. Tässä yksi ketjun värikkäistä kommenteista joka taitaa valitettavasti kuvata hyvin sitä, kuinka tuo puhelinmarkkinointijärjestelmä toimii.

Kokonaan eri asia onkin, mitä yksittäinen kuluttaja voisi yrittää tilanteelle tehdä. Tämä netissä kirjoittelukaan ei taida asiaan juuri vaikuttaa.[/quote:3tu00jj4]

Olen saanut yhden puhelun Soneralta noin puoli vuotta sitten ja samalla tavalla toimii... Muistakseni myi kanavapakettia Sonera Viihteeseen. Joudun ITSE kysymään hintaa, koska tiedän että mikään ei ole ilmaista. Mukava myyjä kyllä lopuksi kertoi hinnan toistuvan hinta kyselyn jälkeen. Todella epäammattilaista touhua Soneralta tai sen alihankkijalta.

Puhelinmyyjän sääntöön kuuluu toistaa monta kertaa HINTA puhelun aikana niin että asiakas ymmärtää!!! Tiedän sen verran että olen myös myynyt puhelimitse (ja tiedän että ei ole mukavaa hommaa... -> Oma pääni vain ei kestänyt edes viikkoa). Eli minulla on periaatteessa myyjän koulutus joten aika hyvin tiedän miten sielä toimitaan...

Olet oikeassa ei tämä vielä auta mutta saadaan ainakin porukka kuntoon joka voisi pistää asian eteenpäin kun on paljon ihmisiä valittamassa... Kuitenkin viestit näkyvät julkisesti ja aika monessa paikassa kirjoitellaan... Kyllä se sielä Soneran päässä huomataan... ja jos suuri asiakaskunta samaa mieltä, luulisi sielläkin jotakin tapahtuvan.
olkitu kirjoitti:
Olet oikeassa ei tämä vielä auta mutta saadaan ainakin porukka kuntoon joka voisi pistää asian eteenpäin kun on paljon ihmisiä valittamassa... Kuitenkin viestit näkyvät julkisesti ja aika monessa paikassa kirjoitellaan... Kyllä se sielä Soneran päässä huomataan... ja jos suuri asiakaskunta samaa mieltä, luulisi sielläkin jotakin tapahtuvan.


Totta. Nämä kirjoitukset saattavat kuluttajien tietoon että toiminta on laaja-alaista ja jatkuvaa. Samalla ne tarjoavat toivottavasti myös vertaistukea näihin ongelmiin törmääville.

Mutta, jonkun pitää myös laittaa asiaa eteenpäin ja tehdä niitä toimenpidepyyntöjä valvoville viranomaisille. Kuten aiemmin viittaamassani viestissä todetaan, yksittäinen kuluttaja ei pääse tällaisessa asiassa eteenpäin toimimalla yrityksen virallisten palautekanavien kautta ja luottamalla siihen että asia tutkitaan epäkohdat korjataan. Oma kokemukseni suoramarkkinointikiellon asettamisesta on tästä hyvä esimerkki. Viranomaisten kautta asiointi on taas paikoin hyvin hidasta ja pitkää pinnaa vaativaa, kuten tuo kokemuksenikin osoittaa. Kaikki eivät siihen ymmärrettävistä syistä jaksa lähteä, vaikka asia ärsyttäisikin.

Olen sikäli pessimistisempi, että ajattelen Soneran - ja muiden vastaavaa markkinointia harjoittavien yritysten - kyllä tietävän että tietyt käytännöt ärsyttävät osaa asiakkaista. Onhan näitä kirjoituksia tosiaan foorumit pullollaan ja jossain yhteydessä kuulemani nyrkkisäännön mukaan viestintäalan henkilöt ajattelevat, että yhtä asiasta kirjoittanutta henkilöä kohden on 10 muuta jotka ajattelevat samoin. Mutta, mikäli kyseiset käytännöt ovat yritykselle eduksi, ei niitä herkästi lähdetä muuttamaan niin kauan kun asiakkaat pysyvät passiivisina.

Tässä on yksi esimerkki siitä, mitä muutoksen saaminen mielestäni varsin vähäisen merkityksen omaavaan asiaan voi vaatia:


TeliaSonera markkinoi palveluidensa määräaikaisia sopimuksia ilman, että kertoo, mitä sopimus tulee kuluttajalle kaiken kaikkiaan maksamaan.

...

Tällainen markkinointi on lainvastaista. Kuluttajansuojalain mukaan yksilöidyn kulutushyödykkeen markkinoinnissa on aina kerrottava sen kokonaishinta.

...

Kuluttaja-asiamies on kehottanut TeliaSoneraa korjaamaan hinnan ilmoittamista koskevat virheet useaan otteeseen. Koska TeliaSonera ei ole muuttanut markkinointiaan, kuluttaja-asiamies on määrännyt yhtiölle kiellon, jota on noudatettava 100 000 euron sakon uhalla.


Lähde: 22.3.2013 - Kuluttaja-asiamies määräsi TeliaSoneralle kiellon lainvastaisesta markkinoinnista

Vastaa